خواص نخود سیاه

خواص نخود سیاه، این دانه گیاهی مقوی را امتحان کرده‌اید؟

به احتمال زیاد شما هم جزو آن دسته كسایی هستید كه نخود سفید را بیشتر از نخود سیاه می‌شناسید. یك دانه گیاهی با انواع و اقسام مواد مغذی كه محل اصلی تولید آن در هندوستان است. نخود سیاه یا همان kala chana به زبان هندی، بمبی از پروتئین هست كه در رژیم غذایی گیاهخواران برای خودش جایگاه خاصی دارد. ولی بی انصافی است كه بخواهیم فقط به مقدار بالای پروتئین در این دانه گیاهی اشاره كنیم؛ چون آنقدر خواص نخود سیاه زیاد است كه در این میان پروتئین فقط یك نقطه كوچك به حساب می‌آید.
به قول متخصصان، نخود سیاه یكی از حبوبات چند منظوره است كه در كنار خواص غذایی بسیار نقش مهمی هم در حفظ سلامت بدن دارد. فقط كافی است اشاره كنیم به فیبر بالا، شاخص گلایسمیك پایین و مواد معدنی و ویتامین‌ های مختلف آن. بخاطر همین موضوع استفاده روزانه 2 الی 3 قاشق غذا خوری نخود سیاه در رژیم غذایی روزانه توصیه شده است.
اما واقعا چه معجزه‌ ای در این دانه گیاهی وجود دارد كه باید حداقل یك نیم نگاهی به آن داشت؟ برای دانستن زیر و بم این غریب آشنا سعی كردیم در این مقاله 6 مورد از مهمترین خواص آن را اشاره كنیم. 

خواص نخود سیاه

خواص نخود سیاه و یك بمب پروتئینی برای گیاهخواران
جالب هست بدانید  كه هر 100 گرم نخود سیاه به تنهایی 38 درصد از نیاز روزانه شما را فراهم می‌كند. به این معنی كه با مصرف آن 47/20 گرم پروتئین را به بدنتان می‌ رسانید. بهتر هست وجود این حجم پروتئین را با یك گلوله پروتئین معادل كنیم اما بدون كالری بالا و بدون چربی اشباع.

فیبر بالا مخصوص آنها كه كاهش وزن برایشان مهم است
از خواص نخود سیاه می‌توان به فیبر بالای آن اشاره کرد. اگر دنبال تناسب اندام و كاهش وزن خودتان هستید به عدد 17 گرم فیبر محلول در هر 100 گرم نخود سیاه (68% نیاز روزانه) توجه داشته باشید. این یعنی سیر بودن در طول روز، جلوگیری از زیاد خوردن، هضم بهتر غذا، كاهش فشار بر روده ها و در آخر سلامت دستگاه گوارش. اما به یك راز نهفته این دانه گیاهی هم اشاره می‌كنیم  تا شاید همین نقطه برای خرید آن تصمیم بگیرید. طبق تحقیقات، اگر روزانه سه چهارم فنجان نخود سیاه مصرف كنید سطح چربی  ناسالم خون شما (LDL) بسیار كاهش پیدا می‌ كند.

نخود سیاه یك همراه خوب برای كاهش سطح قند خون
حتما می دانید كه مصرف بالای كربوهیدرات عامل بالا رفتن قند خون است.یکی دیگر از خواص نخود سیاه مفید بودن آن برای کاهش سطح قند خون است. خوبی نخود سیاه در این است كه با وجود داشتن 95/62 گرم كربوهیدرات در هر 100 گرم (20% نیاز روزانه) نوع آن دیر هضم است. به زبان علمی شاخص گلایسمیك (سرعت تبدیل كربوهیدرات به گلوگز) این دانه گیاهی بسیار پایین و بین 32-28 هست یعنی یك ماده غذایی ایده آل برای كاهش سطح قند خون، كاهش سطح مقاومت بدن به ترشح انسولین و در نتیجه كاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2.

با نخود سیاه دیگر نگران كم خونی نباشید
31/4 میلی گرم آهن در 100 گرم نخود سیاه (34% نیاز روزانه) و یك عدد قابل توجه دیگر برای كسایی كه كم خون و دارای سطح انرژی پایین هستند. بخصوص اگر شما در خانه كودكان در سنین رشد دارید و یا خانم باردار هستید نخود سیاه مكمل خوبی در كنار قرص‌های آهن است. یك نكته علمی هم در مورد نقش آهن در بدن گوشزد كنیم و آن اینكه آهن در تشكیل هموگلوبین و كمك به انتقال اكسیژن از ریه به سلول‌ های بدن نقش مهمی دارد؛ پس بیشتر در مصرف مواد غذایی این دانه گیاهی فولادی دقت كنید.

دوست قلب مهربان شما
بارها در مورد اهمیت آنتی اكسیدان ها و مواد معدنی مثل فولات و منیزیوم در سلامت رگ های خونی شنیدید. خوب شما در اینجا یك همراه خوب دارید. 282 میلی گرم فولات، 79 میلی گرم منیزیوم در هر 100 گرم نخود سیاه (به ترتیب معادل 73% و 30% نیاز روزانه) كمك رسان مناسبی در جلوگیری از تشكیل لخته‌های خونی است.

خانم‌ها، آقایان: خواص نخود سیاه و معجزه پوست و مو!
همه بدنبال پوستی صاف و بدون چین و چروك و موهایی پر پشت هستند. خوب چه بهتر كه بجای استفاده از كرم های رنگارنگ با اصلاح رژیم غذایی مان و گنجاندن غذاهای سالم گیاهی  دارای منگنز، روی، ویتامین های A و C  این هدف شیرین را به واقعیت تبدیل كنیم. جای دوری نروید! باز هم نخود سیاه در اینجا خودنمایی می‌كند.

از این كوچولوی شگفت‌انگیز بی توجه نگذرید
در مجموع خواص نخود سیاه بسیار زیاد است و این شگفت انگیز چند منظوره فقط در این 6 مورد خلاصه نمی‌شود؛ اما همین نكات برای فكر كردن بیشتر در خصوص گنجاندن آن در رژیم تغذیه روزانه كافی است. كلكسیونی از مواد معدنی و ویتامین كه قادر به تامین اكثر نیازهای غذایی روزانه افراد در سنین مختلف و بویژه گیاهخواران است. اما بعنوان نكته هفتم حتما حواستان به این موضوع باشد كه هر سبك تغذیه‌ ای نیازمند تعادل در مصرف مواد است و نخود سیاه هم از این موضوع جدا نیست. این دانه شگفت انگیز هم مثل همه حبوبات دیگر در بعضی  افراد  حساس ممكن است مشكلات گوارشی نظیر نفخ شكم، اسهال و یا حالت تهوع ایجاد كند. پس زیاد هیجان زده نشوید و متعادل مصرف كنید.
و  نكته آخر اینكه كاكوتی به عنوان حامی سبك زندگی سالم، در كنار آموزش و اطلاع رسانی، كار تهیه مواد غذایی سالم را نیز با فروشگاه آنلاین گیاهخواری خودش برای شما آسان كرده است.  ما شما را در این فروشگاه دنبال نخود سیاه می فرستیم! 

منبع:
indian express
زمان مطالعه: 5 دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
preloader