رژیم غذایی گیاهخواری

رژیم غذایی گیاهخواری

عده ای از مردم به دلایل مختلف به گیاهخواری روی می آورند، از عقاید مذهبی گرفته تا دلایل اقتصادی و یا توجه به سلامت و كاهش وزن و احترام به حقوق حیوانات. این دلایل موجب میشود كه گروه های مختلفی از گیاهخواران شكل بگیرد و انواع مختلفی از محدودیت ها در دسته های مختلف رژیم غذایی گیاهخواری ایجاد شود. گیاهخواران خود به دسته های مختلف گیاهخواری تقسیم میشوند كه هركدام از این دسته ها مرز های مشخصی برای مصرف محصولات جانوری برای خود دارند، دسته های مختلف گیاهخواران شامل موارد زیر میشوند:

وگن ها (Vegan): این دسته از افراد گیاهخوار از هیچ گونه محصولات جانوری استفاده نمیكنند، پس وگن ها نه از انواع گوشت ها، نه از لبنیات و تخم مرغ و به طور كلی هیچگونه محصول حیوانی استفاده نمیكنند، انواع مقید تر آنها حتی از چرم، ابریشم و لباس های پشمی هم استفاده نمیكنند.
لاكتو وجترین (Lacto vegetarian):
 این دسته از گیاهخواران از مصرف انواع گوشت ها و تخم مرغ خوددرای میكنند اما از محصولات لبنی مثل شیر، ماست، پنیر و … استفاده میكنند.
اوو وجترین(Ovo Vegetarian):
 این گروه از گیاهخواران همانند سایر گروه های رژیم غذایی گیاهخواری از گوشت ها استفاده نمیكنند، بعلاوه این گروه لبنیات نیز مصرف نمیكنند اما با مصرف تخم مرغ و سایر پرندگان در رژیم غذایی خود مشكلی ندارند و مصرف میكنند.
لاكتو – اوو وجترین(Lacto-ovo vegetarian):
 این دسته از گیاهخواران گوشت مصرف نمیكنند اما لبنیات و تخم مرغ مصرف میكنند، این دسته از گیاهخواران رایج ترین گروه از رژیم غذایی گیاهخواری هستند كه صرفا نسبت به مصرف گوشت محدودیت دارند.
پولوتاریان ها و پسكاتاریان:
 این افراد را میتوان نیمه گیاهخوار و یا شبه گیاهخوار توصیف كرد، به گونه ای كه پولوتاریان ها از گوشت مرغ و ماكیان استفاده میكنند و نسبت به مصرف گوشت قرمز و گوشت ماهی سر باز میزنند و پسكاتاریان ها در مصرف گوشت ماهی و غذاهای دریایی محدودیتی ندارند و صرفا گوشت پرندگان و گوشت قرمز را مصرف نمیكنند. باید به این نكته توجه داشت كه رژیم غذایی گیاهخواری در واقع یك تغییر سبك زندگی است.

زمان مطالعه: 2 دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید