آناناس تازه یا چیپس آناناس؟

آناناس تازه یا چیپس آناناس؟ شما کدام یک را ترجیح می‌دهید؟

آناناس تازه ، یك میوه استوایی است كه كریستف كلمب پی از سفر به آمریكای جنوبی آنرا با خود به اروپا آورد. در آن زمان آناناس به عنوان یك میوه عجیب و غریب شناخته می‌شد اما در حال حاضر این میوه كاملا جای خودش را در بین عموم باز كرده است و در كناره تازه‌خوری، نوع خشك آن به صورت چیپس آناناس، كمپوت یا آب میوه هم مصرف می‌شود. اگر از آب میوه و كمپوت كه معمولا دارای شیرین كننده‌های مصنوعی هستند و ممكن است مشكلاتی را برای شما بوجود آورند، دو نوع تازه و خشك آن (یا همان چیپس آناناس) طرفداران خاص خودشان را دارند.

بویژه در رژیم گیاهخواری و وگان این دو فرم از آناناس جایگاه خاص خودش را دارد. اما چرا باید مصرف این میوه را در رژیم روزانه خود جای داد؟ حتما شما هم جزء آن دسته از افراد هستید كه در تغذیه روزانه خودتان ارزش غذایی و تاثیری كه مواد بر بدنتان می‌گذارد را مد نظر قرار می‌دهید.

چیپس آناناس همیشه در دسترس اما با ارزش غذایی متفاوت


آنچه مسلم است از دست رفت آب آناناس زمان خشك شدن و تبدیل آن به چیپس آناناس است. حدود 86 درصد آناناس تازه از آب تشكیل شده و این موضوع باعث اختلاف ارزش غذایی این دو در زمان خشك شدن می‌شود. اولین اختلاف در كالری این دو است كه به طور طبیعی در یك وزن یكسان، چیپس آناناس كالری بیشتری دارد. اگر بخواهیم مقایسه‌ای كلی داشته باشیم، پروتئین، فیبر و ویتامین‌های گروه B در چیپس آناناس بیشتر از تازه اما در عوض ویتامین C آن كمتر از آناناس تازه است. این موضوع به حساسیت  ویتامین‌ها و بویژه ویتامین C در برابر حرارت بر می‌گردد.


اما اگر بخواهیم ارزش غذایی این دو فرم از آناناس را با هم مقایسه كنیم. جدول زیر معیار خوبی برای اطلاع شماست. كلیه این اطلاعات بر مبنای مرجع سازمان غذا و داروی آمریكا ارایه شده‌اند.

چیپس آناناس
ارزش غذایی 100 گرم آناناس تازهارزش غذایی 100 گرمچیپس آناناس
انرژی (كیلو كالری)50313
چربی (گرم)0/10/47
كلسترول (گرم)00
سدیم (میلی گرم)13
پتاسیم (میلی گرم)109290
قند (گرم)9/972/9
فیبر رژیمی (گرم)1/43/7
پروتئین (گرم)0/51/43
ویتامین A (درصد نیاز روزانه)1/20/4
ویتامین C (درصد نیاز روزانه)8028
كلسیم (درصد نیاز روزانه)13
آهن (درصد نیاز روزانه)1/64

اما بشنوید از خواص مفید آناناس تازه و چیپس آناناس


هر دو این دو نوع آناناس با وجود اختلافاتی كه در ارزش غذایی خود دارند اما تقریبا دارای خواص یكسانی هستند و متناسب با مواد مغذی موجود در خود تاثیرات مفیدی بر بدن دارند. به طوری‌كه می‌توانید در تغذیه سالم روزانه خود از هر دو استفاده كنید. ولی آنچه در این میان خودنمایی می‌كند، در دسترس بودن همیشگی چیپس آناناس و راحتی مصرف آن است كه به این علت قابلیت تبدیل شدن به عضو دائمی سفره غذایی شما را دارد.


میوه جلوگیری كننده از آسم: حتما شما هم شنیده‌اید كه میوه‌ها و سبزیجات نارنجی، زرد دارای ماده مغذی به نام بتاكاروتن هستند. این ماده مغذی عامل پیشگیری كننده آسم محسوب می‌شود و به وفور در آناناس وجود دارد. 


فشار خون خود را كنترل كنید: پتاسیم بالا و سدیم پایین موجود در آناناس تازه و فرآورده‌های آن را به ماده‌ای موثر در كنترل فشار خون تبدیل كرده است. مصرف مقادیر بالای پتاسیم در رژیم غذایی روزانه می‌تواند به میزان 20 درصد در كاهش خطرات ناشی از عوارض فشار خون بالا تاثیر داشته باشد.

چیپس آناناس


بهبود سطح قند خون: ثابت شده است كه رژیم غذایی سرشار از فیبر سطح گلوكز خون را پایین می‌آورد و عامل جلوگیری كننده از ابتلا به دیابت نوع 2 محسوب می‌شود. یك آناناس متوسط حدود 13 گرم فیبر دارد كه با توجه به میزان توصیه شده 21 تا 30 گرم در روز می‌تواند بخش مهمی از نیاز روزانه به فیبر و در نتیجه استفاده از خواص مفید آن در بهبود سطح قند خون موثر باشد.


عصای دست سیستم گوارش: باز هم در اینجا صحبت از فیبر بالای آناناس و پیشگیری از یبوست است. عصای دست و عامل سلامت سیستم گوارش. اما بجز فیبر، آناناس دارای آنزیمی به نام بروملین است كه به بدن در هضم پروتئین كمك می‌كند. این آنزیم همچنین تعداد سلول‌های ایمنی التهابی به نام سیتوكین‌ها را كه به دستگاه گوارش آسیب می‌رسانند را كاهش می‌دهد.


دوست و همراه قلب: وجود فیبر، پتاسیم، ویتامین C در آناناس كمك كننده به سلامت قلب است. مصرف به حد نیاز پتاسیم از طریق تغذیه می‌تواند خطر مرگ ناشی از بیماری‌های ایسكمیك قلبی را كاهش دهد. از طرفی دریافت كافی پتاسیم با كاهش خطر سكته مغزی، حفظ توده عضلانی بدن و تراكم مواد معدنی استخوان مرتبط است. پس شكی نیست كه آناناس نیازمند توجه ویژه از جانب شماست.


مرهم زخم‌ها: حتما در این مورد زیاد شنیده‌اید یا خوانده‌اید كه آناناس بهبود دهنده زخم است. موضوعی كه به خصوص در دیدار با بیماران همه ما را به خریدن آناناس و چیپس آناناس هدایت می‌كند. بله ..میزان بالای ویتامین C  در این میوه به بدن در ساخت كلاژن كمك می‌كند. كلاژن به عنوان یك عامل حیاتی در بهبود زخم، باعث می‌شود كه آسیب‌های پوستی در زمان سریع‌تری ترمیم شود.

چیپس آناناس یا آناناس تازه؟

اما بشنوید از عوارض مصرف آناناس و چیپس آناناس


نگران نباشید! عوارض استفاده این میوه در برابر فواید آن بسیار ناچیز است و بیشتر متمركز به افرادی است كه آلرژی دارند. اگر شما جزء این دسته از افراد حساس هستید و سابقه آلرژی به میوه‌جات دارید، مصرف آناناس را با احتیاط در رژیم خود قرار دهید. 
از طرف دیگر هر میوه‌ای را باید به اندازه مصرف كرد و نه بیشتر. آناناس هم از این قاعده جدا نیست و ممكن است در اثر مصرف زیاد آن دچار زخم دهان شوید یا زخم معده‌تان تشدید شود. اگر هم  چیپس آناناس مصرف می‌كنید علاوه بر این موضوع مراقب قند بالای آن باشید و گول سبك وزن بودن آن را نخورید!


آنزیم بروملین موجود در آناناس هم ممكن است برای افرادی كه از داروهای رقیق كننده خون (مثل وارفارین) استفاده می كنند، دردسرساز باشد. چون خود این آنزیم خون را رقیق می‌ كند. این افراد بهتر است قبل از مصرف آناناس با پزشك خود مشورت كنند.
اگر هم از داروهای خاص بتا بلاكر، به عنوان داروی قلب، استفاده می‌كنید خوردن آناناس را با احتیاط در دستور كار خودتان بگذارید. چون این داروها سطح پتاسیم را افزایش می‌دهند و زیاد شدن پتاسیم در بدن می‌تواند كلیه شما را دچار مشكل كند.

آناناس را چطور بخریم؟


اگر دنبال آناناس تازه هستید، حواستان باشد كه نوع رسیده آن را بخرید چون اگر نارس خریداری كنید، بر خلاف موز در محیط به شكل رسیده در نمی‌آید.  برای این كار هم كافیست به آن ضربه بزنید، اگر صدای سنگین و توپر داد آناناس مناسبی برای خرید است. اما اگر دردسرهای خرید آناناس تازه را دوست ندارید سبد تنقلات فروشگاه آنلاین گیاهخواری كاكوتی این میوه خوشمزه را همراه سایر میوه‌جات خشك برایتان فراهم كرده است. در صورت خرید آناناس خشك یا چیپس آناناس دیگر لازم نیست نگران نگهداری آن در یخچال باشید. 

مرجع: medicalnewstoday

زمان مطالعه: 6 دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید