خواص آلوئه ورا

خواص آلوئه ورا + ۶ کاربرد مهم

خواص گیاه آلوئه ورا در بین عموم مردم بیشتر به عنوان درمانی برای تسکین آفتاب سوختگی و کمک به بهبود زخم‌ها شناخته شده است. اما آیا می‌دانید فوایدی بیش از این دارد؟ آلوئه ورا گیاهی بومی شمال آفریقا و جنوب اروپاست که قدمت استفاده از آن به مصر باستان برمی‌گردد. این گیاه که در آب و هوای گرمسیری در اغلب نقاط جهان رشد می‌کند، فواید متعددی از بهبود سوختگی‌ها تا تسکین سوزش دل و رفلاکس معده دارد؛ نکات جالب توجهی که محققان را به کشف بیشتر فوایدش سوق داده است. شاید برای شما هم جالب باشد که این گیاه  به صورت خوراکی هم قابل استفاده است و چنین کاربردی وسیعی دارد. مواردی که تاکنون به آن حتی فکر هم نکرده‌اید.


1- آلوئه ورا و تسکین سوزش سر دل


رفلاکس معده یک اختلال گوارشی است که اغلب منجر به سوزش سر دل می‌شود. مطالعات نشان داده مصرف روزانه 28 تا 85 گرم آب آلوئه ورا، که در پوشش داخلی برگ وجود دارد، در هنگام صرف غذا می‌تواند شدت این بیماری را کاهش دهد. از طرفی در کم کردن مشکلات مربوط به هضم نیز موثر است.

این موضوع ثابت شده از آنجا که آب آلوئه ورا سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه است باعث سم‌زدایی بدن،  تقویت گردش خون در دستگاه گوارش و در نتیجه تقویت هضم مواد غذایی و از بین بردن مواد زائد می‌شود. ضمن اینکه خاصیت ضد التهابی آن به مرور زمان می‌تواند به ترمیم آسیب‌های ناشی از رفلاکس مداوم اسید معده کمک کند.


2- خواص آلوئه ورا در تازه نگاه داشتن محصولات غذایی


مطالعه‌ای در سال 2014 که توسط دانشگاه کمبریج منتشر شد، نشان داد که پوشاندن گیاه گوجه فرنگی با ژل آلوئه ورا، از رشد باکتری‌های مضر بر روی سبزیجات جلوگیری می‌کند. همین نتایج در خصوص درخت سیب هم بدست آمد. این موضوع بدان معناست که ژل آلوئه ورا به تازگی میوه‌ها و سبزیجات کمک می‌کند و در نتیجه نیاز به مواد شیمیایی خطرناکی که به‌‌طور مرسوم برای این منظور استفاده می‌شود را از بین می‌برد.

خواص آلوئه ورا در تازه نگاه داشتن محصولات غذایی


3-خواص آلوئه ورا در دهان و دندان


پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه از مشکلات بسیار شایعی هستند که یکی از بهترین راه‌ها برای پیشگیری از آن، کاهش تجمع پلاک یا بیوفیلم‌های باکتریایی روی دندان‌ها است. محققان به این موضوع پی برده‌اند که عصاره آلوئه ورا جایگزینی ایمن و موثر برای دهان‌شویه‌های شیمیایی است. ویتامین C موجود در این گیاه به‌عنوان جلوگیری کننده از تجمع جرم و تشکیل پلاک در دندان‌هاست. از طرفی باعث تسکین تورم و خونریزی لثه و بهبود آفت‌های دهانی می‌شود.

منبع این گفته‌ها مطالعه‌ انجام گرفته بر روی 300 فرد سالم بر پایه مقایسه استفاده از آب آلوئه ورا 100 درصد خالص با ترکیب استاندارد دهان‌شویه کلرهگزیدین است. نتایج، نشان دهنده تاثیر مساوی دهان شویه آلوئه ورا به اندازه کلرهگزیدین در کاهش پلاک دندان در طی 4 روز بود. همچنین آلوئه ورا به عنوان ماده‌ای موثر در از بین بردن باکتری تولید کننده پلاک استرپتوکوک موتانس در دهان و همچنین مخمر کاندیدا آلبیکنس شناخته شده است.

4- آلوئه ورا و تاثیر مثبت بر کاهش قند خون


مطالعاتی که در مجلات معتبر جهانی نظیر Phytomedicine منتشر شده نشان می‌دهد خوردن دو قاشق غذاخوری آب آلوئه ورا در روز می‌تواند باعث کاهش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 شود. این می‌تواند به این معنی باشد که آلوئه ورا ممکن است آینده‌ای در درمان دیابت داشته باشد. این نتایج توسط مطالعات مورد اعتماد دیگری که از عصاره پالپ برای این منظور استفاده کرده‌اند، مورد تایید قرار گرفته است.

آلوئه ورا و تاثیر مثبت بر کاهش قند خون

البته افراد مبتلا به دیابت که از داروهای کاهش دهنده گلوکز استفاده می‌کنند، باید در مصرف آلوئه ورا احتیاط کنند. مصرف این ماده همراه با داروهای دیابت احتمالا می تواند میزان گلوکز خون را تا سطوح خطرناک کاهش دهد.


5-آلوئه ورا به عنوان یک ملین طبیعی


آلوئه ورا یک ملین طبیعی گیاهی است اما نتایج متفاوتی در خصوص مصرف آن گزارش شده است. مطالعه تیمی از دانشمندان نیجریه‌ای بر روی موش‌ها، کاهش یبوست در اثر استفاده از ماده لاتکس این گیاه را نشان داد. به عبارتی این بار لاتکس، نه ژل آلوئه ورا است که این فایده را باعث می‌شود. لاتکس یک ماده زرد چسبنده است که درست در زیر پوست برگ آلوئه ورا وجود دارد. آلوئین یا باربالوئین به عنوان ترکیب کلیدی با اثر ملین در این گیاه شناخته شده است.

بر همین اساس در سال 2002، سازمان غذا و داروی ایالات متحده داروسازان را ملزم کرد که تمام محصولات ملین آلوئه ورا که بدون نسخه تجویز می‌شوند، از سراسر بازار حذف یا دوباره فرموله شوند. کلینیک معتبر مایو هم توصیه می‌کند که می‌توان از آلوئه ورا برای تسکین یبوست در مقادیر کم استفاده کرد.

میزان توصیه شده مصرف 0/04 تا 0/17 گرم آب یا عصاره آن است. توجه داشته باشید که اگر به بیماری کرون، کولیت یا هموروئید مبتلا هستید، نباید آلوئه ورا مصرف کنید؛ زیرا می‌تواند باعث گرفتگی شدید شکم و اسهال شود. علاوه بر این اگر به‌طور همزمان از داروهای دیگری نیز استفاده می‌کنید، باید مصرف آلوئه ورا را متوقف کنید. چون ممکن است توانایی بدن شما برای جذب داروها را کاهش دهد.


6- آلوئه ورا و یک مراقبت ویژه از پوست


تاثیر ژل آلوئه ورا برای شفاف و مرطوب نگاه داشتن پوست تقریبا برای همه افراد شناخته شده است. از آنجا که این گیاه در شرایط آب و هوایی خشک رشد می‌کند، برای زنده ماندن در این حالت آب را در برگ‌های خود ذخیره می‌کند. ژل تشکیل شده در برگ‌ها که ترکیبات خاصی نظیر کربوهیدرات‌های پیچیده دارد به عنوان یک مرطوب کننده موثر پوست قابل استفاده است.

آلوئه ورا و یک مراقبت ویژه از پوست


شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ژل موضعی آلوئه ورا می‌تواند باعث کندی پیری پوست شود. در مطالعه‌ای که در سال 2009 روی 30 زن بالای 45 سال انجام شد، مصرف ژل آلوئه‌ورا خوراکی باعث افزایش تولید کلاژن و بهبود خاصیت ارتجاعی پوست در یک دوره 90 روزه شد. اما این موضوع کاملا اثبات شده است که آلوئه ورا می‌تواند به پوست در حفظ رطوبت و بهبود یکپارچگی پوست کمک کند؛ موضوعی که بویژه برای پوست‌های خشک بسیار موثر است.


آلوئه ورا گیاه همه فن حریف


شاید برخی از مواردی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت، برای شما به عنوان موضوعی جدید و جالب که پیش از این نمی‌دانستید به چشم آمده باشد. آنچه مسلم است راه‌های مختلفی برای استفاده از گیاه آلوئه ورا به صورت ژل یا عصاره‌های مختلف وجود دارد؛ با این حال محققان به کشف روش‌های جدید برای استفاده از این گیاه چند منظوره ادامه می‌دهند. اما حتما به این نکته توجه داشته باشید که اگر قصد دارید از آلوئه ورا به صورت دارویی استفاده کنید، به خصوص اگر تحت درمان با داروی خاصی هستید، مشورت با پزشک خود در این خصوص را فراموش‌تان نکنید.

مراجع:

healthline، Medicalnewstoday

زمان مطالعه: 6 دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
preloader