ارتباط گیاهخواری و بیماری ام اس

آیا گیاهخواری و بیماری ام اس ارتباطی با هم دارند؟

به نظر شما، ارتباط گیاهخواری و بیماری ام اس می‌توانند ارتباطی با یکدیگر داشته باشند؟ «ام اس» یا «مولتیپل اسکلروزیس» یک بیماری خود ایمنی است که مغز و نخاع را تحت تاثیر قرار داده و علائم گسترده‌ای مانند ضعف عضلانی، مشکلات بینایی و عدم تعادل و هماهنگی را در فرد ایجاد می‌کند. هیچ رژیم غذایی یکسانی برای افراد مبتلا به ام اس وجود ندارد، اما برخی غذاها و مواد مغذی می‌توانند به مدیریت علائم آن کمک کنند.

گیاهخواری از جمله سبک‌های تغذیه‌ای است که با کاهش التهاب به عنوان یک عامل کلیدی در جهت جلوگیری از پیشرفت ام اس شناخته شده است. اما اینکه دنیای علم در مورد ام اس و تاثیر تغییر رژیم غذایی چه نظرات و پیشنهاداتی را ارایه می‌دهد، موضوع تحقیق و مقاله این هفته وبلاگ پلتفرم جامع گیاهخواری کاکوتی است.

گیاهخواری و بیماری ام اس در قاب تحقیقات


تحقیقات در خصوص نقش تغذیه بر درمان بیماری ام اس سابقه‌ای طولانی دارد. در مطالعه‌ای که درست بعد از جنگ جهانی دوم منتشر شد، رابطه مستقیمی بین این بیماری و مصرف چربی اشباع شده در نروژ و مکزیک گزارش شد. تحقیق جامعی که در سال 1974 در 20 کشور به انجام رسید نشان داد که تشدید علائم ام اس با مصرف بیشتر گوشت، تخم‌مرغ، شیر، کره، شکر و چربی مرتبط است. در سال 1986 نیز رابطه تشدید علائم این بیماری با مصرف چربی بالا و به خصوص گوشت خوک مورد بررسی قرار گرفت.


مطالعات در این زمینه در دهه 90 هم ادامه داشت و تحقیق جامعی در طی این سال‌ها بر پایه تاثیر سبک زندگی بر ام اس انجام گرفت. همه این مطالعات و از جمله بررسی صورت گرفته در 36 کشور جهان، مصرف زیاد گوشت و رژیم غذایی با چربی بالا و لبنیات را در تشدید علائم این بیماری موثر دانستند. همچنین مطالعات انجام شده در سال‌های اخیر نشان دهنده این موضوع است که هر 10 درصد افزایش مصرف چربی با افزایش 56 درصدی خطر عود ام اس همراه است. در نقطه مقابل مصرف بیشتر سبزیجات و استفاده روزانه از یک فنجان مواد غذایی گیاهی حتی کاهش 50 درصدی خطر عود بیماری را بدنبال دارد.

گیاهخواری و بیماری ام اس

از طرفی بررسی‌ها بر روی افراد مختلف مبتلا به ام اس سطوح پایین آنتی‌اکسیدان در بدن آن‌ها را نشان می‌دهد. موادی که به وفور در سبزیجات، میوه‌ها، آجیل، مغزها وجود دارند.
همه این مطالعات گواهی بر این موضوع هستند که تغییر رژیم غذایی و روی آوردن به سبک غذایی گیاهخواری تاثیری مثبت بر کاهش روند پیشرفت بیماری ام اس دارد. شاید بتوان یکی از مهمترین تحقیقات انجام شده در این خصوص را به دکتر «روی سوانک»، محقق آمریکایی، نسبت داد. او با مطالعاتی طولانی و چندین ساله که در برجسته‌ترین مجلات پزشکی منتشر شده است، رژیم غذایی کم چرب و گیاهی را عاملی موثر در کمک به مدیریت علائم ام اس معرفی کرد.

بررسی‌های وی نشان داد که 95 درصد بیماران مبتلا به ام اس که در مراحل اولیه آن قرار داشتند، با پیروی از یک رژیم غذایی محدود از گوشت و لبنیات، تا 34 سال بعد از ابتلا پیشرفتی در بیماری خود مشاهده نکردند.
موضوعی که در سال‌های اخیر هم توسط دانشمندان استرالیایی تایید شد و آن‌ها ترکیبی از ترک سیگار، مدیتیشن روزانه، ورزش و قرار گرفتن در معرض نور خورشید/ یا مصرف مکمل ویتامین D همراه با یک رژیم غذایی عمدتا گیاهی را در بهبود کیفیت افراد مبتلا به ام اس ثابت کردند.

گیاهخواری و بیماری ام اس


گیاهخواری و مدیریت علائم ام اس


نتایج مطالعات گیاهخواری و بیماری ام اس کاملا واضح است! گیاهخواری کاهش خستگی، بهبود خلق و خو و همچنین کاهش مصرف دارو در بیماران مبتلا به ام اس را به دنبال دارد. در حقیقت این سبک تغذیه‌ای با تغییر میکروبیوم روده و تقویت سیستم ایمنی بدن باعث کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب و افزایش جریان خون در سراسر بدن از جمله مغز می‌شود. موضوعی که به طور مستقیم بر مدیریت علائم بیماری تاثیر دارد. اگر مبتلا به ام اس هستید، پیروی از سبک گیاهخواری و رژیم غذایی با چربی کمتر، به خصوص چربی‌های اشباع شده، مصرف امگا 3، پرهیز از مصرف نوشیدنی‌های شیرین و مصرف کمتر مواد کافئین‌دار بهترین توصیه‌ای است که می‌توانید آن‌را به یک عادت روتین تغذیه‌ای تبدیل کنید.


به طور خلاصه می‌توان چنین بیان کرد که گیاهخواری به سه طریق بر کند کردن روند پیشرفت بیمار ی ام اس تاثیر دارد:
کاهش التهاب: رژیم گیاهخواری سرشار از غذاهای ضد التهابی مانند میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل است. این موضوع می‌تواند به کاهش التهاب در بدن، که یک عامل کلیدی در روند مدیریت علائم ام اس است، کمک کند.

گیاهخواری و بیماری ام اس


بهبود سلامت روده: میکروبیوم روده نقش مهمی در سلامت کلی از جمله سیستم ایمنی دارد. سبک تغذیه گیاهخواری سرشار از فیبر است که می تواند به ارتقای میکروبیوم روده سالم کمک کند.
کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن: گیاهخواری بر کاهش ریسک ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی و دیابت نیز تاثیر دارد. این موضوع برای افراد مبتلا به ام اس مهم است، زیرا آنها در معرض خطر بیشتری در این خصوص قرار دارند.

البته باید به خاطر داشت که ام اس یک بیماری پیچیده و چند عاملی است. ممکن است رابطه‌ی گیاهخواری و بیماری ام اس برای هر شخص متفاوت ظاهر شود. بنابراین همراهی و گرفتن نظرات مشاوره‌ای از متخصص در مورد نیازهای غذایی خاص بسیار اهمیت دارد.


اینجا نقطه آغاز تفکر است…

با جستجویی بیشتر در اینترنت، به تجربه افراد بسیاری در سراسر جهان مبتلا به بیماری ام اس بر می‌خوریم که با پیروی از سبک تغذیه‌ای گیاهخواری و تغییر سبک زندگی خود توانسته‌اند روند پیشرفت آن‌را متوقف یا کند کنند. گیاهخواری و بیماری ام اس، موضوعی اتفاقی نیست و تعداد بسیار مطالعات انجام شده در این زمینه بار دیگر ثابت می‌کند که حرکت در مسیر زندگی سالم و توجه به نوع تغذیه تا چه اندازه می‌تواند زندگی ما را دگرگون کند. شاید این مقاله تلنگر و نقطه آغاز تفکری باشد برای همه آن‌ها که به این موضوع کمتر توجه می‌کنند.

مراجع:

simplyhealthyvegan     nutritionstudies

زمان مطالعه: 5 دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید