خواص گزدو

در مورد خواص گردو بیشتر بدانیم

قطعا می‌دانید که خواص گردو بسیار زیاد است. مغزی كه اغلب به تنهایی به عنوان میان وعده مصرف می‌شود و یا در سالاد، پاستا، غلات صبحانه و یا محصولات پخته شده استفاده می‌شود.  گردو گیاه بومی مناطق مدیترانه و آسیای مركزی است كه همه ما در رژیم غذایی روزانه‌مان كم و بیش از آن استفاده می‌كنیم. یك آجیل پر از چربی امگا سه، دارای آنتی اكسیدان بالا كه خوردن آن در سلامت مغز و جلوگیری از بیماری قلبی و سرطان بسیار مفید است. 

ارزش غذایی غیر قابل چشم پوشی در خواص گردو


گردو از 65 درصد چربی و 15 درصد پروتئین تشكیل شده است. دارای كربوهیدراتی كم و فیبری به میزان بالاست. یك وعده 30 گرمی گردو كه حدود 14 مغز می‌شود 185 كالری انرژی، 3/4 گرم پروتئین، 3/9 گرم كربوهیدرات، 0/7 گرم قند، 1/9 گرم فیبر و 18/5 گرم چربی را برای بدن شما تامین می‌كند.


مثل سایر آجیل‌ها، بیشتر كالری گردو از چربی آن است یعنی شما با یك مغز پر انرژی و پر كالری روبرو هستید. اما همه این‌ها باعث چاقی شما نمی‌شود. گردو به نسبت سایر آجیل‌ها از نظر چربی‌‌های مفید غنی‌تر است. فراوان‌ترین اسید چرب آن نوعی امگا 6 به نام اسید لینولئیك است. از طرفی 8 تا 14 درصد چربی گردو از اسید آلفالینولئیك تشكیل شده است؛ مقدار قابل توجهی كه به سلامت قلب، كاهش التهاب‌ها و بهبود تركیب چربی خون كمك زیادی می‌كند.

ارزش غذایی گردو

كلكسیون ویتامین‌ها و مواد معدنی گردو


گردو منبع بسیار خوبی از چندین ویتامین و مواد معدنی است كه مرور آنها مصرف بیشتر این مغز را به ما گوشزد می‌كند.
مس: یك ماده مغذی كمك كننده به سلامت قلب كه به حفظ عملكرد استخوان، اعصاب و سیستم ایمنی هم كمك می‌كند.
فولات: در عملكردهای بیولوژیك بدن دخالت دارد و كمبود آن به خصوص در دوران بارداری باعث نقص مادرزادی می‌شود.
فسفر: حدود یك درصد بدن از فسفر تشكیل شده ، ماده معدنی كه بیشتر در استخوان‌ها وجود دارد.
ویتامین B6: این ویتامین سیستم ایمنی بدن را تقویت كرده و از سلامت اعصاب حمایت می‌كند. كمبود آن عامل كم خونی در بدن است. 


منگنز: ماده معدنی كه در بیشتر آجیل‌ها و غلات كامل وجود دارد و در گردو به میزان بالایی موجود است. عامل حفظ سلامت استخوان‌ها و پوست و مو.
ویتامین E: به عنوان عامل موثر در سلامت پوست و مو در مقایسه با سایر آجیل‌ها، به میزان بالایی در گردو وجود دارد.
آنتی اكسیدان: گردو حاوی آنتی اكسیدان بالایی به نام اسید الاژیك و كاتِچین است كه در بهبود سلامت قلب بسیار موثرند.
ملاتونین: یك نوروهورمون كه به تنظیم ساعت بدن كمك می‌كند و به عنوان یك آنتی اكسیدان هم خطر ابتلا به بیماری قلبی را كاهش می‌دهد.

خواص گردو در سلامتی قلب


خواص گردو بخش‌های زیادی می‌شود. همچنین به عنوان یك آجیل كه خوردن آن می‌تواند جزو عادات سبك زندگی و تغذیه سالم شما به حساب آید، با كاهش كلسترول بد خون، كاهش التهاب، بهبود عملكرد رگ‌های خونی خطر تجمع پلاك در رگ‌ها را كاهش داده و در نتیجه به سلامت قلب شما كمك می‌كند.  یك مطالعه نشان داده افرادی كه بیش از چهار بار در هفته انواع آجیل شامل گردو را مصرف می‌كنند، 37 درصد كمتر از افراد دیگر به بیماری‌های عروق كرونای قلب مبتلا می‌شوند. پس حتما این دوست خوب قلب‌تان را دریابید.

خواص گردو و سلامت قلب

گردو، مبارز آهنین سرطان


خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را می‌توان با خوردن غذای سالم، ورزش و دوری كردن از عادات ناسالم سبك زندگی كاهش داد. از آنجا كه گردو سرشار از تركیبات گیاهی مفید است، می‌تواند بخش موثری از یك رژیم غذایی پیشگیری كننده از سرطان باشد. وجود چندین ماده فعال زیستی مثل فیتواسترول‌ها، گاما توكوفرول، اسید چرب امگا سه، اسید الاژیك، پلی فنول‌ها به عنوان مواد آنتی اكسیدانی قوی بویژه خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و پروستات را كاهش می‌دهد. 

خواص گردو سلامت مغز بدن شما!


چندین مطالعه تاثیر خوردن گردو بر عملكرد مغز و كاهش افسردگی را نشان داده است. بررسی 8 هفته‌ای انجام شده بر روی 64 جوان نشان داد كه خوردن گردو درك مطلب را در آنها افزایش داده است. تحقیقات انجام شده بر روی موش‌های آزمایشگاهی هم افزایش عملكرد مغز آنها را نشان داده است. این موضوع احتمالا به دلیل محتوای بالای آنتی اكسیدانی گردو می‌باشد.

گردو، محكم كننده ستون بدن 


گردو منبع خوبی از مس است كه مانع اصلی و جلوگیری كننده از پوكی استخوان می‌باشد. همان طور كه می‌دانید پوكی استخوان وضعیتی است كه در آن استخوان نازكتر و كمتر متراكم می‌شود به نحوی كه خطر شكسته شدن آن افزایش می‌یابد. گردو با دارا بودن این ماده معدنی كمك اصلی در حفظ سلامت استخوان‌های بدن است. از طرفی گردو شامل مقدار زیادی منگنز است كه در تركیب با كلسیم و مس به طور مضاعف از پوكی استخوان جلوگیری می‌كند. منیزیم موجود در گردو هم كه به جذب كلسیم در استخوان كمك می‌كند، ستون سوم سلامتی بدن شماست.

گردو، محكم كننده ستون بدن 

گردو هم برای بعضی افراد منع مصرف دارد


گردو جزو هشت غذای آلرژی‌زاست كه ممكن است در بعضی افراد حساسیت ایجاد كند. پس اگر فردی با سابقه آلرژی هستید قبل از مصرف گردو حتما این موضوع را مد نظر داشته باشید تا دچار مشكل نشوید. 
از طرفی گردو هم مانند سایر دانه‌های روغنی شامل اسید فیتیك است كه جذب برخی مواد معدنی را كاهش می‌دهد. البته این حالت در مقادیر بالای مصرف آن رخ می‌دهد و اگر به صورت متعادل مصرف كنید نیازی به نگرانی در این خصوص نیست.

نصیحت پایانی در مورد خرید و مصرف گردو


در بازار انواع مختلفی گردو برای فروش وجود دارد، این مغز پر خاصیت در صورت شرایط نامناسب نگهداری ممكن است با آلودگی‌های میكروبی و همینطور كپك روبرو شود به همین خاطر تهیه آن از منابع مطمئن یك شرط برای بهره‌مند شدن از تمام خواص مفید آن است. حتما شما هم به دنبال آن هستید كه گردو را بر روی سالاد، گرانولای خانگی، كیك ها و ماست و یا خورشت فسنجان مصرف كنید یا اینكه به عنوان یك آجیل به شكل روزانه در برنامه غذایی خود قرار دهید. در این صورت پیشنهاد ما خرید از فروشگاه آنلاین گیاهخواری كاكوتی است. خریدی مطمئن، آسان و سریع. راستی …اگر دستورهای غذایی خاص با گردو مد نظر شماست، به بخش رسپی‌های سایت هم سر بزنید.

مرجع: healthline

زمان مطالعه: 6 دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید