کتابچه اولین گام به سوی گیاهخواری

معرفی و دانلود کتابچه اولین گام به سوی گیاهخواری

کتابچه اولین گام به سوی گیاهخواری راه‌گشای شما در زمینه‌ی گیاهخواری خواهد بود! بسیاری از افرادی که به دنبال پیروی از سبک گیاهخواری هستند، امکان دارد سوالاتی در مورد انواع روش‌های گیاهخواری، نوع مواد غذایی مورد استفاده، نحوه تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی یا مکمل‌های گیاهی مورد نیاز داشته باشند. هر چند این سوالات با جستجو در اینترنت قابل دسترس است، اما جمع شدن آن‌ها در یک مجموعه، دسترسی را برای افراد آسان می‌سازد.

بر همین اساس آقای حمید رضا اردکانی و خانم نرگس شهرآیینی به همراه اعضای هیئت مدیره گروه‌های گیاهخواری با بررسی منابع مختلف اینترنتی، مجموعه‌ای از سوالات متداول علاقه‌مندان را در کتابچه اولین گام به سوی گیاهخواری در ۵۵ صفحه جمع‌آوری کرده‌اند.

این کتابچه که به صورت رایگان قابل دانلود و دسترسی است، راهنمای خوبی برای آن‌هایی است که در ابتدای مسیر گیاهخواری هستند. در این مطلب نگاهی خلاصه داریم به بخش‌های مختلف آن و در انتها لینک دسترسی و دانلود کتابچه در اختیار قرار خواهد گرفت.

مقدمه کتابچه اولین گام به سوی گیاهخواری


تهیه‌کنندگان کتابچه اولین گام به سوی گیاهخواری در مقدمه، دلیل این فعالیت خود را افزایش استقبال عموم مردم از گیاهخواری می‌دانند. از نظر آن‌ها سوالات بسیاری برای کسانی که اولین بار این سبک تغذیه را آغاز می‌کنند، وجود دارد. به همین منظور در جهت رسالت اطلاع‌رسانی خود به جامعه تصمیم گرفته‌اند بر اساس منابع معتبر موجود، راهنمایی را گردآوری کنند که در کمترین زمان ممکن کلیه سوالات علاقه‌مندان را جواب دهد. 

در حقیقت اطلاعات جمع‌آوری شده اولین پرسش‌هایی است که امکان دارد برای هر فرد شروع کننده گیاهخواری پیش آید و به صورتی خلاصه در حد نیاز اولیه پاسخ‌های لازم به آن‌ها داده شده است.

بخش‌های مختلف کتابچه اولین گام به سوی گیاهخواری


بخش‌های مختلف کتابچه اولین گام به سوی گیاهخواری


کتابچه اولین گام به سوی گیاهخواری قدم به قدم سوالات رایج حرکت در  این مسیر را به شکلی ساده در ۱۱ گام توضیح می‌دهد.


بخش اول، انواع گیاهخواری: در این بخش ۶ دسته مختلف گیاهخواری از جمله وگان، فروگن، لاکتو وجترین، اوو وجترین، اوو-لاکتو وجترین و خام گیاهخواری توضیح داده شده‌اند. خلاصه‌ای شامل اطلاعاتی در مورد آنچه هر دسته مصرف می‌کند.


بخش دوم، سوالاتی در مورد انواع گیاهخواری: در اینجا به سوالاتی در مورد برخی مواد غذایی که دلیل عدم مصرف آن‌ها توسط افراد وگان یا خام گیاهخوار ابهام برانگیز است پاسخ داده می‌شود. به عنوان مثال دلیل عدم استفاده وگان‌ها از عسل، ژلاتین و شکر با وجود نداشتن هیچ گونه منشا حیوانی همراه منابع لازم برای مطالعه در بخش دوم توضیح داده شده است. تشریح شفاف‌تر برخی مواد غذایی مصرفی لاکتو وجترین‌ها، اوو وجترین‌ها و گیاهخواران هم در قالب سوالات کوتاه موارد جالب دیگر است.


بخش سوم، پروتئین: تامین پروتئین لازم یکی از چالش‌های اصلی گیاهخواری است. بنابراین در بخش سوم بعد از تعریف پروتئین و شاخص کیفی آن، لیست مهم‌ترین مواد غذایی گیاهی تامین کننده این ماده مغذی به همراه میزان پروتئین موجود در ۱۰۰ گرم آن‌ها در یک جدول ارائه شده است.


بخش چهارم، ویتامین‌ها و مواد معدنی:دومین دغدغه گیاهخواران یعنی جایگزینی ویتامین‌ها و مواد معدنی توسط مواد غذایی گیاهی در قالب سوالات کوتاه در این بخش پاسخ داده می‌شوند. ویتامین‌ ب۱۲ و دو ماده معدنی اصلی فسفر، کلسیم موارد اصلی مورد بحث هستند.

کتابچه اولین گام به سوی گیاهخواری


بخش پنجم، سوالات متداول: بخش پنجم به سوالات عموم مردم مانند دلایل عدم مصرف تخم مرغ و لبنیات توسط وگان‌ها یا مخالفت آن‌ها در استفاده از چرم حیوانات پاسخ داده می‌شود. برخی دیگر از پرسش‌های جالبی که در بخش پنجم به آن‌ها پاسخ داده شده، به این شرح هستند:


* گیاهخواران فقط سبزیجات می‌خورند و برنامه غذایی آن‌ها خیلی محدود است، آیا این طور نیست؟
* غذاهای وگان محدود هستند، شما چه می‌خورید؟
* رابطه گیاهخواری با طب سنتی
* آیا خوردن سویا برای سلامتی مضر است؟
* آیا برای عضله ساختن لازم نیست گوشت بخورم؟


بخش ششم، انسان‌ها اساسا گیاهخوار هستند نه گوشت‌خوار: این جمله از دکتر ویلیام کلیفورد رابتز، متخصص قلب گیاهخوار آمریکایی،بهانه‌ای برای تشریح جمله جالب توجه گیاهخوار بودن ذاتی انسان‌ها در بخش ششم است. مواردی مثل تفاوت‌های ساختاری بدن گیاهخواران و گوشت‌خواران، اثر رژیم غذایی بر سلامتی بدن، طول عمر، پوکی استخوان از دیگر موضوعات مورد بحث است.


بخش هفتم، خام گیاهخواری و تاثیر آن در درمان بیماری‌ها: در این بخش پاسخ‌های دکتر زرین آذر متخصص امراض داخلی که پیرو سبک خام گیاهخواری است، به  سوالات تاثیر این سبک تغذیه‌ای بر درمان انواع بیماری‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند.

کتابچه اولین گام به سوی گیاهخواری


بخش هشتم، سایه بلند احشام: این بخش اشاره کوتاهی دارد به تاثیر صنعت دامداری و گوشت‌خواری بر تخریب محیط زیست و گرمایش زمین که بر اساس مقاله معتبری از سازمان جهانی فائو به نام «سایه بلند احشام» تنظیم شده است. در انتهای بخش نیز لینک دسترسی کامل به مقاله برای علاقه‌مندان معرفی می‌شود.


بخش نهم تا یازدهم: معرفی فیلم‌های مستند گیاهخواری به همراه لینک دانلودها آن‌ها ، معرفی ۳۰ تن از مشاهیر گیاهخوار دنیا در دسته‌های مختلف بازیگر، مجری تلویزیون، دانشمند و فیلسوف به همراه کانال‌های تلگرامی فارسی مرتبط با گیاهخواری بخش‌های انتهایی این کتابچه هستند.

نحوه دسترسی به کتابچه اولین گام به سوی گیاهخواری


در حال حاضر ویرایش دوم کتابچه در بهار ۱۳۹۵ در ۵۵ صفحه به صورت فایل Pdf در دسترس است و می‌توانید آن‌را از لینک زیر دریافت کنید.

دانلود کتابچه

مرجع:

کتابچه اولین گام به سوی گیاهخواری

زمان مطالعه: 5 دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
preloader