راهنمای کاشت سبزیجات خوراکی در خانه

راهنمای کاشت سبزیجات خوراکی در خانه

فصل زمستان الزاماً به این معنی نیست كه کاشت سبزیجات خانگی را فراموش كنیم. با ابزار و روش‌های درست، می‌توان سبزیجات و محصولات اولیه‌ای را به راحتی در خانه كاشت و از آن‌ها استفاده كرد. با این كه کاشت سبزیجات داخل خانه چالش‌های خاص خود را دارد،‌ مثلاً مراقبت زیادی لازم دارند و محصول خیلی زیادی نمی‌دهند، اما اگر از راه‌های درست انجام شود می‌تواند با موفقیت زیادی همراه باشد.

فواید و مضرات کاشت سبزیجات در خانه

وقتی خودتان در حال کاشت سبزیجات در خانه هستید، باید تمام جنبه‌های رشد و محیطی كه در آن قرار گرفته را هم كنترل كنید: میزان آبدهی، كیفیت خاك و حتی بارور كردن دستی گیاه. یكی از نقاط مثبت این كار می‌تواند این باشد كه گیاه شما دیگر وابسته به آب‌وهوای بیرونی نیست و می‌توانید نگران این موضوع نباشید.

با این حال کاشت سبزیجات خوراكی در خانه با مشكلاتی هم همراه است مانند نبود نور كافی یا جمع شدن حشرات. جریان هوای مناسب هم یكی از ضروریات در کاشت سبزیجات است كه باید به آن دقت كرد. ضمن اینكه جدای از این كه گیاه را داخل یا خارج از خانه می‌كارید، این احتمال وجود دارد كه بعضی حشرات یا آفت‌ها روی آن‌ها به وجود بیایند. چند نكته كه باید در زمان کاشت سبزیجات در خانه دقت كنید این مواردند:

-‌ اول از همه مطمئن شوید گلدانی را انتخاب می‌كنید كه زیر آن سوراخ‌هایی برای خروج آب قرار داشته باشد و اندازه‌ی آن متناسب با گیاهتان باشد، در غیر این صورت گیاه به درستی رشد نمی‌كند. گیاهان سطحی‌تر كه ریشه‌ی آن‌ها خیلی عمیق نمی‌شود چیزی حدود ۵ سانت عمق نیاز دارند اما گیاهانی با ریشه‌ی عمیق‌تر مانند گوجه‌فرنگی حداقل به ۳۰ سانتیمتر عمق نیاز خواهند داشت.
– مطمئن شوید كه خاك مرغوبی انتخاب می‌كنید و تنها به خاك باغچه بسنده نكنید. خا‌ك‌های تركیبی موادی در خود دارند كه برای رشد سبزیجات مناسب‌ترند و كیفیت بالاتری هم دارند.
– اگر خانه‌تان نور طبیعی مناسب ندارد، شاید بهتر باشد كه از نورهای مصنوعی و چراغ‌هایی كه برای پرورش گیاه هستند استفاده كنید.

هویج

پرورش هویج داخل خانه نه تنها كار ساده‌ای است بلكه از دردسر كاشت آن‌ها در باغچه هم كم می‌كند. كاشت هویج‌های كوچك‌تر راحت‌تر است چرا كه فضای كمتری نیاز دارند و زودتر هم رشد می‌كنند. یك گلدان دراز مانند جعبه‌ای كه طول نسبتاً زیادی دارد مناسب‌ترین گلدان برای كاشت این هویج است. روی بذر را به آرامی با خزه‌ی پوده‌زار مرطوب بپوشانید تا بذرها خشك نشوند. اگر خاك آن را مرطوب نگه دارید، بعد از دو هفته گیاه باید جوانه بزند. اما مدت زمان ثمر دادن آن بستگی به گونه‌ی هویجی كه انتخاب كردید خواهد داشت.

سیر

احتمالاً تا به حال پیش آمده كه یك بوته سیر را برای چند هفته دست نزدید و سر آن جوانه‌های سبزرنگی به وجود آمده باشد. به جای این كه این سیر جوانه‌زده را دور بیاندازید، می‌توانید آن را در عمق ۳ سانتی خاك و در گلدانی كوچك بكارید و به آن آب بدهید. طی چند هفته سیر شما رشد خواهد كرد.
زمانی كه به طول ۲۰ تا ۲۵ سانت رسیدند، شروع به برداشت آن‌ها كنید. برای این كار كافی است فقط آن میزانی كه لازم دارید را جدا كنید. ممكن است گیاهتان دوباره محصول بدهد اما دقت كنید كه با هر بار برداشت، كیفیت محصول گیاه هم پایین می‌آید.

فلفل قرمز

فلفل‌ها از سبزیجات بسیار قدیمی و متعلق به مناطق استوایی هستند. آن‌ها با كوچك‌ترین سرمایی، خراب می‌شوند اما زمانی كه در داخل خانه كاشته شوند، می‌توان آن‌ها را پرورش داد. می‌توانید از ابتدا آن‌ها را داخل خانه بكارید و یا فلفل‌هایی كه در طول تابستان خارج از خانه كاشته‌اید را در زمستان داخل بیاورید. شاید محصول چندان زیادی ندهند اما در نهایت رشد می‌كنند.
گلدانی استفاده كنید كه حداقل ۲۰ سانتیمتر عمق داشته باشد و مطمئن شوید كه فلفل‌هایتان روزانه ۱۰ ساعت در معرض نور قرار داشته باشند. برای آب‌دهی به آن‌ها، صبر كنید تا گلدان از آب‌دهی قبلی خشك شده باشد تا با آب دادن زیاد، گیاه خراب نشود. فلفل‌ها خودشان گرده‌افشانی را انجام می‌دهند اما شما هم می‌توانید به روند آن كمك كنید. این كار را می‌توان با تكان دادن گیاه و ریختن گرده‌ها از گلی به گل دیگر انجام داد. 

كاهو

كاهو سریع رشد می‌كند و ریشه‌اش عمق چندانی نمی‌گیرد،‌ به همین دلیل هم به گلدان عمیقی نیاز ندارد. گلدانی با عمق ۵ تا ۱۰ سانتیمتر برای این گیاه كافی است. گلدان را با خاك مرطوب پر كنید و بذر را به آرامی روی سطح خاك فشار دهید و آن را مرطوب نگه دارید. بعد از تقریباً یك هفته گیاه‌تان جوانه می‌زند. برای برداشت، صبر كنید تا گیاه حداقل ۱۰ تا ۱۵ سانت رشد كرده باشد. تنها برگ‌های بیرونی را جدا كنید و ساقه‌ی اصلی را دست نزنید تا به رشد خود ادامه دهد.

پیازچه

با این كه نمی‌توان پیاز كامل را در خانه كاشت، اما پیازچه برای این كار مشكلی ندارد. حتی برای كاشت آن نیاز به بذر هم نخواهید داشت. تنها كافی است چند پیازچه را در آب بگذارید تا ریشه بزنند. زمانی كه طول ریشه‌ی پیازچه‌ها به حدود ۱۰ سانت رسید، آن‌‌ها را در یك گلدان كم‌عمق و با خاك تركیبی بكارید. هنگام برداشت سعی كنید پیازچه‌ها را با فاصله‌ی ۲ سانتیمتری از ساقه جدا كنید تا بتواند دوباره رشد كند.

گوجه‌فرنگی

گوجه‌ها هم گیاهانی استوایی‌اند كه در پایان فصل، رشد آن‌ها متوقف می‌شود تا سال بعدی كه دوباره فصل‌شان برسد. اگر قصد دارید كه داخل خانه گوجه پرورش دهید، بهترین روش این است كه بذر آن را در پایان فصل تابستان بكارید. هنگامی كه طول گیاه‌تان به حدود ۱۰ سانتیمتر رسید، آن را به یك گلدان دائمی‌تر منتقل كنید و مطمئن شوید كه در روز حداقل ۱۰ ساعت نوردهی می‌شوند. این میزان نوردهی شاید به نظر زیاد بیاید اما اگر می‌خواهید گیاه‌تان میوه بدهد، ضروری است. برای این كه شانس گل دادن آن را بیشتر كنید هم می‌توانید از كود‌های طبیعی و ارگانیك كه مخصوص گیاهان خانگی هستند استفاده كنید. هنگامی كه گیاه‌تان شروع به گل دادن كرد، آن‌ها را هرازچندگاهی تكان دهید تا گرده‌ها پراكنده شوند. انجام دستی این كار ضروری است، در غیر این صورت گیاه‌تان میوه نخواهد داد. گوجه‌فرنگی گیاهی است كه معمولاً سنگین و بزرگ می‌شود پس فضای مناسبی برای آن انتخاب كنید.

اگر تجربه‌های اول‌تان در کاشت سبزیجات در خانه است، احتمالاً كاهو یا انواع سبزی‌ها انتخاب بهتری برایتان خواهند بود. سبزیجاتی مانند گوجه و فلفل قرمز كه نوردهی و آب زیادی می‌خواهند، هم زمان بیشتری از شما می‌گیرند و هم نیاز به تجهیزات بهتر، مانند نور مصنوعی یا گلدان‌های بزرگ، خواهند داشت.

زمان مطالعه: 6 دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
preloader