افزایش هموگلوبین خون

راه‌های افزایش هموگلوبین خون با غذای گیاهی

هموگلوبین پروتئین موجود در گلبول‌های قرمز و مسئول انتقال اكسیژن به همه نقاط بدن است و به همین دلیل راه‌های افزایش هموگلوبین خون هم بسیار مهم است.  این پروتئین همچنین دی اكسید كربن را از سلول‌ها خارج كرده و برای خروج از بدن به ریه‌ها منتقل می‌كند. هموگلوبین كه برای سلامت بدن بسیار حیاتی است، در مواد غذایی بسیاری وجود دارد و برای افزایش هموگلوبین گلوبین و نگهداری میزان آن در خون بجز مواد غذایی حیوانی، می توانید به طور طبیعی و از طریق مواد غذایی گیاهی سطح آنرا افزایش داده و در حد مطلوب حفظ كنید.    

سطح طبیعی هموگلوبین در بدن


با انجام یك آزمایش خون شما می‌توانید از میزان هموگلوبین بدن خود اطلاع پیدا كنید. افت سطح این پروتئین در خون، دریافت اكسیژن كافی برای اندام‌های بدن را دشوار می‌كند. در اثر این موضوع، علائمی مثل خستگی، سرگیجه، سردرد، تنگی نفس، ضربان سریع قلب می‌تواند ایجاد شود كه نتیجه نهایی آن كم خونی است. سطح طبیعی هموگلوبین برای مردان حدود 14 تا 18 گرم در دسی‌لیتر خون و برای زنان بین 12 تا 16 گرم در دسی‌لیتر است. حفظ مقدار طبیعی این پروتئین از اهمیت بسیاری برخوردار است و رژیم غذایی مناسب و سالم نقش مهمی در این بین دارد.

مواد غذایی گیاهی برای افزایش سطح هموگلوبین خون


گیاهخواران و افراد دارای رژیم وگان و به طور كلی افرادی كه مصرف مواد غذایی گیاهی در اولویت استفاده آنها قرار دارد، می‌توانند با استفاده از این مواد غذایی سطح هموگلوبین خون خود را افزایش دهند:

مواد غذایی گیاهی برای افزایش سطح هموگلوبین خون

چغندر
چغندر دارای آهن فراوان و همچنین منیزیم، مس، فسفر، ویتامین‌های B1، B2، B6، B12 و C است كه به راحتی می‌تواند سطح هموگلوبین خون را افزایش دهد. چغندر را می‌توانید به صورت پخته و یا در سالاد استفاده كنید.

سبزیجات 
سبزیجاتی مثل اسفناج، كرفس، كلم بروكلی، منابع گیاهی غنی از آهن هستند كه برای افزایش سطح هموگلوبین مفیدند. در این بین اسفناج به صورت خاص یك منبع بسیار مناسب از ویتامین B12 و اسید فولیك است كه تبدیل كردن آن به بخش اصلی از بشقاب روزانه می‌تواند در حفظ سطح هموگلوبین شما در مقدار مناسب كمك كند. 


كلم بروكلی هم یك منبع غنی از اسید فولیك، آهن، منیزیم، ویتامین A و  C است كه در كنار افزایش سطح هموگلوبین خون، نیازهای دیگر بدن را نیز تامین می‌كند. لازم بذكر نیست كه كلیه سبزیجات به خاطر میزان مناسب فیبر، در كاهش وزن و بهبود هضم غذا بسیار كمك می‌كنند.

خرما، كشمش و انجیر
خرما و كشمش تركیبی غنی از آهن، منیزیم ، فولات ویتامین C هستند. استفاده از تركیب خرما، كشمش و انجیر در صبح می‌تواند انرژی مورد نیاز بدن‌تان را در طول روز تامین كند و موجب افزایش سطح هموگلوبین شود. توصیه متخصصان مصرف حداقل دو بار در هفته شیر انجیر برای افزایش هموگلوبین خون است. البته افراد دارای دیابت مصرف چنین میوه‌های خشكی را باید در حد اعتدال در برنامه روزانه خود بگنجانند. 

مواد غذایی گیاهی برای افزایش سطح هموگلوبین خون

دانه كنجد
استفاده از دانه كنجد یك راه عالی برای افزایش آهن و سطح هموگلوبین خون است. وجود مقادیر مناسب كلسیم، منیزیم، مس، روی، سلنیوم، ویتامین E، ویتامین B6 و فولات این دانه را به یكی از مغذی‌ترین مواد غذایی گیاهی تبدیل كرده است. شما می‌توانید دانه كنجد را بو داده و بعد از مخلوط كردن با عسل، آنرا به طور مرتب مصرف كنید. همچنین استفاده از آن بر روی غلات، جو دوسر یا ماست و سالاد هم تركیب خوش طعمی را فراهم می‌كند.

برای افزایش هموگلوبین خون به این نكات هم توجه كنید


مصرف میوه‌ها: میوه‌هایی مانند زردآلو، سیب، انگور، موز، انار و هندوانه هم جزء مواد غذایی هستند كه نقش مهمی در بهبود تعداد هموگلوبین دارند. با اضافه كردن این میوه‌ها به غلات صبحانه مثل جو دوسر، می‌توانید تركیبی غنی از انواع مواد مغذی را برای خود تامین كنید. استفاده از آنها در اسموتی‌های مختلف هم نوشیدنی‌های خوش طعمی را برای شما فراهم می كند. 


استفاده از مواد غذایی سرشار از ویتامین C : قرار دادن ویتامین C در رژیم روزانه به شما كمك می‌كند تا آهن موجود در مواد غذایی بهتر جذب شود. برای این كار حتما سعی كنید میوه‌هایی مثل پرتقال، لیمو، توت فرنگی، فلفل، گوجه فرنگی، گریپ فروت، انواع توت ها را در برنامه غذایی‌تان قرار دهید.

برای افزایش هموگلوبین خون به این نكات هم توجه كنید


این مواد غذایی را مصرف نكنید: برای افزایش هموگلوبین خون، مصرف غذاهایی كه مانع جذب آهن در بدن‌تان می‌شود را كاهش دهید. چای، قهوه، كاكائو، نوشیدنی‌های گازدار از دسته این مواد هستند كه باید مصرف‌شان را محدود كنید.


تمرینات ورزشی با شدت متوسط تا بالا را انجام دهید: از مزایای ورزش بسیار گفته‌اند و تاثیر آن بر سلامت بدن پوشیده نیست. وقتی ورزش می‌كنید، بدن شما هموگلوبین بیشتری تولید می‌كند تا نیاز بدن به اكسیژن را فراهم كند. این موضوع باعث افزایش سطح هموگلوبین خون می‌شود.


در صورت لزوم از مكمل‌های غذایی استفاده كنید: در برخی موارد سطح هموگلوبین خون به حدی پایین است كه نیاز بدن از طریق رعایت رژیم غذایی قابل تامین نیست. در این حالت لازم است با نظر پزشك، مكمل خوراكی آهن مصرف شود.


و اما مشورت با فرد متخصص اولین راه در مسیر سلامتی


همان‌طور كه دیدید  برای افزایش تعداد هموگلوبین خون راه‌های بسیاری از طریق تغییر رژیم غذایی  و مصرف مكمل‌ها وجود دارد. اما در هر حال  لازم است پیروی از این دستورالعمل‌ها همراه با نظرات یك متخصص باشد. زیرا در موارد كاهش حاد تعداد هموگلوبین نیاز به انجام فعالیت‌های درمانی خاص است. در این موارد حتی ممكن است بسته به علت زمینه‌ای این كاهش و دستورالعمل‌های تجویزی از چند هفته تا یكسال طول بكشد تا تعداد هموگلوبین شما به سطح مناسبی برسد. در حقیقت هر اندازه شما مصرف مواد غذایی گیاهی را رژیم غذایی خود قرار دهید، مشورت با یك پزشك اولین راه در مسیر سلامتی كامل است.

مرجع: metropolisindia

زمان مطالعه: 5 دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
preloader