حقایقی از پشت پرده تولید و مصرف لبنیات حیوانی

مصرف لبنیات حیوانی و پشت پرده تبلیغات

همه ما تبلیغات پر آب و تاب مصرف لبنیات حیوانی را در پشت جعبه‌های آنها دیده‌ایم. تصویر یك گاو شاد و سالم، آسمان آبی زیبا، یك مزرعه قشنگ پر از ابرهای سفید و …اما در پشت پرده این تبلیغات چه می‌گذرد و چه شكافی بین این نما و واقعیت وجود دارد، كمتر در ذهن كسی مشخص است. شاید تعداد اندكی از مصرف‌كنندگان با آنچه در مرحله تولید این محصولات لبنی حیوانی می‌گذرد آشنا باشند.

تبلیغات مصرف لبنیات حیوانی و آغاز قصه پر غصه گاو

برای تولید شیر، یك گاو باید ابتدا باردار شود؛ درست مثل انسان و او برای سودآوری بیشتر صاحب خود مجبور است كه این كار را هر سال انجام دهد؛ آن هم نه به طور طبیعی و این پشت پرده تاریك صنعت لبنیات است. جایی كه حدود 60 درصد مردم از آن بی‌اطلاع هستند، زیرا تصور عمومی افسانه زندگی پر از خوشبختی گاو در روستاها و در یك مزرعه سرسبز است. اما در واقع و بدور از تبلیغات پر زرق و برق، ما انسان‌ها لذت تولد فرزند و پرورش را از گاوها گرفته‌ایم و این روند را به رنجی دائمی، چه فیزیكی و چه عاطفی تبدیل كرده‌ایم.

در طول سال‌ها، ما در تمام جنبه‌های این فرآیند تكاملی مداخله كرده‌ایم تا جایی كه تقریباً چیزی باقی نمانده است كه بتوان آن را طبیعی تشخیص داد. بله … بارداری گاوهای شیرده به طور طبیعی انجام نمی‌شود؛ یك فرایند لقاح مصنوعی در قفس، آن هم به شكلی دردآور و به اجبار، دور از آنچه در طبیعت برای حیوان رخ می‌دهد.

لبنیات حیوانی

تبلیغات مصرف لبنیات حیوانی و گاو شیری غمگین

تاسف آور است كه بدانیم همه گاوهای شیری، چه آنها كه در مزرعه‌ها پرورش پیدا می‌كنند و چه آنها كه در كارخانه‌های بزرگ هستند، همه در نهایت به كشتارگاه می‌روند. از نظر اقتصادی هیچ كشاورز یا تولیدكننده‌ای گاو شیری مسنی كه قادر به تولید شیر نیست را زنده نگاه نمی‌دارد؛ به خصوص آنكه می‌تواند به راحتی یك گاو جدید و پر بازده را به جای او بیاورد. این نكته زمانی برای یك تولید كننده شیر حیوانی اهمیت پیدا می‌كند كه گاو مسن به بیماری مبتلا شده باشد. از طرفی این گاوها به سادگی بیش از حد ضعیف می‌شوند و كاهش تولید شیر در آنها دیگر زنده ماندن گاو را از نظر اقتصادی به صرفه نمی‌كند.

به عبارت خیلی ساده این گاوها بیشتر به عنوان كالا دیده می‌شوند و كشتار این جانداران، پشت پرده تبلیغات گاوهای خندان در جلد لبنیات حیوانی را آشكار می‌كند. به عبارتی وقتی پول و رقابت بیشتر در صنعت لبنیات با همراهی خوی خشن انسان‌ها، موجودات زنده را به سوی مرگ هدایت می‌كند. مرگی كه گوشت او را به كالاهای دیگری مثل غذای حیوانات خانگی، گوشت ارزان قیمت همبرگر و یا استخوان‌های وی را به لباس‌های چرمی، ژلاتین و یا انواع وسایل خانه تبدیل می‌كند.

لبنیات حیوانی

تبلیغات مصرف لبنیات حیوانی و فواید پر اغراق

در همه تبلیغات مصرف لبنیات حیوانی مانور بسیاری بر مزایای سلامتی این محصولات داده می‌شود. سرشار از كلسیم، ویتامین، مواد معدنی و …اما آیا لبنیات حیوانی تنها منبع تامین‌كننده نیازهای بدن ماست؟ آیا جایگزین‌های دیگری در این میان وجود ندارد؟ و مهم‌تر اینكه آیا مصرف بویژه انواع پر چرب این لبنیات حیوانی سلامت قلب و عروق ما را به خطر نمی‌اندازد. واقعا این همه تبلیغ در مورد مزایا بدون پرداختن به مضرات مصرف لبنیات حیوانی چیزی جز ضمانت سودآوری صنعت تولید شیر و فرآورده‌های آن است؟

آنچه در این تبلیغات نادیده گرفته می‌شود این است كه هر چند ما برای جلوگیری از پوكی استخوان و حفظ سلامت بدن به كلسیم و مواد معدنی نیاز داریم اما شیر و لبنیات حیوانی تنها و یا بهترین منبع تامین كننده آن نیست. پس بهتر نیست به دنبال منابع گیاهی برای تامین نیازهای بدن خود باشیم تا حیوانات را از رنج و عذاب دور نگاه داریم؟

مصرف لبنیات حیوانی

با مصرف لبنیات گیاهی، تصور گاو شاد خندان دور از دسترس نیست

بنابراین اگر به فروشگاه سر زدید و با ویترینی از انواع شیر و لبنیات، ماست یونانی، شیر پر چرب، پنیر خامه‌ای و …روبرو شدید، تصاویر بالا برای لحظه‌ای در ذهن‌تان مرور شود. مهم نیست كه صنعت تبلیغات و بازاریاب‌ها تا چه اندازه با مطرح كردن فواید این محصولات می‌خواهند شما را تشویق به خرید این محصولات كنند؛ آنچه مهم است بیداری شما و توجه به این نكته است كه جایگزین‌های بسیار مناسبی برای لبنیات حیوانی وجود دارند كه می‌توانند بدون ذره‌ای ظلم و آزار به حیوانات تهیه شده باشند. بهتر است این موضوع را در ذهن خود مرور كنیم كه ما برای تامین لبنیات روزانه خود احتیاجی به گذر از حیوانات نداریم.

به خصوص آنكه در بعضی موارد ضرر و زیان مصرف لبنیات حیوانی ما را مجبور به استفاده از جایگزین‌های آن می‌كند.این طرز فكر تصویر تبلیغاتی گاو شاد خندان و گوساله‌اش در مزرعه را به واقعیت نزدیك می‌كند. او یك گاو شاد است زیرا آزاد است كه مطابق علایق خود زندگی كند و فرزندش را مطابق میل خود بزرگ كرده و پرورش دهد. یك سیر طبیعی در دنیایی كه همه چیز آن به سمت مصنوعی بودن پیش می‌رود. اگر یك مصرف كننده آگاه هستید، پس از دانستن این مطالب و استفاده از لبنیات گیاهی قدم بزرگی در مسیر صلح  و احترام به جاندران و طبیعت برداشته‌اید. 

مرجع: freefromharm

منبع:
freefromharm
زمان مطالعه: 5 دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید