کتاب گیاهخواری و طبیعت آدمی

معرفی کتاب گیاهخواری و طبیعت آدمی

كتاب گیاهخواری و طبیعت آدمی در این مسیر، دیدگاهی فلسفی، تاریخی، فرهنگی و اجتماعی نسبت به گیاهخواری را بیان می‌‌كند و به دلیل برتری این نوع سبك تغذیه‌ای، نسبت به تغذیه همه چیزخواری می‌پردازد. وقتی انسان از طبیعت فاصله می‌گیرد و زندگی خود را بر پایه تغذیه از مولكول‌های حیوانات و گوشت آن‌ها پایه‌گذاری می‌كند، انواع بیماری‌ها در وی شكل می‌گیرد. عادت به خوردن گوشت علاوه بر این بیماری‌ها، در دوران سخت قحطی و جنگ، مقاومت بدنی انسان برای زندگی را دشوارتر می‌كند.

اگر شما هم از علاقمندان تغذیه گیاهی هستید، خواندن این كتاب به دلیل نوع دیدگاه آن از جنبه‌های متفاوت فرهنگی و اجتماعی می‌تواند برایتان جالب توجه باشد. هدف ما در وب سایت كاكوتی، بالا بردن آگاهی عمومی در زمینه رژیم گیاهخواری است و امیدواریم با معرفی كتاب‌های مختلف در این زمینه مأموریت خود را در این زمینه به درستی انجام دهیم.  

آشنایی با نویسنده كتاب گیاهخواری و طبیعت آدمی

كتاب گیاهخواری و طبیعت آدمی، شناخت هوشمندانه تغذیه طبیعی

نكته قوت كتاب، نوع دیدگاه خاصش به تغذیه طبیعی و گیاهی است كه در سایر كتاب‌های گیاهخواری كمتر به آن پرداخته شده است. نویسنده در كنار نگاه علمی خود كه بر اساس تخصص و تجربیات پزشكی وی است، بررسی فلسفی، طبیعی، تاریخی، ادبی و اجتماعی به تغذیه گیاهخواری دارد. این دیدگاه در نوع خود قدمی مهم در تغییر تفكر افراد در مسیر تغذیه روزمره همه چیز خواری است و خواننده را به سمت شناخت و انتخاب هوشمندانه تر و انسانی‌تر بر پایه دوستی بیشتر با طبیعت هدایت می‌كند. 

كتاب با بیت شعری از سعدی آغاز می‌شود كه خود توصیف واضحی از اهمیت تغذیه طبیعی است:

“اگر این درنده خویی ز طبیعتت بیمرد        همه عمر زنده باشی به روان آدمیت”

سپس با تاكید بر اندیشمندی انسان به این موضوع اشاره می‌شود كه این اندیشمندی و برتری تفكری باید در شیوه و رفتار زندگی و نوع تغذیه فرد خود را نشان دهد، رفتار و تغذیه‌ای كه برگرفته از طبیعت است. 

از طرفی در این كتاب تاكید ویژه‌ ای بر پیشگیری از بیماری‌ها به جای درمان دارد. درمانی كه نتیجه ناهنجاری‌های موجود در شیوه طبیعی زندگی انسان است و با روی آوردن به طبیعت می‌توان نتایج آن در سلامت بدن را مشاهده كرد. همچنین اشاره می‌شود هرچند در دهه‌های گذشته دانشمندان به این باور رسیده‌اند كه خوراك سالم انسان، گیاهان و سبزیجات است و هر روز این نوع تغذیه برای بهبود بیماری‌ها بیش از گذشته یادآوری می‌شود، با این حال اكثریت افراد وابسته به گوشت حیوانات و فرآورده‌های آن هستند. 

كتاب گیاهخواری و طبیعت آدمی، شناخت هوشمندانه تغذیه طبیعی

در بخشی از کتاب گیاهخواری و طبیعت آدمی آمده است: “با روشن تر شدن جایگاه طبیعی آدمی در جهان وقت آن فرا رسیده كه انسان‌ها هر روز نسبت به روز گذشته رفتارهای خود را  بر پایه دانش و عدالت كامل‌تر ساخته تا شایسته نام انسان و انسانیت باشند”. این مسیر كامل نمی‌شود جز با تغییر رفتار هر فرد به سمت بهره‌مندی بیشتر از طبیعت و هر آنچه در آن برای ما انسان‌ها قرار داده شده است.

آشنایی با نویسنده كتاب گیاهخواری و طبیعت آدمی

دكتر مهرداد معنوی نویسنده كتاب، در سال 1335 خورشیدی متولد شده است. وی فارغ التحصیل رشته پزشكی از دانشگاه تهران است كه فعالیت پژوهشی و سابقه تدریس در  زمینه سرطان شناسی دارد. او به عنوان  متخصص آسیب شناسی، مطالعات و نوشته‌های متعددی در زمینه كالبد شناسی و زیست شناسی تكاملی را انجام داده است. دكتر معنوی با تكیه بر تجربیات خود در زمینه پاتولوژی و بیماری‌های ایجاد شده در اثر تغذیه از حیوانات مسیر آگاهانه‌تر و هوشمندانه‌تری برای تغذیه را در كتاب خود معرفی می‌كند.

سرفصل‌های كتاب گیاهخواری و طبیعت آدمی

کتاب گیاهخواری و طبیعت آدمی در یازده عنوان اصلی، به بررسی تغذیه گیاهخواری از دیدگاه‌های مختلف می‌پردازد. در كنار تحلیل‌ها و بررسی‌های مختلف انجام گرفته بویژه از جنبه تاریخی و اجتماعی، گفتار یازدهم كه به معرفی افراد مشهوری كه تغذیه گیاه‌خواری را انتخاب كرده‌اند، می‌تواند برای شما جالب توجه باشد. در این گفتار با اشاره به این موضوع كه دانشمندانی مانند افلاطون، ارسطو، فیثاغورث از میوه‌های خشك و گیاهان مانند انجیر خشك، بادام، خرما و نان تغذیه می‌كردند و در عین حال توان فیزیكی و ذهنی فوق‌العاده‌ای داشتند این نكته را تاكید می‌كند كه تغذیه طبیعی محدودیتی در توانایی‌ها و پتانسیل انسان بر جای نمی‌گذارد. 

سرفصل‌های كتاب گیاهخواری و طبیعت آدمی

 برای آگاهی كلی از مطالب ارائه شده در كتاب، حتماً سرفصل‌های زیر را مد نظر قرار دهید.

گفتار اول: هدف از تألیف كتاب

گفتار دوم: یگانگی انسان و طبیعت از دیدگاه علمی و فلسفی

گفتار سوم: حكمت طبیعی و گیاهخواری در فرهنگ ایران و یونان باستان

گفتار چهارم: مقام و جایگاه طبیعی انسان و حقوق حیوانات

گفتار پنجم: از خودگذشتگی حیوانات و تكامل مشترك انسان و حیوان

گفتار ششم: دگرگونی‌های اجتماعی ـ فرهنگی و تأثیر آن بر شیوه زندگی مردم

گفتار هفتم: تغذیه طبیعی، حقوق حیوانات و فضیلت قناعت در فرهنگ اسلامی

گفتار هشتم: برتری گیاهخواری از دیدگاه علم پزشكی و زیست‌محیطی

گفتار نهم: چگونه گیاهخواری جلوی نابودی كره زمین را می‌گیرد؟

گفتار دهم: چگونه به سوی گیاهخواری برویم؟

گفتار یازدهم:فیلسوفان، عرفا، نویسندگان، شعرا، هنرمندان، دانشمندان، مخترعان و قهرمانان ورزشكار گیاهخوار

كتاب گیاهخواری و طبیعت آدمی را از كجا تهیه كنم؟

چاپ اول كتاب در سال 1395 توسط انتشارات اشاره و فرجامین سخن در 208 صفحه و قطع رقعی منتشر شده است. اگر شما هم پیرو و یا دوستدار رژیم گیاهخواری هستید و یا به دنبال كسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، می‌توانید با مراجعه به كتابفروشی‌ها نسخه چاپی كتاب را تهیه كنید. متاسفانه به دلیل اینكه تا لحظه تنظیم این مقاله كتاب در تعداد محدود 500 نسخه ارایه شده و چاپ مجددی نداشته است، در وب سایت‌های اینترنتی كمی اثری از آن وجود دارد. تنها وب سایت اینترنتی كه این كتاب در آن موجود است، سایت گاج ماركت می‌باشد كه می‌توانید با قیمتی مناسب آن را تهیه كنید.

زمان مطالعه: 5 دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید