خوردن انجیر

خاصیت خوردن انجیر + ۵ مورد

انجیر از زمان‌های قدیم با سلامتی و رفاه مردم ارتباط داشته است به همین دلیل خاصیت خوردن انجیر هم نکته بسیار مهمی در رژیم غذایی است. این میوه به طور نمادین با “دِمتر” الهه كشاورزی و باروری در یونان باستان مربوط بوده است و در روم قدیم به “باكوس” یكی از خدایان تقدیم می شده است. زادگاه اصلی انجیر در خاورمیانه و مدیترانه است و در نواحی كه قسمت زیادی از سال گرم و آفتابی هستند به خوبی رشد می‌كند. قبل از رواج شكر، از انجیر برای شیرین كردن دسرها استفاده می‌شده است و در بسیاری از رژیم‌های غذایی انجیر را به عنوان جایگزینی برای قندهای تصفیه شده و كسانی كه هوس شیرینی دارند  معرفی می‌كنند. 


اما واقعا چرا خاصیت خوردن انجیر مهم است؟ آیا ارزش غذایی آن به اندازه‌ای است كه بشود به آن به عنوان یك میوه مناسب در تغذیه سالم خودمان حساب كنیم؟ یا اینكه به عنوان یك گیاهخوار انجیر جایگزین مناسبی در رژیم روزانه است؟ اصلا باید تازه آن را مصرف كنیم یا خشك؟ حتما شما هم سوالاتی از این دست در ذهنتان پیدا شده است. پس همراه ما باشید.

انجیر به كاهش فشار خون بالا كمك می‌كند

انجیر به كاهش فشار خون بالا كمك می‌كند


همه ما می‌دانیم كه فشار خون بالا عامل بیماری قلبی و سكته مغزی است. یكی از عوامل فشار خون بالا عدم تعادل پتاسیم در بدن است. چون انجیر میوه‌ای سرشار از پتاسیم است می‌تواند به عنوان عاملی برای كمك به كاهش فشار خون بالا حساب شود. از طرفی فیبر بالای موجود در آن سدیم اضافی بدن كه دلیل دیگر فشار خون بالاست را دفع می‌كند. این خاصیت كاهنده سدیم و افزایش دهنده پتاسیم، مواردی هستند كه در كنار درمان‌های معمول به كاهش فشار خون بالا می‌تواند كمك كند.

انجیر بهبود دهنده سلامت دستگاه گوارش است


فیبر بالایی كه در انجیر وجود دارد، این میوه را به عنوان یك ملین طبیعی معرفی می‌كند. به همین خاطر كسانی كه دارای مشكل یبوست هستند، خوردن انجیر به آن توصیه می‌شود. مطالعاتی كه انجام شده نشان می‌دهد كه انجیر اكثر علامت‌های یبوست مثل زمان حركت غذا در روده، تعداد حركات روده، درد و ناراحتی معده و تلاش برای دفع مدفوع را بهبود می‌بخشد و همچنین حس تخلیه ناقص روده را بهتر می‌كند. از طرفی فیبر خواص پروبیوتیك دارد و باكتری‌های مفید روده را تغذیه می‌كند كه نتیجه آن سلامت دستگاه گوارش است.

انجیر و معجزه خاصیت آنتی اكسیدانی‌اش


انجیر بویژه انواع رسیده آن سرشار از تركیبات گیاهی محافظ به نام پلی فنل است. تركیباتی كه خواص آنتی اكسیدانی بالایی دارند یعنی از واكنش اكسیژن با سایر مواد شیمیایی و آسیب رسانی به سلول‌ها و بافت‌ها جلوگیری می‌كند. 

انجیر و معجزه خاصیت آنتی اكسیدانی‌اش

خوردن انجیر موجب كمك به افزایش تراكم استخوان می‌شود


انجیر منبع خوبی از كلسیم و پتاسیم است كه می‌توانند برای بهبود تراكم استخوان و در نتیجه جلوگیری از پوكی استخوان موثر باشد. ثابت شده كه رژیم سرشار از پتاسیم سلامت استخوان را بهبود می‌بخشد و در همین حال كلسیم به عنوان یكی از اجزای كلیدی در ساختار استخوان‌ها، باعث بهبود سلامت آنها می‌شود. طبق مطالعات یك دوم فنجان انجیر خشك تقریبا به اندازه یك دوم فنجان شیر، كلسیم دارد. 

خوردن انجیر كمك كننده به كنترل قند خون است


محققان اثرات محافظتی انجیر بر روی كبد و كاهش قند خون را به اثبات رسانده‌اند. در عمل نیز همان طور كه گفته شده به خاطر وجود مقدار مناسب قند طبیعی و غیر مضر در انجیر، از این میوه به عنوان جایگزینی برای قندهای مصنوعی استفاده می‌شود. موضوعی كه برای افراد مبتلا به دیابت می‌تواند كمك كننده در كنترل قند خون‌شان باشد.

انجیر خشك بخوریم یا تازه؟


حالا كه با خواص انجیر آشنا شدیم، ممكن است این سوال برایمان پیش آمده باشد كه انجیر تازه بهتر است یا خشك؟ به جز بحث اینكه در همه فصول سال انجیر تازه در دسترس نیست، انتخاب تازه خوری و یا مصرف انجیر خشك به سلیقه و ذائقه شما بستگی دارد. اما در یك مقدار مشخص از انجیر تازه و خشك، انجیر خشك به دلیل از دست دادن آب اضافی خود كالری، قند و مواد معدنی بیشتری نسبت به انجیر تازه دارد. از آن طرف سطح ویتامین C ، A و بتاكاروتن در انجیر تازه بیشتر است. برای مقایسه این دو بهتر است به جدول زیر یك نگاه بیندازیم:

انجیر خشك بخوریم یا تازه؟
انجیر تازهانجیر خشك
انرژی74 Kcal249 Kcal
پروتئین0/75  gr3/3 gr
فیبر رژیمی2/9 gr9/8 gr
چربی0/3 gr0/93 gr
قند26/16 gr47/92 gr
كلسیم35 mg162 mg
آهن0/37 mg2/03 mg
منیزیم17 mg68 mg
فسفر14 mg67 mg
پتاسیم232 mg680 mg
ویتامین C2 mg1/2 mg
ویتامین A7 mg0 mcg
بتاكاروتن85 mcg6 mcg
ویتامین K4/7 mcg15/6 mcg

چه كسانی نباید انجیر بخورند؟
انجیر به صورت تازه یا خشك مقدار زیادی ویتامین K دارد و افرادی كه از داروهای رقیق كننده خون مثل وارفارین استفاده می‌كنند و مجبور به ثابت نگاه داشتن سطح این ویتامین در خون هستند، بهتر است از انجیر استفاده نكنند. 
فیبر بالای انجیر در كنار خواص مفید خود ممكن است در صورتی كه بیش از اندازه خورده شود، دردسرساز شده و شما را درگیر اسهال كند پس در خوردن  آن مثل همیشه تعادل را حفظ كنید.

من گیاهخوار هستم، انجیر  در سبك تغذیه سالم من كمك كننده است؟
بعد از خواندن این مقاله مسلما پاسخ این سوال را می‌دانید و اگر در دسته افرادی كه منع مصرف انجیر ندارند، قرار دارید پس استفاده از آن به شما توصیه می‌شود. خواه تازه، خواه خشك، مصرف انجیر به دلیل فوایدی كه دارد برای شما كه وجترین، وگان یا خام گیاهخوار هستید می‌تواند بخشی از مواد مغذی بدنتان را تامین كند. بخصوص شما كه سبك غذایی خاصی را دنبال می‌كنید، توجه به مصرف موادی كه برای شما مفید هستند یك ضرورت است. حتما بعد از تهیه انجیر از فروشگاه آنلاین گیاهخواری كاكوتی، به بخش رسپی‌های ما هم سری بزنید.

مرجع: ealthline

زمان مطالعه: 5 دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
preloader