تقویت ایمنی بدن

4 ویتامین برای تقویت ایمنی بدن

فصل سرما، آنفولانزا و سرماخوردگی زمانی است که باید دستورات تغذیه‌ای مناسب برای تقویت ایمنی بدن باید رعایت كنیم. در فصل‌های پاییز و زمستان كمتر كسی را پیدا می‌كنید كه به دنبال پیشگیری از آنفولانزا نباشد. متاسفانه بسیاری از ما به اندازه كافی از میوه‌جات و سبزیجات تازه كه منبع ویتامین و مواد مغذی برای سالم نگاه داشتن ما هستند، استفاده نمی‌كنیم. یك سیستم ایمنی قوی به یك رژیم غذایی سالم و متعادل در طول زمان بستگی دارد و شما به عنوان مثال با خوردن فقط یك پرتقال یا كپسول ویتامین، نمی‌توانید انتظار معجزه از بدن خود در برابر انواع ویروس‌های فصول سرد سال داشته باشید.


پس بهتر است در ابتدا با آگاهی از نوع ویتامین‌های تقویت‌كننده سیستم ایمنی با یك رژیم غذایی سالم و ورزش منظم سپر دفاعی بدن خود را آماده نبرد با ویروس‌ها كنید.

ویتامین C پرچمدار تقویت ایمنی بدن

نقش ویتامین C یا اسید اسكوربیك در پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا برای همه ما روشن است. از طرفی این ویتامین می‌تواند به كاهش التهاب ریه، پیشگیری از عفونت‌های ویروسی و یا كوتاه شدن مدت زمان ابتلا به آن‌ها كمك كند. منابع گیاهی بسیار مناسبی از این ویتامین وجود دارد كه با مصرف آن‌ها می‌توانید بدن خود را بیمه كنید. در كنار مركبات، مواد غذایی مثل اسفناج، كلم پیچ، فلفل دلمه‌ای، كلم بروكلی، توت فرنگی و پاپایا نیاز شما به ویتامین C را تأمین می‌كنند و باعث تقویت ایمنی بدن میشوند.


میزان توصیه شده روزانه این ویتامین 75 تا 90 میلی‌گرم است و شما با خوردن یك پرتقال متوسط 70 میلی‌گرم، یك فلفل دلمه‌ای 65 میلی‌گرم و 100 گرم كلم بروكلی 89 میلی‌گرم نیاز خود را بدست می‌آورید. واقعیت این است كه این ویتامین در بسیاری از مواد غذایی گیاهی وجود دارد و بیشتر افراد نیازی به مصرف مكمل (مگر با تجویز پزشك) ندارند.

ویتامین C پرچمدار تقویت ایمنی بدن

ویتامین E آنتی اكسیدان محبوب برای تقویت ایمنی

ویتامین E مثل همتای خود ویتامین C، یك آنتی اكسیدان قوی است كه به بدن برای مقابله با عفونت‌ها كمك می‌كند. این ویتامین بخش مهمی از عملكرد نزدیك به 200 واكنش بیوشیمیایی در بدن است و نقش مهمی در تقویت ایمنی بدن دارد. برای تأمین ویتامین E در بدن خود از مواد غذایی گیاهی می‌توانید از انواع بادام، فندق، كره بادام زمینی، دانه آفتابگردان، روغن آفتابگردان و روغن سویا در رژیم غذایی روزانه خود استفاده كنید.

ویتامین A مبارز اول و آخر تقویت ایمنی بدن

ویتامین A به عنوان یك مبارز قوی با عفونت، از مواد غذایی گیاهی بسیاری قابل تأمین است. هویج، سیب‌زمینی شیرین، كدو تنبل، كدو حلوایی، طالبی و سبزیجات با برگ تیره از منابع اصلی این ویتامین هستند. البته به عنوان یك طرفدار و حامی رژیم گیاهخواری توصیه ما به مصرف مواد غذایی گیاهی است و ویتامین A را می‌توان در بسیاری از مواد غذایی حیوانی و فرآورده‌های آن نیز پیدا كرد. اما شاید بهتر باشد در همین نقطه مسیر سالم‌خوری گیاهی بدون آزار به حیوانات و جانداران را در پیش بگیرید.

ویتامین A مبارز اول و آخر تقویت ایمنی بدن

ویتامین D؛ ویتامین آفتاب و تقویت ایمنی بدن

این ویتامین یكی از مهم‌ترین و قوی‌ترین مواد مغذی برای حمایت از سیستم ایمنی است. هر چند منابع غذایی گیاهی به اندازه منابع حیوانی تأمین كننده این ویتامین نیستند، اما اگر گیاهخوار هستید، نگران نباشید. بسیاری از مواد غذایی گیاهی مثل شیرهای گیاهی، غلات، كره‌های گیاهی و توفو در بازار وجود دارند كه با ویتامین D غنی شده‌اند. در كنار استفاده از آفتاب به عنوان منبع مهم تأمین این ویتامین می‌توانید از این مواد غذایی غنی شده هم استفاده كنید. البته در نهایت شاید نیاز باشد با مشورت با پزشك متخصص از مكمل‌های موجود استفاده كنید.

ویتامین‌های گروه B؛ ستون اصلی بدن در تقویت ایمنی

ویتامین‌های گروه B یكی از ضروری‌ترین انواع برای همه جانداران روی زمین هستند. هشت نوع مختلف از این ویتامین وجود دارد كه هر كدام وظیفه عملكرد درست بسیاری از فرایندهای متابولیك انسان‌ها را دارند. به عبارتی بدون این ویتامین ما نمی‌توانیم هیچ بافتی را در بدن حركت دهیم، بسازیم یا ترمیم كنیم. نقش ویتامین B در تقویت سیستم ایمنی هم اثبات شده است. كمبود ویتامین B12 و اسید فولیك یا ویتامین B9 با تأثیر بر تولید و فعالیت درست گلبول‌های سفید، ایمنی بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.


همچنین مطالعات نشان می‌دهد كه كاهش سطح ویتامین B6  بر سیستم ایمنی بدن ما تأثیر منفی دارد. خوشبختانه بسیاری از دانه‌ها، آجیل، غلات كامل، میوه‌ها و سبزیجات برگ تیره به اندازه كافی دارای این ویتامین هستند و نیاز روزانه بدن شما را تأمین می‌كنند.

ویتامین‌های گروه B؛ ستون اصلی بدن در تقویت ایمنی

مكمل‌های ویتامین یك راه حل ساده تقویت ایمنی اما ناكافی

بسیاری از افراد هستند كه به عنوان یك راه‌حل آسان مصرف مكمل‌ها به تأمین آن از مواد غذایی ترجیح می‌دهند. اما بهترین راه برای دریافت این ویتامین‌ها، داشتن یك رژیم غذایی سالم و متعادل است. جواب آن هم ساده است؛ بدن ما از طریق مواد غذایی بهتر ویتامین‌ها را جذب می‌كند، در حالی‌كه مكمل‌های موجود در بازار كیفیت‌های متفاوتی دارند و ممكن است به طور كامل در میزان مشخص جذب نشوند. هر چند در برخی موارد حتی با رژیم غذایی سالم هم ممكن است شما نیاز به مصرف مكمل داشته باشید، اما اولویت اول، استفاده از مواد غذایی سالم در این مسیر است.


از طرف دیگر متخصصان توصیه می‌كند علاوه بر تغذیه سالم برای تقویت ایمنی بدن، لازم است به جنبه‌های دیگر سلامتی خود مثل خواب مناسب، ورزش منظم و كاهش استرس هم توجه كنید.در یك جمله؛ آگاهانه زندگی كنید.

در پایان میتوانید از اینجا رسپی سالاد ویژه تقویت ایمنی را یاد بگیرید.

مرجع: clevelandclinic

زمان مطالعه: 5 دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
preloader