خواص شیر بادام

خواص شیر بادام برای بدن

شیر بادام یک نوشیدنی مغذی و جایگزین مناسبی برای شیر گاو به‌خصوص برای گیاهخواران و افراد پیرو رژیم وگان است. بسیاری از مردم آن‌را خوشمزه‌تر از سایر شیرهای گیاهی می‌دانند و طعم سبکش، این شیر را به یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی‌های سالم تبدیل کرده است. هر چند تهیه آن در خانه با کمی صبر و حوصله از طریق خیساندن، آسیاب و صاف کردن بادام خام قابل تهیه است، اما انواع موجود در بازار برای افزایش خاصیت تغذیه‌ای معمولا مواد مغذی مانند ریبوفلاوین، کلسیم، ویتامین E و ویتامین D را هم به آن اضافه می‌کنند.


به‌طور حتم خواص شیر بادام در حدی است که گنجاندن روزانه آن در برنامه غذایی، بسیاری از نیازهای تغذیه‌ای بدن را تامین می‌کند. پس برای آشنایی بیشتر در مورد خواص آن با این مقاله همراه شوید.


1-ارزش تغذیه‌ای غیر قابل گذشت در خواص شیر بادام


معمولا نوع طبیعی و شیرین نشده این شیر کم کالری است. از طرفی اگر جزو 65 درصد از بزرگسالانی باشید که از عدم تحمل لاکتوز رنج می برید، با توجه به خواص شیر بادام، این شیر انتخاب مناسبی برای‌تان است. البته پروتئین پایین موجود در آن به نسبت شیر گاو، نیاز به استفاده از مواد غذایی مکمل برای جبران این کمبود را نشان می‌دهد. با این حال نگاهی به ارزش تغذیه‌ای موجود در 100 گرم نشان می‌دهد که می‌توان از آن به عنوان یک منبع خوب برای تامین نیازهای تغذیه‌ای روزانه استفاده کرد.

ماده مغذیمقدار در 100 گرم شیر بادام
انرژی15 کالری
کربوهیدرات0/3 گرم
فیبر0/3 گرم
قند0 گرم
پروتئین0/6 گرم
چربی1/2 گرم
ویتامین A6٪ نیاز تغذیه‌ای روزانه
ویتامین E22٪ نیاز تغذیه‌ای روزانه
ویتامین D9٪ نیاز تغذیه‌ای روزانه
پتاسیم1٪  نیاز تغدیه‌ای روزانه
کلسیم17٪ از نیاز تغذیه‌ای روزانه
فسفر4٪ از نیاز تغذیه‌ای روزانه
ارزش تغذیه‌ای غیر قابل گذشت در خواص شیر بادام

البته از آنجایی که شیر بادام به عنوان جایگزینی برای شیر گاو استفاده می شود، اکثر تولیدکنندگان ویتامین‌ها و مواد معدنی را به آن اضافه می‌کنند تا مشکلی برای تامین مواد مغذی مصرف کنندگان مواد مغذی مورد نیاز از این طریق پیش نیاید.


2-شیر بادام و کمک به مدیریت وزن


شیرهای گیاهی معمولا کالری کمتری نسبت به شیرهای حیوانی دارند و استفاده از آن‌ها می‌تواند به مدیریت وزن کمک کند. با این حال باید توجه داشت که در برخی از انواع موجود در بازار، شیر بادام با قند مازاد، طعم‌دار و شیرین می‌شود. که در این حالت می‌تواند کالری اضافی به بدن شما وارد کند. بنابراین هنگام خرید دقت کافی به برچسب آن داشته باشید. در ضمن شیرهای بادام خانگی به شکل فیلتر نشده هم به دلیل مقدار بادام بیشتر می‌توانند کالری بیشتری نسبت به میزان معمول موجود در شیرهای گیاهی تجاری داشته باشند.


3- خواص شیر بادام و کمک به پیشگیری از ابتلا به دیابت


انواع شیر بادام شیرین نشده به طور طبیعی کربوهیدرات کمی دارد که بیشتر آن از نوع فیبر رژیمی است. اگر بخواهیم مقایسه‌ای با شیر گاو داشته باشیم، وجود تنها 0/3 گرم کربوهیدرات در 100 گرم شیر بادام در برابر 4/6 گرم موجود در شیر گاو که اکثر آن هم به شکل قند طبیعی لاکتوز است، نشان از تفاوت بالای این دو دارد. از آنجا که نظارت بر میزان و کیفیت کربوهیدرات در رژیم غذایی به‌طور خاص در افراد مبتلا به دیابت مهم است، بنابراین این شیر می‌تواند جایگزین مناسبی برای این دسته افراد باشد. همان‌طور که مطالعات انجام شده، 20 درصد ابتلای کمتر به دیابت نوع 2 در بین افراد تحت آزمایش را نشان داده است.


البته همچنان توجه به نبود هر نوع قند افزوده در انواع خریداری شده از بازار، که موجب افزایش مقدار کربوهیدرات می‌شود، از نکات قابل اهمیت در تهیه این شیر است.

خواص شیر بادام و کمک به پیشگیری از ابتلا به دیابت


4- شیر بادام منبع عالی ویتامین E


تامین 22 درصد از نیاز روزانه ویتامین E  در صورت مصرف 100 گرم از شیر بادام، آن‌را به یک منبع خوب تغذیه‌ای برای بدن تبدیل می‌کند. ویتامینی که به‌‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی، با حذف رادیکال‌های آزاد آسیب رساننده به سلول‌های بدن باعث کاهش التهاب، استرس و حتی کمک به پیشگیری از سرطان و بیماری‌های قلبی می‌شود. از طرفی مطالعات انجام شده نشان‌دهنده تاثیر ویتامین E بر بهبود توانایی بدن برای کاهش چربی است. این موضوع به‌خصوص در افرادی که توانایی پایینی در پاکسازی مولکول‌های چربی دارند، بسیار اهمیت دارد.

5- خواص شیر بادام و کمک به تقویت استخوان‌ها


در مورد نقش کلسیم و ویتامین D بر روی سلامت و استحکام استخوان‌ها، عملکرد قلب و سیستم ایمنی بدن بسیار صحبت شده است. شیر بادام از جمله نوشیدنی‌هایی است که سطح مناسبی از این دو ماده را در خود جای داده است. از طرفی اکثر تولیدکنندگان در صنعت غذا، شیرهای گیاهی غنی شده از کلسیم و ویتامین D را به بازار عرضه می‌کنند تا بدین صورت مشکلات ناشی از کمبود آن‌ها در بدن را پیشگیری کنند.


همان‌طور که می‌دانید بدن در صورت قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند ویتامین D را تولید کند. موضوعی که به جذب کلسیم در بدن  نیز کمک می‌کند و به طور معمول برای بیشتر افراد قابل دسترسی نیست. به همین علت در بسیاری از کشورها کمبود این دو ماده مغذی شایع است. از طرفی تامین ناکافی این دو ماده در بدن به عنوان عامل خطر ابتلا به سرطان، بیماری قلبی و فشار خون بالا، پوکی استخوان، مشکلات باروری و بیماری‌های خود ایمنی به شمار می‌آید.


6- شیر بادام سد محکم در برابر بیماری‌های قلبی


مصرف منظم آجیل و دانه‌ها به‌دلیل وجود چربی‌های سالم در آن‌ها ارتباطی مستقیم با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی دارد. شیر بادام به عنوان یکی از مواد غذایی که از این دانه‌ها تهیه می‌شود، در کل یک درصد وزنی روغن دارد که 90 درصد آن هم از نوع غیر اشباع است. تحقیقات نشان‌دهنده ارتباط سطح بالای اسید اولئیک این شیر، به عنوان اسید چرب اصلی، با تغییرات مفید در چربی خون است. متخصصان تغذیه می‌گویند که خوردن روزانه 66 گرم بادام یا روغن بادام به مدت 6 هفته، سطح کلسترول بد خون را تا 6 درصد و تری گلیسیرید را تا 14 درصد کاهش می‌دهد. همچنین باعث افزایش کلسترول خوب تا 6 درصد می‌شود.

شیر بادام سد محکم در برابر بیماری‌های قلبی


بنابراین وجود اسیدهای چرب مفید در شیر بادام به همراه ویتامین E موجود در آن به عنوان یک عامل آنتی‌اکسیدان قوی، می‌تواند در درازمدت والبته با در نظر گرفتن یک سبک تغذیه سالم، ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.


شیرهای گیاهی، حرکت به سمت صلح با طبیعت


شیر بادام به عنوان یکی از شیرهای گیاهی پرطرفدار، منبع غذایی مطمئنی برای گیاهخواران و کسانی‌ است که به‌ دلایل مختلف استفاده از آن‌ بجای شیر گاو را ترجیح می‌دهند. کالری کم، وجود مقدار بالای اسیدهای چرب غیر اشباع به همراه ویتامین‌ها و مواد معدنی کافی، هر کسی را تشویق به استفاده از آن می‌کند. ضمن اینکه حرکت به سمت تغذیه سالم و استفاده هر چه بیشتر از موادی که سازگاری بیشتری با طبیعت دارند، هدف اصلی همه آن‌هایی است که به‌دنبال گسترش بیشتر صلح و آرامش در جهان هستند. اگر شما هم از این دسته افراد هستید برای تهیه انواع شیرهای گیاهی به فروشگاه اینترنتی کاکوتی سر بزنید.

مراجع:

      Healthline   Medicalnewstoday

کلمه کلیدی: خواص شیر بادام

زمان مطالعه: 6 دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
preloader