انجیر خشک

انجیر خشک، ارزش غذایی و داستان‌هایش

انجیر میوه فصلی است كه در بخش‌های غربی آسیا به مقدار زیادی كشت می‌شود اما انجیر خشک در همه فصول سال در دسترس است. در هر حال چه تازه و چه خشك، هر دو مجموعه‌ای از مواد معدنی، ویتامین‌ها و فیبر هستند كه در مدیریت وزن، رفع یبوست و سوء هاضمه، كاهش فشار خون و پیشگیری از دیابت تاثیرگذار هستند.  خوب..پس تا اینجا اگر شما بتوانید انجیر خشك را در رژیم غذایی روزانه خودتان قرار دهید می‌توانید در درازمدت از فواید آن استفاده كنید. 

انجیر خشک، پرطرفدار و در دسترس


در پرطرفدار بودن انجیر خشك بحثی نیست. این میوه خشك به عنوان یك میان وعده‌ در دسترس هواداران مخصوص خود را دارد. هوادارانی كه به خصوص گیاهخواران و وگان‌ها پایه اصلی به حساب می‌آیند. جدا از دسترسی راحت و نگهداری آسان، ماندگاری طولانی مدتی دارد و از نظر تغذیه‌ای مشابه انواع تازه است. البته اگر چه در حین خشك كردن مقداری از ویتامین‌های محلول در آب آن از دست می‌رود، اما در عوض ویتامین‌های محلول در چربی، مواد معدنی و تركیبات مفید قابل توجهی دارد.

انجیر خشک

ارزش تغذیه‌ای انجیر خشک با تازه چه تفاوتی دارد؟


شاید شما هم جزء آن دسته از عموم مردم هستید كه فكر می‌كنید میوه‌های خشك سرشار از كالری هستند و قند زیادی دارند. اما این موضوع كاملا بستگی به میزان مصرف آنها دارد. برای اینكه این موضوع برای شما كاملا مشخص شود جدول زیر را نگاه كنید. همان طور كه مشخص است انجیر خشک به تعداد 2 یا 3 عدد در هر وعده قند یا كالری بیشتری نسبت به نوع تازه ندارد.

یك انجیر تازه متوسط (50 گرم)2 انجیر خشك (16/8 گرم)
انرژی (كیلو كالری)3742
قند (گرم)8/138/06
فیبر رژیمی (گرم)1/41/6
كلسیم (میلی گرم)1828
فسفر (میلی گرم)712
پتاسیم (میلی گرم)116114
سدیم (میلی گرم)01
آهن (میلی گرم)0/180/34

هر چه هست انجیر خشک همراه سایر میوه‌های خشك و آجیل یك میان وعده مقوی برای جلوگیری از خوردن غذاهای غیر مغذی و تنقلات مانند چیپس، شكلات، بیسكویت به حساب می‌آید.

انجیر خشک و داستان آنتی اكسیدان‌های بالایش


محتوای آنتی اكسیدانی و فنلی انجیر خشک به نسبت انجیر تازه بالاتر است. ضمن اینكه آنتی‌اكسیدان‌ها یآن كیفیت بالاتری دارد. داستان اول این آنتی اكسیدان‌ها پتانسیل محافظت بدن از كلسترول بد در برابر اكسیداسیون است، موضوعی كه عامل اصلی جلوگیری كننده فرایند سفت شدن رگ‌ها و مشكلات قلبی است. 


و اما داستان دوم این آنتی اكسیدان‌ها تامین سلامت و تقویت پوست و مو است. موادی كه پوست را از آسیب اكسیداتیو كه عامل اصلی پیری است محافظت كرده و روند پیر شدن پوست را كند می‌كند. از طرفی با خواص ضد میكروبی خود به جلوگیری از عفونت‌های باكتریایی پوست كمك كرده و دفاع طبیعی بدن را تقویت می‌كند. اما یك داستان جانبی در این میان وجود روی و آهن در انجیر است كه باعث رشد مو و كاهش ریزش آن می‌شود.
داستان دیگر اثر آنتی اكسیدانی انجیر خشك خاصیت ضد سرطانی، ضد التهابی و محافظت از كبد آن است كه قصه تغذیه‌ای این میوه خشك را تكمیل می‌كند.

انجیر خشک

انجیر خشک و داستان مدیریت وزنش


اثرات ملین انجیر خشك بیشتر از انجیر تازه است و مصرف در حد اعتدال آن به كاهش وزن كمك می‌كند. فیبر موجود در انجیر خشك شما را سیر نگاه داشته و گرسنگی را مهار می‌كند كه باعث كاهش كل غذای دریافتی در طول روز می‌شود.
اما داستان جالب این فیبر فقط به مدیریت وزن محدود نمی‌شود بلكه از بیماری‌های قلبی و دیابت نیز پیشگیری می‌كند. انجیر خشك جایگزین سالم‌تری بجای كوكی‌ها، شكلات و كیك‌هاست. شما به راحتی می‌توانید به جای شكر انجیر خشك را به غذاهای پخته شده مثل وافل، پنكیك و اسموتی اضافه كنید. 


یك توصیه به ورزشكاران هم مصرف انجیر خشك بعد از ورزش است تا ذخایر گلیكوژن خود را دوباره پر كرده  و به ریكاوری عضلات كمك كنند.

انجیر خشك و داستان كمك به سلامت استخوانش


یك فنجان انجیر خشك تقریبا یك چهارم كلسیم مورد نیاز روزانه بدن شما را تامین می‌كند. اگر از این میوه خشك در حد تعادل استفاده كنید، می‌تواند به جلوگیری از پوكی استخوان كمك كند. چون محتوای مناسبی از كلسیم، منیزیم، فسفر و پتاسیم در آن وجود دارد. مطالعات نشان می‌دهد كه محتوای معدنی انجیر شباهت زیادی به شیر انسان دارد. 

انجیر خشك و مابقی داستان‌هایش


قصه انجیر خشك در اینجا تمام نمی‌شود. در كنار خواص اصلی كه به آن اشاره كردیم این میوه خشك پر طرفدار داستان‌های كوتاهی هم دارد. 
پتاسیم بالای انجیر خشك به تنظیم میزان قند جب شده در بدن بعد از مصرف غذا كمك می‌كند. وجود پتاسیم می‌تواند افزایش كمتر قند خون را تضمین كند كه این موضوع برای كنترل دیابت اهمیت بالایی دارد. از این داستان هم نمی‌شود گذشت كه مقدار بالای پتاسیم و سطح پایین سدیم انجیر خشك یك عامل دفاعی در برابر اثرات فشار خون بالاست.


یك داستان جالب توجه هم در مورد فیبر بالای انجیر خشك وجود دارد كه به عنوان یكی از غنی‌ترین میوه‌های خشك  از این نظر می‌تواند در پیشگیری از انواع خاصی از سرطان از جمله سرطان روده بزرگ مفید باشد.

انجیر خشک

چه نوع انجیر خشك را مصرف كنیم؟


مسلما شما همه نوع برند و یا حتی انجیر خشك فله را در بازار مشاهده می‌كنید. اما اگر به دنبال تغذیه سالم هستید، جستجوی برندهای معتبر و استفاده از انواع بسته‌بندی شده انتخاب اولویت‌دار شما باید باشد. در خرید انجیر خشك توجه داشته باشید كه برخی فروشنده‌ها از نگهدارنده‌هایی مثل دی اكسید گوگرد برای حفظ رنگ و جلوگیری از تیره شدن انجیر در حین فرایند خشك كردن استفاده می‌كنند كه می‌تواند باعث واكنش‌های شبه آسم در برخی افراد شود. میوه‌های خشك ارگانیك حاوی این مواد شیمیایی نیستند و طعم متفاوت و رنگ تیره‌تری دارند.


برای خرید بهترین نوع انجیر خشك ما فروشگاه آنلاین گیاهخواری كاكوتی را به شما پیشنهاد می‌كنیم. سبد تنقلات ما انواع متفاوتی از میوه‌های خشك و انجیر خشك را دارد. ما مصرف روزانه 3 عدد انجیر خشك را به شما توصیه می‌كنیم. حتی می‌توانید قبل از مصرف آن را 30 دقیقه خیس كنید تا به راحتی خورده شود.

مرجع: livestrong

زمان مطالعه: 5 دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید