چیپس توت فرنگی

چیپس توت فرنگی، میوه‌ای مغذی برای تمام فصول

توت فرنگی و چیپس توت فرنگی، میوه‌خوشمزه و محبوب خانواده‌ها كه كمتر كسی خوردن آن را در فصل‌های بهار و تابستان فراموش می‌كند. البته اگر جزء آن دسته افراد بدشانس كه به توت فرنگی آلرژی دارید نباشید، شاید در پاییز و زمستان دلتنگ خوردنش شده باشید. اما این هم یك راه حل دارد! در دنیایی كه انواع فرآوری‌ها بر روی میوه‌ها انجام می‌گیرد تا آنها در همه فصل‌های سال در دسترس باشند، توت فرنگی خشك یا چیپس توت فرنگی از آن دسته میوه‌جات خشك است كه با طعم لذیذش جایگاه خاصی در نزد دوستداران توت فرنگی دارد.

اما بجز طعم و حس خوب خوردن این میوه و نوع خشك آن، خواص فراوانش قابل چشم‌پوشی نیست و گنجاندن آن در رژیم غذایی روزانه‌تان یك سبد سلامتی را از دل طبیعت به شما هدیه می‌دهد. بویژه اگر شما از دسته دوستداران طبیعت با رژیم گیاهخواری و وگان هستید، انتخاب چیپس توت فرنگی بهترین هدیه برای تغذیه روزانه‌تان است.

ارزش غذایی چیپس توت فرنگی


اول از همه بهتر است به این نكته توجه كنید كه فواید و ارزش غذایی توت فرنگی تازه و خشك یكسان است و در زمان خشك شدن این میوه به صورت كنترل شده همه مواد مغذی حفظ می‌شوند. با این حال به دلیل از دست دادن آب در زمان خشك كردن توت فرنگی، میزان مواد مغذی در 100 گرم چیپس و میوه تازه متفاوت است و بالطبع چیپس توت فرنگی مقادیر بیشتری كالری، كربوهیدرات و قند را در خود جای می‌دهد.


اگر به فكر كالری توت فرنگی هستید 100 گرم توت فرنگی با 40 كالری در هر وعده نسبتا كم كالری می‌باشد در حالیكه همین میزان چیپس توت فرنگی 350 كالری انرژی دارد كه این موضوع بخاطر از دست دادن حدود 91 درصد آب آن در حین خشك شدن است. اما خبر خوش اینكه توت فرنگی خشك با تازه هر دو  بدون چربی و كلسترول هستند و به این شكل دیگر خوردن این میوه‌ را فراموش نخواهید كرد.
با توجه به میزان آب بالای توت فرنگی، هر 100 گرم چیپس خشك آن 80 گرم قند دارد؛ این میزان در میوه تازه 4/9 گرم است.

بنابراین تعادل در مصرف توت فرنگی خشك و به طور كلی هر نوع میوه خشك همیشه باید مورد توجه باشد.
از نظر كربوهیدرات نیز توت فرنگی تازه در هر 100 گرم خود 7/7 گرم را در خود جای داده است، در حالی‌كه همین میزان چیپس توت فرنگی 5/87 گرم كربوهیدرات دارد. 
در خصوص فیبر هم اگر بخواهیم مقایسه‌ای داشته باشیم هر 100 گرم چیپس توت فرنگی 8 گرم فیبر معادل 32 درصد نیاز روزانه را در خود جای داده است و این میزان برای توت فرنگی تازه 2 گرم است.

چیپس توت فرنگی

چیپس توت فرنگی قهرمان مبارزه با كلسترول بد


وقتی صحبت از بیماری قلبی می‌شود، اولین متهم رژیم غذایی شماست. در این میان كلسترول بالا مشكل رایجی است كه در طولانی مدت دشمن اصلی قلب شما به حساب می‌آید. چیپس توت فرنگی به طور طبیعی همراه شما در مبارزه با كلسترول بد است به این دلیل كه مواد مغذی به نام اسید الاژیك و فلاونوئید دارد كه در كاهش سطح كلسترول بد خون و در نتیجه سلامت قلب بسیار تاثیر می‌گذارد. محققان دانشكده پزشكی هاروارد دریافتند زنانی كه به طور منظم توت فرنگی می خورند 34 درصد كمتر در معرض خطر حمله قلبی قرار دارند.

پس توجه كنید كه این موضوع تفاوت بزرگی با افزودن منظم فقط یك غذا به رژیم غذایی شماست. این تاثیر زمانی دو چندان می‌شود كه شما رژیم غذایی سالم خود در بقیه زمینه‌ها و ورزش را فراموش نكنید.

چیپس توت فرنگی و جایگزین سالم شیرینی‌جات


اگر به خوردن قند و شیرینی به نوعی عادت دارید بهتر است در همین لحظه چیپس توت فرنگی را جایگزین آن كنید. بارها از مضرات قند مصنوعی و مواد غذایی حاوی این قندها گفته‌اند و شنیده‌ایم. افزایش وزن و ابتلا به دیابت نوع 2 مهمترین این مضرات است كه حتما شما هم بدنبال انداختن خود در چاه این بیماری‌ها نیستید. اما خبر خوب اینكه چیپس توت فرنگی راهی عالی برای حذف هوس شیرینی است بدون اینكه قند و یا كالری اضافی در رژیم غذایی‌تان اضافه كند. شیرینی طبیعی آن علاوه بر احساس رضایت و حس خوب در خوردن با كنترل طبع شما در خوردن قند مصنوعی و سایر فرآورده‌های آن سلامت را هدیه می‌دهد. 

چیپس توت فرنگی

چیپس توت فرنگی و تقویت سیستم ایمنی


اغراق آمیز نیست كه به نقش چیپس توت فرنگی در تقویت سیستم ایمنی اشاره كنیم. هر ماده غذایی كه ویتامین C آن در حد بالایی باشد می‌تواند در این میان تاثیر زیادی داشته باشد و چیپس توت فرنگی یكی از همین میوه‌های خشك است. در صورتی كه توت فرنگی از روش‌های صحیح با در نظر گرفتن حفظ ویتامین‌های آن خشك شده باشد، می‌توان از خواص ویتامین C استفاده كرد، ویتامینی كه به عنوان یك نوع محلول در آب ضروری است كه از طریق رژیم غذایی روزانه تامین شود.

اما وظیفه اصلی كه این ویتامین در بدن دارد كمك به سیستم ایمنی و جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا و البته ویروس نوظهور كرونا كه بسیاری از ما در این مدت درگیر آن بودیم. البته این به آن معنا نیست كه دریافت ویتامین C از روش‌های دیگر و یا نسخه پزشك را فراموش كنیم. اما هر چه هست راه حلی طبیعی است كه به راحتی از طریق خوردن انواع میوه‌ها و همین‌طور چیپس توت فرنگی قابل تامین می‌باشد.

آنتی اكسیدان‌های چیپس توت فرنگی و داستان كاهش التهاب


تركیبات آنتی اكسیدانی كه در توت فرنگی وجود دارند تاثیر مهمی در كاهش التهاب دارند. مطالعه نشان می‌دهد زنانی كه 16 توت فرنگی در هفته می‌خورند، 14 درصد كاهش در نشانه‌های التهاب در بدن داشتند. البته هر چند راه‌های زیادی برای كاهش التهاب وجود دارد اما یكی از آنها  به آسانی قرار دادن چیپس توت فرنگی در رژیم غذایی روزانه شماست. 

چیپس توت فرنگی و تشكری ویژه از فیبر آن!


اینكه یك دستگاه گوارشی سالم داشته باشید به طور مستقیم به مصرف فیبر روزانه در رژیم غذایی‌تان بستگی دارد. هر چند فیبر در انواع میوه‌ها و سبزیجات و غلات كامل به وفور وجود دارد اما توت فرنگی و چیپس آن هم از این قاعده مستثنی نیست. به صورت خاص اگر تركیبی از چیپس توت فرنگی و اوتمیل را در صبحانه مصرف كنید، راهی عالی برای حمایت دستگاه گوارش شماست. 

چیپس توت فرنگی

سبدی از مواد معدنی با چیپس توت فرنگی هدیه بگیرید


توت فرنگی و نوع خشك آن منبعی سرشار از انواع مواد معدنی هستند كه ممكن است شما نیز دچار كمبود آن باشید. از جمله این مواد منگنز و پتاسیم است كه نقشی اساسی در تنظیم عملكرد سلولی در بدن دارند.

روزانه چند عدد چیپس توت فرنگی باید خورد؟


پاسخ واضح و دقیقی در این زمینه وجود ندارد؛ اما طبق یك قاعده كلی به اندازه متعادل بخورید تا بتوانید از فواید سلامتی آن بهره‌مند شوید. یكی از مواردی كه باید در نظر بگیرید، میزان قند آن است كه هر چند جزء قندهای طبیعی به حساب می‌آید اما برای حفظ سلامتی نباید مقدار زیادی از آنرا در روز مصرف كرد. طبق تجربه افزودن چیپس توت فرنگی به میزان یك وعده در صبح در جو دو سر پرك و یا هر گونه غلات صبحانه مصرفی، گزینه خوبی برای حفظ سلامتی‌تان است. پس به اندازه مصرف كنید و از خوردن آن نهایت استفاده را ببرید.

روش‌های مصرف چیپس توت فرنگی


توت فرنگی خشك، ماده غذایی همه كاره‌ای است كه در همه فصل‌ها به روش‌های مختلف می‌توانید آنرا مصرف كنید. یك راه عالی برای وارد كردن آن به رژیم غذایی، اضافه كردن آن به وعده غلات صبحانه است. همچنین می‌توانید آنرا در كلوچه، نان و كیك هم استفاده كنید؛ چیپس توت فرنگی به خوبی با شكلات قابل تركیب است و حتی می‌توانید پس از پودر كردن، آنرا در اسموتی و شیر نیز مخلوط كرده و از طعم طبیعی توت فرنگی لذت ببرید.
اگر به دنبال دستورات غذایی دیگری با این میوه خشك هستید پس از تهیه آن از فروشگاه آنلاین گیاهخواری كاكوتی، حتما به بخش رسپی‌ها هم سر بزنید.

مرجع: driedfoodie

زمان مطالعه: 7 دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید