گیاهان تصفیه کننده هوای خانه

گیاهان تصفیه کننده هوای خانه، 9 مورد

همانطور که می‌دانید همه گیاهان صرفا مصرف تزیینی ندارند و برخی به عنوان گیاهان تصفیه کننده هوای خانه نیز شناخته می‌شوند. حتما شما هم با یك جستجوی سریع در اینستاگرام به انواع و اقسام گیاهانی كه برای تزیین و دكور خانه به شما پیشنهاد می‌شود روبرو شده‌اید. در این مقاله ما به 9 مورد متداول اشاره می‌كنیم اما حتما شما می‌توانید تعداد بیشتری از آنها را به توصیه فروشنده‌ها تهیه كنید. اما قبل از پرداختن به اصل موضوع:

آیا گیاهان واقعا می‌توانند هوای داخل خانه را پاكسازی كنند؟


توجه به این موضوع در اواخر دهه 80 مطرح شد؛ زمانی‌كه ناسا مجموعه‌ای از مطالعات خود را منتشر كرد كه در آن به موضوع امكان تصفیه هوا توسط گیاهان اشاره شده بود. البته ممكن است در برخی مطالب منتشر شده شما به موضوعات اغراق آمیزی برخورد كنید. توجه داشته باشید كه امروزه محققان می‌گویند در یك خانه 140 متر مربعی شما به  680 نوع گیاه احتیاج دارید تا واقعا بتوانید سموم خانه را تصفیه كنید. در هر حال وجود گیاهان در خانه مزایای بسیاری دارید و شما مجبور نیستید خانه را به یك جنگل تبدیل كنید. حتی وجود تعداد كمی از آنها در خانه نیز می‌تواند كیفیت هوای داخل خانه را افزایش دهد. پس چرا از آنها استفاده نكنیم؟!

چرا كیفیت هوای داخل خانه اهمیت دارد؟


چه در خواب، چه در محیط كار و چه در خانه؛ در هر حال شما به هوایی عاری از آلودگی نیاز دارید. اما در داخل خانه موارد بسیاری مثل گرد و خاك، مصالح خانگی، گازهای متصاعد از پاك كننده‌ها، سموم و آلودگی‌های وارد شده از محیط بیرون هستند كه باعث آلودگی هوای داخل خانه می‌شوند.
جالب است بدانید حتی رنگ روی دیوارها، اثاثیه و مبلمان هم تركیبات آلی و فراری مثل فرمالدئید آزاد می‌كنند؛ هر چند میزان این آلودگی‌ها ممكن است بسیار كم باشد اما در زمان‌هایی كه تهویه هوا مناسب نیست و یا افراد حساس ممكن است مشكلاتی  مثل سر درد، حالت تهوع، خستگی برایشان ایجاد شود. 

فواید گیاهان تصفیه کننده هوای خانه


اگر بخواهیم فواید وجود گیاهان تصفیه كننده هوا را خلاصه كنیم می‌توانیم به این موارد اشاره كنیم:

  • كاهش تحریك و آلرژی چشم، گوش، بینی و حلق 
  • جلوگیری از سرفه و گرفتگی گلو
  • كاهش استرس
  • افزایش رطوبت نسبی هوای خانه
  • خلاص كردن شما از هوای كهنه
  • و ایجاد حس بهتر برای شما
گیاهان تصفیه کننده هوای خانه

معرفی گیاهان سردمدار تصفیه كننده هوا در خانه

1-گل داودی


یك گیاه گلدار محبوب و زیبا. این گیاه به میزان مراقبت كمی نیاز دارد و قابل تطابق با محیط آپارتمانی. برای نگهداری آن كافی است مكانی خنك با حدود 6 ساعت نور خورشید داشته باشید. البته اگر حیوان خانگی دارید مراقب باشید زیرا این گیاه برای آنها سمی است. در صورتی كه خانه شما دارای بالكن است، در فصل بهار و تمام شدن سرما آنها را در محیط باز قرار دهید. گل داودی از بین برنده آلاینده‌هایی مثل آمونیاك، بنزن، فرمالدئید و زایلن است.

2-گندمی


یكی از ساده‌ترین و پر انطباق‌ترین گیاهان تصفیه كننده هوا برای داخل خانه. یك انتخاب عالی برای آنها كه با گل و گیاه سر و كار زیادی ندارند و یا اهل رسیدگی زیاد به گیاهان نیستند. این گیاه طرفدار نور غیر مستقیم خورشید است و حین رشد ساقه‌هایی گلذار را تولید می‌كند كه در نهایت به برگ سبز تبدیل می‌شود. شما می‌توانید این ساقه را در حالی‌كه همچنان به گیاه مادر متصل است در خاك قرار دهید و بعد از ریشه كردن آنرا جدا كرده و به این شكل تكثیر كنید.
گیاه گندمی به عنوان از بین برنده آلاینده فرمالدئید و زایلن شناخته شده است.

3-دِراستا


بیش از 40 گونه مختلف از این گیاه وجود دارد و یافتن نوع مناسب آن برای خانه شما بسیار آسان است. این گیاه هم برای حیوانات خانگی سمی است و بهتر است در این خصوص كمی دقت كنید. گیاه دراستا معمولا تا 90 سانتی متر رشد می‌كند و به گلدانی بزرگ و فضای بیشتری به نسبت سایر گیاهان نیاز دارد. گیاهی دوستدار هوایی مرطوب و از بین برنده آلاینده‌هایی مثل بنزن، فرمالدئید، زایلن و تری كلرو اتیلن است.

4-سانسوریا


یكی از سرسخت‌ترین گیاهان آپارتمانی كه به راحتی داخل خانه پرورش می‌یابد. این گیاه معمولا شرایط خشك را ترجیح می‌دهد و نیاز به آبیاری زیادی ندارد. معمولا در حضور شدت نورهای مختلف قابل پرورش و رشد است و از این لحاظ انتخابی آسان برای هر اتاق به حساب می‌آید. گیاه سانسوریا از بین برنده آلاینده‌هایی مانند بنزن، فرمالدئید، تری كلرو اتیلن و زایلن است.

گیاهان تصفیه کننده هوای خانه

5-سرخس


گیاه سرخس یك مكان با رطوبت بالا و نور غیر مستقیم را ترجیح می‌دهد. رشد آن نسبتا آسان است اما در هر حال فاكتور رطوبت باید حفظ شود. بهتر است هر بار خاك سرخس را از لحاظ نیاز به آب بررسی كنید و ماهی یكبار هم بر روی برگ‌های آن به صورت مه‌پاش آب بریزید. سرخس در تصفیه هوا از آلاینده‌هایی مثل فرمالدئید و زایلن در خانه كمك می‌كند.

6-اسپاتی فیلوم (گیاه صلح)


این گیاه نیاز به فضای كمی برای پرورش دارد. عاشق سایه و آب نسبتا مرطوب اما نه زیاد است. اسپاتی فیلوم به راحتی رشد می‌كند و بیشتر در تابستان گل می‌دهد. فقط توجه داشته باشید كه این گیاه در محیط گرده گل خود را پخش می‌كند كه برای كودكان و حیوانات خانگی آلرژی زا و مضر است. گیاه اسپاتی فیلوم را به عنوان از بین برنده آمونیاك، بنزن، فرمالدئید، هیدرو تری كلرو اتیلن می‌شناسند.

7-بامبو


بامبوها نیاز به نور كافی غیر مستقیم و آب و هوای گرم دارند. ارتفاع آنها معمولا به 2 متر نیز می‌رسد اما رشدی كند دارند. می‌توانید آنرا در آب یا خاك پرورش دهید. اما اگر از آب برای پرورش آنها استفاده می‌كنید، هفته‌ای یكبار آب گلدان را عوض كنید  و حتما جلبك‌های تشكیل شده در گلدان را پاك كرده و آب فاقد كلر را مصرف كنید. در صورتی‌كه خاك محیط پرورش آن است، باید كاملا مرطوب باشد و از خشك شدن بیش از حد آن دوری كنید.
بامبو كمك كننده شما در از بین بردن آلاینده بنزن، فرمالدئید، تری كلرو اتیلن از محیط خانه شماست.

گیاهان تصفیه کننده هوای خانه

8-آلوئه ورا


آلوئه ورا علاوه بر نگهداری آسان مزایای بسیاری برای سلامتی شما نیز دارد. برگ‌های آن حاوی مایع شفافی است كه سرشار از ویتامین، اسید آمینه بوده و خاصیت ضد التهابی، ضد باكتری و ترمیم كننده زخم دارد. نور مورد علاقه آن در حد عالی اما غیر مستقیم است. قرار گرفتن در یك محیط گرم كه نور خورشید به آن می‌تابد رنگ برگ‌ها را تغییر می‌دهد. در فصل سرما بهتر است در محیط داخل خانه نگهداری شود. نیاز به آبیاری زیادی ندارد و تنها زمانی كه سطح خاك كاملا خشك است باید به آن آب بدهید. این گیاه پاكسازی كننده فرمالدئید از داخل خانه است.

9-فیكوس


گیاهی است كه نیاز به محیطی پر نور اما غیر مستقیم دارد و برای آبیاری بهتر است صبر كنید تا خاك آن خشك شود. یعنی یك آبدهی متعادل نه بسیار زیاد و نه بسیار كم. فیكوس پاكسازی كننده بنزن، فرمالدئید و تری كلرو اتیلن در خانه است.

بله..گیاهخواران سلامت محیط اطراف خود را هم در نظر دارند


هر چند گیاهان آپارتمانی را نمی‌توان به صورت صد در صد برای پاكسازی هوای داخل خانه از كلیه آلاینده‌ها استفاده كرد، اما با این حال می‌توان برای افزایش كیفیت هوا بر روی آنها حساب كرد. البته در حال حاضر محققان در حال فعالیت بر روی گیاهانی هستند كه درصد بیشتری از آلاینده‌ها را از محیط حذف كنند. هر چه هست توجه به محیط زیست و استفاده حداكثری از هر آنچه در كنار تغذیه سالم، تغذیه كننده روح و روان و محیط پیرامون است در سبك زندگی یك گیاه خوار وجود دارد. همیشه در نظر داشته باشید كه گیاهخواری صرفا یك رژیم تغذیه‌ای نیست؛ بلكه یك سبك زندگی است.

مرجع: greatist

زمان مطالعه: 7 دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید