نبات قهوه ای

نبات قهوه ای چیست؟

نبات قهوه ای هم یك نبات است اما از نوع خاصش. نباتی كه رنگ قهوه‌ای آن بخاطر پایه اصلی آن یعنی نیشكر است. این نبات از كریستاله كردن عصاره خالص نیشكر تولید می‌شود به نوعی ذوب كردن شكر قهوه‌ای و تبدیل كردن آن به كریستال به شكل تكه‌های نیمه شفاف. یك باور عمومی در خصوص نبات قهوه‌ای می‌گوید كه این ماده غذایی نسبت به شكر و نبات معمولی سالم‌تر است .
اما چه نكاتی در مورد مصرف نبات قهوه ای باید بدانیم. چون بالاخره اگر به دنبال انتخاب و مصرف یك ماده غذایی و تغذیه سالم هستیم، بهتر است در مورد خواص و اثراتی كه بر روی بدنمان می‌گذارد اطلاعات بیشتری بدست بیاریم. پس با ما همراه باشید.

شیرینی و شكر است و انرژی بالا برای بدن

نبات قهوه‌ای هم پایه شكر دارد فرقی ندارد كه این شكر سفید باشد یا قهوه‌ای؛ در هر حال نبات قهوه‌ای هم یك كربوهیدرات ساده  است كه پس از مصرف به سرعت در بدن به گلوكز تجزیه شده و باعث جهش سریع و بعد از مدتی افت قند خون می‌شود. كربوهیدرات‌ها یك منبع سوخت سریع برای سلول‌ها و بافت‌های اندام‌های بدن هستند و بنابراین می‌توانند انرژی بدن شما را تامین كنند.

همه چیز درباره نبات قهوه ای

سطح اندك شیرینی نبات قهوه‌ ای و یك نكته مهم

میزان ساكاروز نبات قهوه‌ای كمتر از قند قهوه‌ای است بنابراین اگر به دنبال طعم ملایم‌تر شیرینی در مصرف روزانه این مواد هستید، از این بابت نبات قهوه‌ای جایگزین مناسبی به حساب می‌آید

برای هضم بهتر غذا یك نیم نگاه به نبات قهوه‌ ای كافی است

از دیر باز استفاده از نبات برای رفع دل درد و مشكلات گوارشی در طب خانگی ما ایرانی‌ها جایگاه ویژه داشت است. نبات قهوه‌ای هم در این خصوص مثل بقیه هم صنف‌های خودش این خاصیت را در دل خودش به عنوان یك ویژگی اصیل حفظ كرده است. پس اگر به دنبال تسكین دل درد، رفع نفخ، رفع ترش كردن و بهتر كردن هضم غذای خود هستید این بار بجای نبات معمولی از نبات قهوه‌ای استفاده كنید تا از بقیه اثرات مفید آن هم استفاده كنید.

نبات قهوه‌ ای و یك سبد مواد مغذی

چون نبات قهوه‌ ای از شكر قهوه‌ای درست شده پس خواص این نوع شكر را هم به ارث می برد. وجود املاح و مواد معدنی مثل پتاسیم، منیزیم، كلسیم  و كروم تفاوتی است كه بالاخره باعث شده اگر به دنبال انتخاب هستید، نبات قهوه‌ای را به سفید ترجیح دهید. البته این بدان معنا نیست كه نبات قهوه‌ای با توجه به وجود این املاح و مواد معدنی خاصیت درمان كنندگی و یا پیشگیری كننده دارد اما در هر حال هر چه هست انتخاب بین نبود این املاح مغذی در یك ماده غذایی مورد مصرف و وجود آنها حتی به میزان كم است. به عبارتی یك انتخاب بهتر برای رژیم غذایی مصرفی.

نبات قهوه‌ای و یك سبد مواد مغذی

نبات قهوه ای یك شیرینی بدون مواد شیمیایی

به دلیل آنكه در روند تولید شكر قهوه‌ای به عنوان ماده اصلی تشكیل دهنده نبات قهوه‌ای از مواد شیمیایی برای سفید كردن استفاده نمی‌شود، می‌توان نبات قهوه‌ای را بعنوان یك ماده طبیعی محسوب كرد. ماده‌ای ارگانیك كه برای طرفداران محیط زیست و آنها كه حتی در انتخاب مواد غذایی خود به این نكته توجه می‌كنند در اولویت مصرف قرار می‌گیرد.

نبات قهوه ای :خوب؛ اما مصرفش در حد اعتدال

گفتن از مزیت‌های یك ماده غذایی دلیل بر این نیست كه هر اندازه از آن استفاده كنیم بیشتر از ویژگی‌های آن سود می‌بریم. هر چند نبات قهوه‌ای چیزی نیست كه آن را به صورت روزانه در رژیم غذایی معمولی استفاده كنیم ولی در هر حال مصرف متعادل آن بخصوص برای افراد دارای مشكل دیابت یك ضرورت است. اگر قرار بر انتخاب ماده غذایی بهتر باشد، خواندن این مزایا به ما یادآوری می‌كند كه به نسبت نبات سفید و معمولی انتخاب نبات قهوه‌ای یك اولویت است. اما هر انتخابی هر چند خوب و عالی همیشه تعادل در مصرف را به ما گوشزد می‌كند تا ناگهان دچار ضرر و زیان ناشی از عدم تعادل مصرف نشویم.

منبع:
webmd
زمان مطالعه: 4 دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید