درجه‌های مختلف گیاه‌خواری

انواع و درجه‌ های مختلف گیاه‌خواری چه هستند؟

درجه‌ های مختلف گیاه‌خواری وجود داوجود دارد كه هر كدام با غذاهایی‌ كه فرد تصمیم به خوردن یا نخوردن آن‌ها می‌گیرد مشخص می‌شوند. انواع گیاه‌خواری را با شروع از سخت‌گیرانه‌ترین آن‌ها در زیر بررسی كردیم:

۱.‌ وگن


وگن‌ها هیچ محصولی را كه به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از حیوانات به دست آمده باشد مصرف نمی‌كنند، مانند گوشت قرمز یا سفید و مرغ و ماهی. آن‌ها همچنین تخم‌مرغ، لبنیات، عسل یا موم آن، ژلاتین و به طور كلی هر محصولی كه به هر طریقی از حیوانات به دست آمده باشد را مصرف نمی‌كنند. همچنین بیشتر وگن‌ها محصولاتی مانند ابریشم، چرم طبیعی و پشم را هم استفاده نمی‌كنند.

۲.‌ گیاه‌خواری لاكتو


این دسته از گیاه‌خواران گوشت قرمز یا سفید، مرغ و ماهی و تخم‌مرغ نمی‌خورند. با این حال محصولات لبنی مانند پنیر، شیر یا ماست مصرف می‌كنند.

۳. گیاه‌خواری اُوو


این گیاه‌خواران گوشت قرمز یا سفید، ماهی و مرغ و لبنیات نمی‌خورند. اما تخم‌مرغ مصرف می‌كنند.

۴. گیاه‌خواری لاكتو-اُوو


این گیاه‌خواران گوشت‌ قرمز یا سفید و مرغ و ماهی نمی‌خورند. اما محصولات لبنی و تخم‌مرغ مصرف می‌كنند. این رایج‌ترین نوع گیاه‌خواری است.

۵. پسكاتاریان


این رژیم به سختی در دسته‌بندی گیاه‌خواری قرار می‌گیرد. افرادی كه این رژیم را پیش می‌گیرند مصرف گوشت‌شان را تنها به آبزیان و غذاهای دریایی محدود می‌كنند. آن‌ها گوشت قرمز، مرغ و ماهی نمی‌خورند. این نوع رژیم، «نیمه گیاه‌خواری» یا «گیاه‌خواری انعطافی» محسوب می‌شود.

۶. پولوتاریان


مانند پسكاتاریان، در این رژیمِ «نیمه گیاه‌خواری» هم افراد مصرف گوشت خود را محدود به نوعی خاص می‌كنند كه آن گوشت پرندگان و مرغ است. پولوتاریان‌ها گوشت قرمز یا گوشت آبزیان مصرف نمی‌كنند. این رژیم هم به سختی جزو گیاه‌خواری قرار می‌گیرد.

۷. فلكسیتاریان


رژیمی كه بیشتر آن بر اساس گیاه‌خواری است و مصرف گوشت در آن محدود می‌شود. دنبال‌كنندگان این رژیم تلاش می‌كنند تا جایی كه می‌توانند مصرف گوشت خود را كاهش دهند و بیشتر سبزیجات را در رژیم خود وارد كنند. این رژیم هم در واقع «گیاه‌خواری» حساب نمی‌شود اما تلاش آن‌ها قابل تحسین است!

شما جزو كدام دسته از درجه‌ های مختلف گیاه‌خواری قرار می‌گیرید؟

روش‌های مختلفی برای گیاه‌خوار شدن وجود دارد و این كه كدام رژیم را برای خودتان انتخاب كنید كاملاً به شما بستگی خواهد داشت و این كه چه رژیمی با سبك زندگی و بدن شما هماهنگ است. قبل از انتخاب رژیم گیاه‌خواری، سلامت، آمادگی بدنی و اهدافتان از این كار را مد نظر قرار دهید تا بهترین انتخاب را داشته باشید. 

منبع:
vegetarian nation
زمان مطالعه: 2 دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
preloader