رژیم گیاهخواری انعطاف‌ پذیر:مصرف مواد غذایی حیوانی را تنها برای روزهای خاصی از هفته در سبک تغذیه‌ای خود بگنجانید.

8 دلیل برای پیروی از رژیم گیاهخواری انعطاف‌ پذیر

شاید بارها برایتان پیش آمده باشد که قصد پیروی از سبک تغذیه و رژیم گیاهخواری را داشته باشید و به اصول اخلاقی و تغذیه‌ای آن اعتقاد دارید اما هنوز آماده حذف محصولات حیوانی از رژیم غذایی خود نیستید. در این حالت شاید بهتر باشد رژیم گیاهخواری انعطاف‌ پذیر را در پیش بگیرید و مصرف مواد غذایی حیوانی را تنها برای روزهای خاصی از هفته در سبک تغذیه‌ای خود بگنجانید. این سبک برای اولین بار در سال 2010 میلادی توسط گراهام هیل، بنیانگذار یکی از مدرن‌ترین وب‌سایت‌های فعال در حوزه پایداری، در مجموعه سخنرانی‌های TED مطرح شد.


در این نوع روش تغذیه‌ای که به نام Weekday Vegetarian  نیز معروف است، فرد تنها در دو روز از هفته از محصولات حیوانی استفاده می‌کند و در مابقی روزها همانند گیاهخواران مواد غذایی گیاهی را در سبد مصرف تغذیه‌ای خود قرار می‌دهد. فعالیتی قابل اجرا برای افرادی که نمی توانند مصرف گوشت و سایر محصولات حیوانی را متوقف کنند. این رویکرد متعادل فواید بسیاری به خصوص در درازمدت دارد. اگر شما جزو علاقمندان این سبک تغذیه‌ای هستید، حتما با اطلاع از این فواید باقیمانده شک خود را نیز برطرف می‌کنید.

1-وزن خود را با رژیم گیاهخواری انعطاف‌ پذیر حفظ کنید


گیاهخواری انعطاف‌پذیر این امکان را فراهم می‌کند که مصرف ویتامین‌ها، چربی‌های سالم، پروتئین و مواد معدنی گیاهی در رژیم روزانه خود را افزایش دهید. به عبارتی وقتی گوشت قرمز و چربی‌های حیوانی در رژیم غذایی شما جای کمتری داشته باشد، کاهش وزن و رسیدن به سطح ایده‌آل آن آسان‌تر است. در حقیقت روی آوردن به غذاهای طبیعی و کامل بجای مصرف مواد حیوانی چرب، باعث مصرف کالری کمتر و در نتیجه کنترل وزن می‌شود.

2- بهبود هضم و ساخت عضلات بیشتر با رژیم گیاهخواری انعطاف‌ پذیر


هضم غذا برای افراد بسیاری به خصوص آن دسته که به بیماری رفلاکس معده به مری، سندروم روده تحریک‌پذیر یا حساسیت به گلوتن دچارند بسیار مشکل است. رژیم‌های غذایی گیاهی سرشار از فیبر با کمک به هضم بهتر غذا، در ساخت عضلات بدون چربی کمک می‌کند، حتی اگر شما به صورت انعطاف پذیر و به عنوان مثال 5 روز در هفته از این رژیم پیروی کنید. البته برخی افراد تصور می‌کنند که گیاهخواران در عضله‌سازی مشکل دارند اما این موضوعی اشتباه است و تا زمانی‌که شما از یک برنامه ورزشی روتین پیروی می‌کنید و غذای مصرفی‌تان نیازهای روزانه شما را برطرف می‌کند، می‌توانید با رژیم غذایی گیاهی حتی بهتر هم تمرین کنید.

رژیم گیاهخواری انعطاف‌ پذیر


3- رژیم گیاهخواری انعطاف‌ پذیر و صلح با حیوانات


شاید شما جزو آن دسته افراد عاشق حیوانات و متنفر از شکار و کشتار آن‌ها هستید. اما با وجود آگاهی از شرایط ظالمانه‌ای که دامداران در نگهداری و تولید محصولات حیوانی دارند، هنوز گوشت مصرف می‌کنید. زمانی که زندگی خود را مطابق با اعتقادتان بگذرانید در آن صورت می‌توانید هر زمان که یک همبرگر گیاهی را می‌خورید، احساس دلنشینی سراسر ذهنتان را پر کند.

با پیروی از رژیم گیاهخواری انعطاف پذیر قادر خواهید بود مصرف گوشت خود را حداقل 70 درصد کاهش دهید. با ادامه این روش حتی خواهید توانست بر دیگران نیز تاثیر بگذارید. بدین شکل تقاضا برای گوشت حیوانات کمتر شده و دامداری‌ها به مکان مناسب‌تری برای حیوانات تبدیل می‌شوند.

4- کمک به محیط زیست با رژیم گیاهخواری انعطاف‌ پذیر


نزدیک به یک پنجم انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی به صنعت دام اختصاص دارد. این مجموع بیش از آن چیزی است که اتومبیل‌ها، هواپیماها و قطارها در مجموع می‌سازند. از طرفی نشت کود از مزارع آلودگی آب زیادی ایجاد کرده است و بسیاری از آب‌ها به نقاط پر از نیتروژن تبدیل شده‌اند. طبق نظر محققان  کاهش 19 تا 42 درصدی مصرف گوشت در سراسر جهان می‌تواند به جلوگیری از برخی بحران‌ها کمک کند. در این میان ایجاد تغییرات کوچکتر امکان‌پذیرتر است و اغلب منجر به تغییرات بزرگتر می‌شود.

پیروی از رژیم گیاهخواری انعطاف‌ پذیر و به عنوان مثال گنجاندن پنج روز بدون گوشت تغییر کوچکی است که در صورت همه‌گیر شدن تاثیر مثبتی برای توقف تغییرات آب و هوایی در زمین و کمک به محیط زیست خواهد داشت.

 پیروی از رژیم گیاهخواری انعطاف پذیر و به عنوان مثال گنجاندن پنج روز بدون گوشت تغییر کوچکی است که در صورت همه‌گیر شدن تاثیر مثبتی برای توقف تغییرات آب و هوایی در زمین و کمک به محیط زیست خواهد داشت.

5-انعطاف‌پذیری کلید اصلی است


همه از یک سبک تغذیه‌ای انعطاف‌پذیر که فواید خاص خود را داشته باشد، استقبال می‌کنند. یک رژیم غذایی همیشه لازم نیست سفت و سخت باشد. ممکن است شما در مهمانی تولد دوست یا اعضای خانواده‌تان دعوت شده‌اید و آن‌ها گوشت و محصولات حیوانی را برای غذا سرو می‌کنند. خوب در این حالت شما به عنوان یک پیرو رژیم گیاهخواری انعطاف پذیر می‌توانید این روز را بدون نگرانی همراه باشید و یک روز دیگر را برای ادامه گیاهخواری در نظر بگیرید. این موضوع در مناسبت‌های خاص بسیار کارساز است و شما می توانید یک برنامه غذایی ویژه برای آن‌ها در نظر بگیرید.

6-زندگی طولانی‌تر با رژیم گیاهخواری انعطاف‌ پذیر

محققان دانشگاه لوما لیندا در ایالات متحده امریکا با هدف بررسی مزایای پیروی از سبک گیاهخواری در سال‌های 2002 تا 2007 مطالعه‌ای را بر روی 73000 نفر که نیمی از آن‌ها گیاهخوار و نیمی گوشت‌خوار بودند، انجام دادند. در این بررسی مشخص شد، که گیاهخواران به طور متوسط حدود 8 سال بیشتر عمر می‌کنند.ضمن اینکه گیاهخواران مورد بررسی تمایل بیشتری به داشتن یک سبک زندگی فعال و سیگار نکشیدن و عدم مصرف الکل داشتند. گیاهخواران نه تنها عمر طولانی‌تری دارند، بلکه کیفیت زندگی آنها نیز در سطح بالایی است.

رژیم گیاهخواری انعطاف‌ پذیر

7- رهایی از بیماری‌ها با رژیم گیاهخواری انعطاف پذیر

با ترکیب مناسب ویتامین‌ها، مواد معدنی و درشت مغذی‌ها در بدن، سیستم ایمنی شما تقویت می‌شود. به عنوان مثال با یک رژیم غذایی عمدتا گیاهی، مدت زمان سرماخوردگی شما کوتاه‌تر خواهد بود. غذاهای گیاهی دارای خواص ضد التهابی هستند که به کاهش علائم اکثر بیماری‌ها کمک می کنند. در این حالت با بدنی سالم‌تر شما زمان بیشتری برای تمرکز بر فعالیت‌های دلخواه خود خواهید داشت.

8- صرفه‌جویی در هزینه‌ها با رژیم گیاهخواری انعطاف پذیر


گوشت به نسبت محصولات پروتئینی گیاهی مانند عدس، لوبیا، حبوبات گران‌تر است. این مواد غذایی گیاهی در کنار سبزیجات و میوه‌جات وعده‌های سالم‌تری را برای شما فراهم می‌کنند. بنابراین به این شکل می‌توانید در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید. اگر هم به دنبال رستوران‌های گیاهی و یا انواع مواد غذایی گیاهی برای تهیه وعده‌های غذایی سالم و خوشمزه می‌گردید فروشگاه آنلاین گیاهخواری کاکوتی پیشنهاد اول ما در این خصوص است تا در کمترین زمان لازم آنچه می‌خواهید برایتان فراهم شود. 

برای هر مشکلی راه‌حلی هست!


برای بسیاری از گوشت‌خواران ورود به دنیای گیاهخواری در ابتدای راه بسیار سخت است. پا گذاشتن در مسیری که باید ترک عادت‌های قدیمی را در آن تجربه کنند. اگر این موضوع را یک مشکل به حساب آوریم، می‌توان با اجرای رژیم گیاهخواری انعطاف‌ پذیر حرکت در این مسیر را برای افراد علاقمند ساده‌تر کرد. سبک تغذیه‌ای که در عین سالم بودن بیشتر فواید یک رژیم گیاهخواری کامل را نیز برای شما به ارمغان می‌آورد. فقط کمی اراده و البته باور به این موضوع نیاز است که همیشه راه‌حلی وجود دارد و تنها غیر ممکن است که ممکن نیست!

مرجع: newsweek

زمان مطالعه: 6 دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید