شروع گیاهخواری

8 نکته برای شروع گیاهخواری

مسلما تغییر رژیم غذایی و امتحان یک سبک تغذیه‌ای متفاوت برای شروع گیاهخواری یا وگانیسم در ابتدا سخت به نظر می‌رسد؛ خصوصا اگر اعضای خانواده شما را همراهی نکنند. مقاومت‌هایی که بر سر راه هر فردی در این مورد وجود دارد و نداشتن آگاهی کافی برای ادامه سبک گیاهخواری در دراز مدت موضوعی است که می‌تواند به دغدغه‌ای بزرگ برای علاقمندان به این روش تغذیه‌ای تبدیل شود.


در هر حال اگر به تازگی تصمیم به گیاهخواری گرفته‌اید، باید توجه کنید که گیاهخوار شدن برای افراد همه‌چیز خوار یک شبه اتفاق نمی‌افتد و گاهی اوقات تغییر سبک تغذیه‌ای نیاز به برداشتن گام‌های کوتاه و البته ادامه‌دار است. به همین منظور برای آسان‌تر کردن این مسیر، سعی می‌شود در مقاله پیش‌رو 8 نکته مهم در جهت شروع گیاهخواری را ارایه کنیم. قدم‌هایی که پذیرش چالش‌‌های این تغییر را امکان‌پذیرتر می‌کند. 

1- در مسیر شروع گیاهخواری با خودتان مهربان باشید


ایجاد یک تغییر بزرگ در سبک تغذیه‌ای، چالشی است که باید با آگاهی کامل با آن برخورد کنید. این موضوع سفری برای امتحان کردن غذاهای گیاهی و دستورالعمل‌های جدید، روش‌های پخت متفاوت و البته توجه به نحوه‌ای دیگر از خرید و نگهداری مواد غذایی است. موضوعاتی که می‌توانند در ابتدای راه مشکل‌زا و دور از تحمل شما باشند.


برای غلبه با این چالش، باید صبور باشید و توجه کنید که گیاهخواری یک سفر است و حرکت دائمی به سمت آن بستگی به دیدگاه و نحوه عملکرد شما دارد. بنابراین سفر گیاهخواری خود را طوری طراحی کنید که برای بدن و سبک زندگی‌تان بهترین باشد. البته ممکن است مدتی طول بکشد تا سیستم گوارشی شما و هوس‌های تغذیه‌ای‌تان با یک روش جدید غذا خوردن سازگار شود. پس نگران خطاهای احتمالی خود در این مسیر نباشید.

شروع گیاهخواری

2- گیاهخواری را به تدریج آغاز کنید


هر تغییر بزرگی نتیجه چندین گام پیوسته و کوچک است. به عبارتی تغییرات یکباره و انقلابی معمولا به بن‌بست می‌رسند. بنابراین برای گیاهخوار شدن نحوه غذا خوردن خود را به تدریج تغییر دهید تا برای‌تان مشکل‌زا نباشد. به عنوان مثال می‌توانید مراحل زیر را در ابتدا انجام دهید:

*با حذف گوشت گاو شروع کنید؛ بعد خوردن مرغ را متوقف کنید و در نهایت گوشت ماهی را حذف کنید. 
*برای چند روز در هفته (مثلا دو روز) گیاهخواری را رعایت کنید و کم کم تعداد روزها را افزایش دهید.
*برای مدت زمان مشخصی در طول روز (مثلا تا زمان صرف شام) مواد غذایی گیاهی را مصرف کنید.
*در ابتدا مصرف گوشت حیوانات را قطع کنید و بعد به مرور زمان لبنیات یا تخم‌مرغ را حذف کنید.

3- به طور ناگهانی تغییرات زیادی را ایجاد نکنید


برای شروع گیاهخواری خود را به صورت همزمان با چالش‌های بسیار به عنوان مثال حذف گوشت گاو و لبنیات هم‌زمان با یکدیگر، امتحان نکنید. زیرا این کار احتمال شکست را افزایش می‌دهد. بنابراین در آغاز از خود این سوال را بپرسید که کدام موضوع در اولویت است. بعد از آن زمانی که به اندازه کافی در مسیر حذف مصرف یک ماده غذایی پیشرفت کردید، چالش بعدی را برنامه‌ریزی کنید.


4-یک برنامه منظم گیاهخواری داشته باشید


وقتی برنامه‌ای برای رژیم غذایی خود نداریم، مواد غذایی را از بازار می‌خریم که لازم و ضروری نیستند. اغلب موارد ما چیزی را می‌خوریم که سعی در دوری از آن داریم و به طور معمول به دنبال هوس‌ها و مصرف مواد غذایی آسان هستیم. برنامه‌ریزی برای استفاده مناسب از وعده‌های غذایی، یک راه عالی برای ادامه‌دار بودن تغذیه گیاهخواری است؛ به خصوص زمانی‌که همه اعضای خانواده از یک سبک غذایی پیروی نمی‌کنند.
در مسیر حرکت خود یک روز در هفته را انتخاب کرده و با برنامه‌ریزی مناسب و در نظر گرفتن همه دسته‌های غذایی گیاهی مورد نیاز بدنتان، به خرید بروید. بهتر است برای این منظور یک برنامه منعطف و متفاوت را در آغاز راه امتحان کنید:


*هر هفته یک میوه یا سبزی جدید را امتحان کنید
*جایگزین‌های متنوعی از پروتئین‌های گیاهی را بجای گوشت مصرف کنید
*رسپی‌های مختلف گیاهی را در برنامه غذایی خود جای دهید.

شروع گیاهخواری


5- شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های گیاهخواری مختلف را بررسی کنید


وبلاگ‌هایی که مطالب متنوعی در زمینه گیاهخواری و وگانیسم منتشر می‌کنند را پیدا کرده و مطالب آن‌ها را مطالعه کنید. این وبلاگ‌ها اطلاعات مناسبی در زمینه انواع مواد غذایی گیاهی و خواص‌شان ارایه می‌کنند که برای برنامه‌ریزی تغذیه‌ای شما بسیار مفید است. عضویت در شبکه‌های اجتماعی و گروه‌های فعال در این زمینه هم ایده‌ها و اطلاعات جالب توجهی برای کسانی که تازه در مسیر گیاهخواری قرار گرفته‌اند در اختیار فرد قرار می‌دهند.


6-منابع پروتئینی گیاهی را شناسایی کنید


بسیاری از افراد مبتدی در گیاهخواری، غذاهایی را مصرف می‌کنند که کربوهیدرات بالا اما پروتئین کمی دارند، این موضوع در آغاز مسیر بسیار وسوسه‌برانگیز و البته یکی از دلایل کمبود انرژی فرد است. باید توجه داشته باشید که در این مسیر، تحقیق برای تامین پروتئین کافی بسیار اهمیت دارد. خوشبختانه مواد غذایی گیاهی بسیاری مانند لوبیا، کینوا، توفو، دانه کدو و مغزهای مختلف به همراه اسموتی‌های گیاهی وجود دارند که جایگزین مناسبی برای پروتئین حیوانی به حساب می‌آیند. پس بهتر است قبل از خرید و تهیه مواد غذایی، حتما تحقیق لازم در خصوص منابع پروتئینی گیاهی را انجام دهید.


7- طعم غذای خود را با چاشنی‌های مختلف متفاوت کنید


برای اشتهابرانگیز کردن غذای مورد علاقه خود، مجموعه‌ای از چاشنی‌ها را در آشپزخانه خود داشته باشید و با آن طعم و مزه متفاوتی به ناهار و شام خود بدهید. ریحان، گوجه‌فرنگی خشک شده، سس بالزامیک، آب لیمو، انواع فلفل وسایر ادویه‌جات می‌توانند تجربه خاصی در مصرف انواع غذاهای گیاهی را در اختیارتان قرار دهند. استفاده از رسپی‌های گیاهی مختلف که در وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مرتبط با گیاهخواری منتشر می‌شوند نیز راهنمای خوبی برای شما در این مسیر است.

شروع گیاهخواری


8- در ابتدای مسیر گیاهخواری از یک همراه و دوست کمک بگیرید.


داشتن یک همراه برای شروع یک سبک تغذیه‌ای جدید، تعهد به ادامه مسیر را تضمین می‌کند. حتی اگر این همراه گیاهخوار هم نباشد، صحبت در مورد تجارب و چالش‌هایتان با یک دوست حمایت‌گر می تواند راه شما را ساده‌تر کند. برخی مواقع تبادل نظر در مورد مشکلات تغییر سبک تغذیه‌ای و استفاده از نظرات مشاوره‌ای یک نفر انگیزه‌ای بسیار قوی است. ضمن اینکه می‌توانید با نوشتن چالش‌های خود، اینکه چه چیزهایی را باید مصرف کنید یا احساس‌تان در مورد یک غذای جدید گیاهی چیست، ذهن خود را در این زمینه مدیریت کنید.


و اما؛ اگر سال‌هاست که گیاهخوار هستید…


هر تغییری در ابتدای راه سخت و مشکل به نظر می‌رسد؛ اما زمانی‌که آگاهی و دانش کامل در مسیر آن وجود داشته باشد، می‌توان با کمترین سختی و احساس دلسردی آن‌را طی کرد. در این مقاله سعی شد مهم‌ترین نکات برای آن‌ها که در ابتدای مسیر گیاهخواری هستند، ذکر شود؛ اما در هر حال استفاده از تجربه‌های افرادی که سال‌هاست این سبک تغذیه‌ای را رعایت می‌کنند، می‌تواند برای مبتدیان مفید باشد. پس اگر شما جزو افراد با تجربه هستید، حتما نظرات و روش‌های خود در این خصوص را با ما به اشتراک بگذارید.

مراجع:
    easycheesyvegetarian       thewimpyvegetarian

کلمه کلیدی: گیاهخواری

زمان مطالعه: 6 دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید