هسته زردآلو

دست نگه دارید! هسته زردآلو را دور نریزید

هسته زردآلو را دور نریزید! چون فوایدش بیشتر از مضرات آن است. این دانه را مصرف كنید اما با احتیاط و متعادل. هسته زردآلو یك دانه چالش برانگیز كه بحث‌ها و صحبت‌های زیادی در مورد خوردن یا نخوردن آن مطرح می‌شود. از نام بردن آن به عنوان یك سوپر فود با خاصیت ضد سرطانی تا معرفی آن به نام یك ماده سمی مضر برای بدن، همه و همه سوالاتی را برای علاقمندان تغذیه سالم بوجود آورده است.

این هسته زردآلو جنجال برانگیز را چقدر می‌شناسید؟


حتما شما هم دیده‌اید كه این هسته از لحاظ ظاهری شبیه بادام كوچك است. هسته زردآلوی تازه سفید است و پوست آن موقع خشك شدن قهوه‌ای روشن می‌شود. در مصر، مردم این هسته را با دانه گشنیز و نمك آسیاب كرده و به عنوان یك میان وعده سنتی مصرف می‌كنند. بعضی مردمان ساكن شمال غربی هیمالیا هم زردآلوهای وحشی و هسته آنها را به عنوان غذا و دارو استفاده می‌كنند. 
روغن هسته زردآلو در بسیاری موارد ماده تشكیل دهنده لوازم آرایشی مثل روغن بدن، كرم صورت و اسانس است. به صورت سنتی در هند روغن این هسته برای روغن ماساژ و به عنوان یك تسكین دهنده درد كاربرد دارد. 

هسته زردآلو

مگر هسته زردآلو ارزش تغذیه‌ای هم دارد؟


جواب این سوال یك “بلــــه” بزرگ است! بسته به نوع زردآلو هسته آن از مواد متفاوتی تشكیل شده است. اما به طور كلی هسته زردآلو فیبر، پروتئین و درصد بالایی روغن قابل استخراج دارد. معمولا 27/7 تا 66/7 درصد وزن یك هسته زردآلو شامل روغن ، 18/1 تا 27/9 درصد كربوهیدرات، 5 درصد فیبر و  14/1 تا 45/3 درصد آن پروتئین است كه از این مقدار پروتئین 32 تا 34 درصد آن اسید آمینه ضروری می‌باشد.


اسید لینولئیك (امگا 6) و اسید آلفا لینولنیك (امگا 3) از دسته اسید چرب‌های ضروری در این هسته هستند كه نقش حیاتی در عملكرد مغز و رشد و تكامل سلول‌ها بدن و همچنین تحریك رشد پوست و مو و تنظیم متابولیسم بدن دارند.
از لحاظ ویتامین‌ها و مواد معدنی هسته زردآلو در رتبه خوبی به نسبت سایر دانه‌ها قرار نمی‌گیرد اما روغن آن سرشار از ویتامین E است كه عامل خاصیت آنتی اكسیدانی آن است.
همین خواص كافیست تا هسته زردآلو را در لیست انواع دانه‌های مفید برای بدن قرار دهند؛ پس به این فواید توجه كنید:

اول: وجود فیبر و مثل همیشه سلامت دستگاه گوارش


اگر تا الان مطالب وبلاگ ما را خوانده باشید، این موضوع برایتان واضح است كه فیبر در مواد غذایی چه كمكی به دستگاه گوارش می‌كند. شاید هم از قبل بدانید. با این حال یكبار دیگر یادآوری می‌كنیم كه یك رژیم غذایی سرشار از فیبر عامل بهبود و منظم كردن حركت روده‌هاست و جلوگیری كننده از بی‌نظمی‌های گوارشی و یبوست. پس می‌توان این نتیجه را گرفت كه فیبر موجود در دانه‌های زردآلو می‌تواند به سلامت دستگاه گوارش كمك كند.

دوم: اسیدهای چرب‌ ضروری و دوستان خوب قلب و سلامت روان


گفتیم كه روغن موجود در هسته زردآلو اسید چرب ضروری امگا 3 و امگا 6 دارد كه بدن قادر به تولید آن نیست. این دو اسید چرب نقش مهمی در بهبود گردش خون، كاهش ضربان قلب، كاهش فشار خون و در نتیجه سلامت قلب دارند. پس هسته زردآلو در دسته دوستان قلب شما به حساب می‌آید؛ بخصوص شما كه گیاهخوار هستید و در خوردن گوشت ماهی با محدودیت روبرو می‌باشید این دانه را از دست ندهید.

در پرانتز بگوییم كه اسید چرب امگا 3 یك نقش مهم در بهبود نوسانات خلقی دارد و با مصرف آن می توانید به سلامت روان خود هم توجه كنید

هسته زردآلو

سوم: كاهش التهاب و آرتریت با مصرف هسته زردآلو


هسته زردآلو پتانسیل كاهش التهاب دارد. قهرمان این داستان هم همان فیبر است كه عامل به دام انداختن و كمك به حذف سموم بدن می‌باشد. این اثر را بر روی موش‌های مبتلا به آرتریت انجام داده‌اند و خاصیت كاهش درد ناشی از این بیماری را با مصرف هسته زردآلو اثبات كرده‌اند.

چهارم:اگر به دنبال تقویت و سلامت پوست و مویتان هستید…


ویتامین‌های A  و به خصوص E  موجود در هسته زردآلو پوست شما را مرطوب و تغذیه می‌كند. به خصوص اگر از روغن آن استفاده كنید. اما گفتیم كه این دانه خاصیت آنتی اكسیدانی هم دارد و این موضوع اثر رادیكال‌های آزادی كه عامل پیری پوست هستند را حذف می‌كند؛ به عبارتی یك جوان ساز پوست. البته ناگفته نماند كه روغن هسته زردآلو اغلب در روتین‌های مراقبت از مو برای ایجاد رطوبت و جلوگیری از ریزش سریع مو هم استفاده می‌شود. 

پنجم: شاید این را كمتر شنیده باشید! كمك به سلامت دستگاه تنفس


طب سنتی چین است و هزار كار نكرده! بله..از هسته زردآلو قرن‌هاست كه در چین به عنوان كمك به سلامت دستگاه تنفس استفاده می‌شود. طبق مطالعاتی كه انجام شده، هسته زردآلو به عنوان یك خلط آور عمل می‌كند كه این موضوع برابر است با كاهش دهنده التهاب، عفونت و واكنش‌های آلرژیك دستگاه تنفس.

هسته زردآلو

آیا هسته زردآلو واقعا از سرطان پیشگیری می‌كند؟


این موضوع مورد بحث بسیاری از تحقیقات بوده است. طبق گفته دانشمندان تركیبی به نام آمیگدالین در هسته زردآلو وجود دارد كه ممكن است راهی برای ریشه‌كن كردن تومورها و جلوگیری از سرطان با توقف تكثیر سلول‌ها باشد. گفته شده با مصرف هسته زردآلو اما به صورت متعادل (دلیل مصرف به اندازه را در ادامه مقاله اشاره می‌كنیم) ممكن است ژن هایی كه منجر به تكثیر سلول‌ها می‌شوند مهار شوند.


از طرفی ماده دیگری به نام لاتریل كه شكل نیمه مصنوعی آمیگدالین است در هسته زردآلو وجود دارد كه به عنوان یك درمان جایگزین سرطان پیشنهاد شده است. اما این موضوع جای بحث دارد و مدرك علمی بسیاری در این خصوص وجود ندارد. بعضی افراد مبتلا به سرطان ممكن است از لاتریل برای افزایش سطح انرژی، سم زدایی و پاكسازی بدن استفاده كنند. 
اما هرچه هست در مورد خاصیت پیشگیری كننده سرطان هسته زردآلو كمی غلو شده است و باید منتظر بررسی‌های بیشتر بود.

هسته زردآلو و یك اما و اگر در مصرف آن


خوب تا اینجا از خواص گفتیم و بس. اما مصرف هسته زردآلو یك سری نكات احتیاطی هم دارد. در بالا توضیح دادیم كه هسته زردآلو یك ماده به اسم آمیگدالین دارد كه در دانه‌های دیگری مثل هسته سیب، گیلاس، آلو و هلو هم هست. آمیگدالین یك سیانوژن است یعنی در مقادیر بالا در بدن تبدیل به سیانید می‌شود و در دانه‌های تلخ این هسته بخصوص در مقدار بالا وجود دارد. این ماده بسته به دوز مصرفش می‌تواند باعث تهوع، سرگیجه، ضعف، مشكلات گردش خون و ناتوانی در تنفس شود و حتی در مصرف طولانی مدت بر قلب، مغز و سیستم عصبی تاثیر بگذارد.

اما نه…نگران نباشید! چون این حالت فقط در صورت خوردن 50 تا 60 هسته زردآلو در بدن ایجاد می‌شود. 
توصیه مصرف متعادل، خوردن 6 تا 10 هسته زردآلو در روز برای بزرگسالان است. اما این میزان برای كودكان اصلا توصیه نمی‌شود چون برای آنها حتی خوردن یك نصف هسته زردآلو هم ضرر دارد. 

مرجع: apricotpower

منبع:
apricotpower
زمان مطالعه: 6 دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید