فواید استفاده از سبزیجات فریز شده

فواید استفاده از سبزیجات فریز شده، ۵ مورد

دانستن فواید استفاده از سبزیجات فریز شده در میان روزمرگی‌های امروزه امری ضروری است که با برطرف کردن چالش‌های تهیه مواد اولیه، به پخت سریع‌تر غذا کمک می‌کنند. با پیشرفت تکنولوژی، انواع مواد غذایی در شکل‌های مختلف در دسترس هستند که هر کدام با هدف سادگی، کاربردی طراحی می‌شوند. اما در این میان همیشه بحث‌هایی در مورد ارزش غذایی یا تازگی این محصولات به میان می‌آید که شاید اولویت برخی از افراد را تغییر می‌دهد. با این حال شاید دانستن فواید و نکات جالب توجه در مورد ارزش غذایی آن‌ها بعد از خواندن این مطلب، نظر این دسته را نیز تغییر دهد.


سبزیجات فریز شده چگونه تهیه می‌شوند؟


قبل از هر چیز، دانستن فرایند تولید سبزیجات فریز شده می‌تواند تصویری که از این دسته محصولات داریم را تغییر دهد. در هر حال فناوری‌های مدرن امروزی همه نوع کالایی را در دسترس قرار می‌دهند. به‌طور کلی فرایند تهیه این محصولات در ۵ مرحله زیر انجام می‌گیرد:


۱.برداشت از مزرعه: انتخاب سبزیجات در اینجا بر اساس بهترین و باکیفیت‌ترین محصولات است. زیرا در صورت هر گونه خرابی یا آفت‌زدگی، عرضه محصول در بازار با مشکل مواجه می‌شود. معمولا سبزیجات زمانی برداشت می‌شوند که در عین تازگی، فرایند رشد خود را به‌طور کامل طی کرده باشند.


۲.شستشو و مرتب‌سازی: پس از برداشت و حمل به کارخانه، برای از بین بردن هر گونه کثیفی یا ناخالصی، سبزیجات شسته می‌شوند. در این مرحله همچنین بر اساس اندازه، کیفیت و نوع هم دسته‌بندی لازم انجام می‌گیرد.

فواید استفاده از سبزیجات فریز شده


۳.بلانچینگ: در این مرحله به منظور حفظ رنگ، بافت و طعم طبیعی سبزی‌ها، آن‌ها به مدت کوتاهی در آب جوش یا بخار غوطه‌ور می‌شوند. علاوه بر این بلانچینگ به‌عنوان یکی از مراحل مهم تولید، باعث از بین بردن آنزیم‌های عامل کاهش کیفیت محصول در هنگام انجماد و نگهداری است.


۴.انجماد: بعد از بلانچ کردن، سبزیجات به سرعت تحت درجه حرارت بسیار پایین منجمد می‌شوند. این فرایند بسیار سریع و در مدت کوتاهی انجام می‌گیرد تا ساختار سلولی محصول کاملا حفظ شده و از تشکیل کریستال‌های بزرگ یخ که باعث کاهش کیفیت و از بین رفتن بافت مناسب سبزی است، جلوگیری شود.


۵.بسته‌بندی: در اینجا با قرار دادن سبزیجات در پوشش‌های مخصوص پلاستیکی، تازگی محصول حفظ شده و در نتیجه آماده ارائه به بازار می‌شوند.


۶. ذخیره و توزیع: سبزیجات فریز شده بسته‌بندی شده برای حفظ کیفیت و ارزش غذایی در یخچال با دمای کنترل شده نگهداری و آماده توزیع به فروشگاه‌ها و استفاده مصرف‌کنندگان می‌شوند.
پس آنچه در تمام این مراحل مشاهده می‌شود استفاده از فرایندی است که در عین صدمه نرسیدن به بافت سبزیجات، تازگی و ارزش غذایی آن‌ها نیز حفظ شود.


فواید استفاده از سبزیجات فریز شده
و ویژگی‌های آن‌ها


شاید به نظر بیاید که سبزیجات فریز شده به‌دلیل قرار گرفتن در معرض فرایند انجماد خاصیت خود را از دست می‌دهند. یا حتی برخی افراد تازه‌خوری را اولویت خود قرار دهند، اما وجود برخی ویژگی‌های خاص در این نوع محصولات غذایی باعث می‌شود که  حتی افراد تازه‌خوار هم اولویت‌های خود را جابجا کنند.


۱. ارزش تغذیه‌ای معادل سایر سبزیجات تازه دارند


سبزیجات فریز شده از نظر ارزش غذایی، تفاوت زیادی با انواع تازه خود ندارند. البته اگر تغییراتی هم در این بین ایجاد شود، بسیار ناچیز خواهد بود. به‌عنوان مثال هر ۱۰۰ گرم نخود فرنگی پخته فریز شده ۱۲ میلی‌گرم ویتامین C دارد که در مقایسه با نخود فرنگی تازه با میزان ۱۶ میلی‌گرم اختلاف بسیار ناچیزی دارد. با این حال نخود فرنگی فریز شده ۳۷ میلی‌گرم کلسیم، یعنی تقریبا دو برابر نخود فرنگی تازه از این ماده معدنی را دارد.

فواید استفاده از سبزیجات فریز شده


نکته جالب توجه این است که عملیات بلانچینگ در فرایند تولید سبزیجات فریز شده باعث حفظ مواد مغذی مانند کارتنوئیدها و فلاونوئیدها نیز می‌شود. همچنین بعضی مطالعات نشان داده است که سبزیجات منجمدی مثل کلم پیچ مقدار بیشتری آنتی‌اکسیدان نسبت به انواع تازه دارند. این موضوع نشان می‌دهد که انجماد حتی می‌تواند محتوای آنتی‌اکسیدانی برخی سبزیجات را افزایش دهد.


البته سطح قند و نمک سبزیجات فریز شده ممکن است کمی بیشتر از انواع تازه باشد که این موضوع به‌دلیل نوع فرآوری آن‌هاست. به‌عنوان مثال ۱۰۰ گرم نخود فرنگی فریز شده دارای ۵/۹ گرم قند است در حالی‌که در نخود فرنگی تازه این میزان ۱/۲ گرم است. با این حال بهتر است هنگام خرید به برچسب محصول توجه کنید.


۲. سبزیجات فریز شده به مدت طولانی‌تری قابل نگهداری هستند


انجماد روشی پر کاربرد برای نگهداری طولانی مدت سبزیجات است و بسیاری از خواص آن‌ها را حفظ می‌کند. عدم استفاده از هر نوع مواد نگهدارنده یا افزودنی در طی این فرایند، انجماد را به‌عنوان راهی سالم برای افزایش مدت نگهداری سبزیجات معرفی می‌کند.


۳. به‌راحتی در تمام فصول قابل دسترسند


علاوه بر اینکه می‌توان در هر فصل سال به سبزیجات دلخواه خود دسترسی داشت، با مصرف سبزیجات فریز شده در فصل‌هایی مانند زمستان می‌توان بسیاری از مواد مغذی مانند ویتامین C را به‌راحتی تامین کرد.


۴. یک غذای سالم و آماده مصرف هستند

سبزیجات فریز شده را می‌توان به‌راحتی تهیه و در انواع غذاها از آن‌ها استفاده کرد. ضمن اینکه شما نیازی به پاک کردن، شستشو یا خرد کردن این سبزیجات ندارید و به سرعت قابل مصرف در همه غذاها هستند. این موضوع به‌خصوص برای ما ایرانی‌ها در تهیه سبزی برای غذاهایی مثل قورمه سبزی، کوکو یا پلویی کمک بسیار بزرگی است. تصور کنید قورمه‌سبزی را که بدون دغدغه خرد کردن و شستشو در یک چشم به هم زدن آماده پخت است!


۵. مقرون به‌صرفه هستند


سبزیجات فریز شده معمولا ارزان‌تر از انواع تازه، به‌خصوص در خارج از فصل‌های معمول کشت، هستند. علاوه بر این حداقل هدر رفت و ضایعات هنگام مصرف، آن‌ها را به گزینه‌ای اقتصادی برای همه افراد تبدیل می‌کند.

فواید استفاده از سبزیجات فریز شده


ریسک‌های احتمالی مصرف سبزیجات فریز شده


در اکثر موارد استفاده از سبزیجات فریز شده برای همه افراد بی‌خطر است. اما همیشه افرادی وجود دارند که صرف‌نظر از تازه یا منجمد بودن ماده غذایی مصرفی ممکن است به آن حساسیت داشته باشند. هنگام مصرف سبزیجات فریز شده لازم است که آن‌ها را در دمای حدود ۱۳۵ درجه سانتی‌گراد بپزید تا ریسک احتمال باکتری‌هایی مثل لیستریا را در آن‌ها کاهش دهید. البته در زمان پخت توجه کنید که زمان طولانی‌تری را به نسبت مواد تازه باید برای این محصول در نظر بگیرید.


سبزیجات فریز شده را با خیال راحت مصرف کنید


هر چند در برخی موارد خاص ممکن است تغییرات جزئی در ارزش غذایی سبزیجات فریز شده ایجاد شود، با این حال اکثر آن‌ها معمولا بیشتر ارزش غذایی خود را حفظ می‌کنند. ضمن اینکه در دسترس بودن، صرفه اقتصادی و امکان تهیه آسان از فروشگاه‌های معتبر این محصولات نیز می‌تواند مزایای مکملی باشد که استفاده از آن‌ها را در اولویت قرار دهد. در هر حال بر خلاف آنچه برخی افراد تصور می‌کنند، تکنولوژی‌های مدرن امروزی در تولید سبزیجات فریز شده باعث شده است که با حداقل ریسک، مواد غذایی را مصرف کنید که معادل تازه خود، سلامتی را برای شما به ارمغان می‌آورند.
مراجع:

Bbcgoodfood                   healthline         

کلمه کلیدی: سبزیجات فریز شده

زمان مطالعه: 6 دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید