لوبیا کردی

لوبیا کردی، لوبیای چشم سیاه پر خاصیت

شاید تا به حال كمتر به اسم لوبیا کردی برخورد كرده باشید، اما این لوبیا آنچنان هم در بین لوبیاها غریبه نیست. لوبیایی از خانواده لوبیا چشم بلبلی با همان شكل  اما كمی كوچكتر و همان خواص. رنگ این لوبیا هم مثل همتای خود كم رنگ و دارای یك لكه سیاه می‌باشد. این چشم سیاه به طرز فوق العاده‌ای سرشار از مواد مغذی است كه دانستن آنها به تنظیم یك رژیم غذایی سالم به شما كمك می‌كند.

ارزش‌های تغذیه‌ای قابل توجه لوبیا کردی


در یك نگاه كلی هر وعده لوبیا كردی مقدار زیادی فیبر و پروتئین دارد و از طرفی منبع خوبی از چندین ریز مغذی مهم مثل فولات، مس، تیامین و آهن است. اما در یك نگاه دقیق‌تر اگر به دنبال ارزش غذایی این لوبیا در آمار و ارقام هستید، بهتر است به این اعداد توجه كنید؛ به طور كلی هر یك فنجان (یا 170 گرم) لوبیا كردی مواد مغذی زیر را در خود جای داده است:


انرژی: 194 كیلو كالری؛ پروتئین:13 گرم؛ چربی 0/9 گرم؛ كربوهیدرات: 35 گرم؛ فیبر: 11 گرم؛ فولات: 88 درصد میزان مورد نیاز روزانه؛ مس: 50 درصد نیاز روزانه؛ آهن: 23 درصد نیاز روزانه؛ فسفر: 21 درصد نیاز روزانه؛ منیزیم: 21 درصد نیاز روزانه؛ روی:20 درصد نیاز روزانه؛ پتاسیم: 10 درصد نیاز روزانه؛ ویتامین ب6، 10 درصد نیاز روزانه؛ ویتامین ب1 ، 28 درصد نیاز روزانه؛  سلنیوم 8 درصد نیاز روزانه


علاوه بر این مواد مغذی كه در ادامه به نتایج مفید آن در بدن اشاره می‌كنیم، لوبیا كردی سرشار از پلی فنول است كه به عنوان آنتی اكسیدان از آسیب سلولی در بدن جلوگیری كرده و می‌تواند بدن شما را در برابر بیماری‌ها محافظت كند. یك نكته قابل توجه برای افرادی كه رژیم گیاهخواری یا وگان دارند، این لوبیا منبع خوبی از پروتئین به حساب می‌آید. پس در كنار سایر مواد، استفاده از آن را در رژیم روزانه‌تان فراموش نكنید.

ارزش‌های تغذیه‌ای قابل توجه لوبیا کردی

لوبیا کردی، حامی كاهش وزن شماست


از آنجا كه این لوبیا پروتئین و فیبر محلول بالایی دارد، یك راه عالی برای كمك به كاهش وزن‌تان به حساب می‌آید. وجود پروتئین در مقادیر مناسب در رژیم غذایی، سطح هورمونی كه مسئول تحریك احساس گرسنگی است را كاهش می‌دهد. از طرفی فیبر محلول، حالتی ژل مانند در بدن ایجاد می‌كند كه باعث می‌شود به آرامی در دستگاه گوارش حركت كرده و در نتیجه شما بین وعده‌های غذایی احساس سیری می‌كنید.


اگر بخواهیم نتیجه این توصیف‌ها را در عمل هم ببینیم، مطالعه‌ای كه بر روی 1475 نفر كه به طور منظم لوبیا مصرف می‌كردند، نشان داده است كه 23 درصد كمتر از سایر افراد دچار افزایش چربی شكم و 22 درصد كمتر دچار خطر چاقی شده‌اند. در حقیقت استفاده از لوبیا كردی و هم خانواده‌های آن یك استراتژی مناسب برای كاهش وزن به حساب می‌آید.

لوبیا كردی، حامی سلامت دستگاه گوارش شماست


اثرات وجود فیبر در یك ماده غذایی را به راحتی نمی‌توان چشم‌پوشی كرد. حتما می‌دانید كه وجود مقادیر مناسب فیبر محلول در بدن به منظم بودن حركات دستگاه گوارش و افزایش دفعات دفع مواد در بدن به خصوص در افراد مبتلا به یبوست كمك می‌كند. جالب اینجاست كه مطالعات حتی از تاثیر فیبر بر جلوگیری از اختلالات گوارشی مثل رفلاكس معده، زخم معده و هموروئید هم حرفها گفته‌اند. به خصوص اینكه این فیبر در لوبیا كردی و سایر هم خانواده‌ایش به عنوان دوست معده یعنی پری بیوتیك عمل می‌كند یعنی سلامت دستگاه گوارش.

 
خوب.. تا اینجای مطلب برای استفاده از لوبیا كردی در برنامه غذایی روزانه مجاب نشده‌اید؟ اگر هنوز دنبال اطلاعات بیشتر هستید، در ادامه مطلب همراه باشید.

لوبیا كردی، حامی سلامت دستگاه گوارش شماست

لوبیا کردی، حامی سلامت قلب شماست


لذت خوردن لوبیا كردی به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم را در كنار تاثیر آن به حفظ سلامت قلب‌تان دو چندان كنید. این فقط یك حرف و سخن نیست! مطالعات بسیاری نشان داده كه مصرف منظم حبوبات باعث پایین آمدن سطح كلسترول كل و همین‌طور كلسترول بد در بدن و در نتیجه سلامت قلب‌ می‌شود. در بررسی دیگری كه بر روی 42  زن انجام شده، نشان می‌دهد كه داشتن یك رژیم غذایی كم كالری همراه با یك فنجان حبوبات در روز به مدت 6 هفته به طور قابل توجهی دور كمر، سطح تری گلیسرید و فشار خون را كاهش می‌دهد.

لوبیا کردی حامی كنترل سطح قند خون شماست


اگر تاكنون مقالات ما در مورد خواص تغذیه‌ای حبوبات را خوانده باشید حتما به این نكته برخورد كرده‌اید كه حبوبات به دلیل وجود فیبر بالا، كمك كننده حفظ سطح قند خون در بدن هستند. این موضوع باعث می‌شود كه انواع حبوبات و از جمله لوبیا كردی برای افراد دیابتی گزینه مناسبی در تغذیه روزانه آنها باشد. ضمن اینكه سایر افراد نیز با مصرف این حبوبات می‌توانند از ابتلا به افزایش سطح قند خون و دیابت نوع 2 پیشگیری كنند.

لوبیا کردی حامی كنترل سطح قند خون شماست

این موارد را در مصرف لوبیا کردی رعایت كن


بعضی افراد ممكن است به دلیل وجود رافینوز (نوعی فیبر) در لوبیا کردی، هنگام مصرف آن دچار درد معده و نفخ شوند. خیساندن و بعد پختن لوبیا می‌تواند با كاهش سطح رافینوز هضم آن را ساده‌تر كرده و این مشكل را برطرف كند
از طرفی این لوبیا به دلیل وجود اسید فیتیك، مانع جذب آهن، روی، منیزیم و كلسیم می‌شود كه خوشبختانه خیساندن آن قبل از پخت باز هم این مشكل را برطرف می‌كند.


اما برای تهیه این لوبیا می‌توانید با مراجعه به فروشگاه‌های معتبر و از جمله فروشگاه آنلاین گیاهخواری كاكوتی با اطمینان خاطر نسبت به خرید اقدام كنید. لوبیا كردی انتخابی در فروشگاه كاكوتی از نوع ارگانیك بوده و بدون هیچ گونه مواد شیمیایی تهیه شده است؛ زیرا شعار ما انتخاب طبیعت، احترام به محیط زیست و استفاده از مزایای بی شمار آن در حفظ سلامت شما می‌باشد.

مرجع: healthline

زمان مطالعه: 5 دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید