گردو

کره گردو به جای کره بادام زمینی!

اسم کره گردو بر خلاف همتای خودش كره بادام زمینی چندان در بازار شناخته شده نیست. این كره كه به خاطر داشتن گردو منبع اصلی امگا 3، آنتی اكسیدان و فیبر است از طریق برشته كردن و خرد كردن گردوی خام و تبدیل آن به خمیر تهیه می‌شود. در حین این فرایند روغن‌های طبیعی گردو آزاد می‌شوند و شكل خامه‌ای مانندی درست می‌شود كه مصارف فراوانی دارد. از شیرینی گرفته تا طعم‌دار كردن مواد غذایی و خوردن به عنوان یك كره صبحانه مغذی.

  اگر شما جزء دسته طرفداران رژیم گیاهخواری یا وگان هستید، كره گردو یكی از انتخاب‌های بی نقص شما در میان انواع كره‌های گیاهی می‌تواند به حساب بیاید. 

كره‌ای با پروتئین مناسب كه رقیب كره فندق و كره بادام زمینی است


نیمی از كسانی كه به بادام زمینی حساسیت دارند اغلب به محصولات فندق به عنوان جایگزین روی می‌آورند. معروف‌ترین جایگزین آن نوتلاست كه البته بدون رقیب است ولی در عین حال تركیباتی مثل شكر، روغن پالم را نیز در خود جای داده است كه مصرف آن علی رغم طعم مطلوبش را با اما و اگر همراه می‌كند.


اما از لحاظ محتوای پروتئینی بخواهیم مقایسه كنیم، كره فندق هر دو قاشق غذاخوری 5 گرم پروتئین دارد كه این میزان در كره گردو 6 گرم است. بله ..مقدار زیادی نیست اما واقعا چه چیزی در كره گردو وجود دارد كه بهتر است خوردن آن را در اولویت قرار دهیم.
در مرحله اول بهتر است توجه كنیم كه هر یك قاشق غذاخوری كره گردو شامل 105 كیلو كالری انرژی، 2/2 گرم كربوهیدرات، 1/1 گرم فیبر، 0/4 گرم قند، 10/5 گرم چربی به علاوه چربی‌های مفید و آنتی اكسیدان دارد. این دو مورد آخر را در كمترین كره گیاهی می‌توانید مشاهده كنید.

ره‌ای با پروتئین مناسب

کره گردو، منبع غنی از امگا 3، سردمدار چربی‌های مفید روزگار


تقریبا 14 درصد از محتوای چربی موجود در گردو اسید آلفا لینولنیك (ALA) یك اسید چرب امگا 3  مفید برای بدن است. همان چربی نایاب در رژیم غذایی مدرن، كه ما به مقدار بیشتری از آن نیاز داریم. این در حالی است كه دیگر كره‌های گیاهی مثل كره بادام زمینی و فندق تقریبا امگا 3 برابر صفر دارند. اگر با آمار و ارقام بخواهیم در این مورد صحبت كنیم، هر 100 گرم بادام تنها 0/00006 درصد از چربی موجود در آن چربی امگا 3 است یعنی معادل صفر! فواید چربی امگا 3 هم كه قابل چشم‌پوشی نیست، از خواص ضد التهابی آن تا نقشی كه در كاهش بیماری قلبی، كلسترول بالا، فشار خون بالا دارد.

كره‌ای با محتوای آنتی اكسیدانی بالا


گردو در میان آجیل‌های مختلف در دسترس در رده اول مواد با آنتی اكسیدان بالا قرار دارد.  در وزن‌های مساوی كره بادام درختی 67 درصد  و كره بادام زمینی حداقل 75 درصد سطح آنتی اكسیدان پایین‌تری  نسبت به کره گردو دارد. این موضوع برابر است با احتمال تاثیر کره گردو بر پیشگیری از ابتلا به برخی سرطان‌ها. در آزمایشی كه بر روی موش‌ها با رژیم غذایی روغن سویا و گردو انجام شده است؛ آن دسته كه رژیم غذایی گردو  را داشته‌اند، كاهش وزن تومور سرطانی و سرعت رشد آنرا تجربه كرده‌اند.

كره‌ای كه سطح قند خون شما را ثابت نگاه می‌دارد


هر چند محتوای غذایی اكثر كره‌های تولید شده از دانه‌های گیاهی مثل كره بادم زمینی به شكلی است كه سطح قند خون را افزایش نمی‌دهد و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را كاهش می‌دهد، با این حال كره گردو برتری خاصی نسبت به سایر كره‌های گیاهی دارد. در مطالعه‌ای كه بر روی 138000 نفر از بانوان در طول 10 سال انجام شده است، زنانی كه گردو را در اشكال مختلف از جمله به شكل كره در رژیم غذایی خود قرار داده‌اند، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در آنها تا میزان 24 درصد كاهش یافته است.

كره‌ای كه سطح قند خون شما را ثابت نگاه می‌دارد

کره گردو، ابر غذای مغز


گردو یكی از بهترین غذاهای برای سلامت عملكرد مغز است. علت آن هم وجود امگا 3، ملاتونین و ویتامین E، فولات و آنتی اكسیدان‌هایی است كه به روش‌های مختلف از عملكرد سالم مغز حمایت می‌كنند. مطالعه انجام شده بر روی دو دسته كه گردو و محصولات مرتبط را در رژیم غذایی خود داشتند با دسته دیگر بدون استفاده از گردو تاثیر قابل ملاحظه‌ای در حافظه و مهارت‌های یادگیری دسته اول را نشان داده است. به عبارتی گردو و محصولات مرتبط با آن تاثیر مفیدی در كاهش خطر، تاخیر در شروع، كند كردن و یا پیشگیری از بیماری آلزایمر دارد.

كره گردو و تاثیرش بر حس سیری


مطالعات نشان داده است علی‌رغم محتوای چربی بالایی كه اكثر كره‌های گیاهی و از جمله كره گردو دارند، تاثیر مثبت این كره‌ها را بر كنترل وزن می‌توان مشاهده كرد. علت این امر جذب نشدن همه كالری‌های این كره‌ها در بدن است. یكی از دلایل دیگر كمكی است كه كره گردو به احساس سیری در بدن شما می‌كند. در یك آزمایش بالینی بر دو دسته افراد دو مدل صبحانه همراه با محصولات گردو و دیگری بدون گردو برای افراد در نظر گرفته شد.

نتیجه جالب توجه بود و افرادی كه گردو و محصولات مرتبط با آن را مصرف كرده بودند، بعد از خوردن صبحانه احساس سیری بیشتری كرده بودند. تحقیقات نشان می‌دهد كه گردو منطقه‌ای از مغز كه با كنترل اشتها درگیر است را فعال می‌كند و در نتیجه می‌تواند در دراز مدت بر كاهش وزن موثر باشد.

كره گردو و تاثیرش بر حس سیری

کره گردو را چطور مصرف كنیم؟


شاید شما كه برای اولین بار است كه به این اسم بر می‌خورید، چطور مصرف كردن کره گردو برایتان جای سوال باشد. برای جواب این سوال چند مورد مصرف این كره را برایتان در اینجا یادآوری می‌كنیم .
اول اینكه اصولا كره گردو و جو دو سر همیشه تركیب خوبی برای یك صبحانه سالم و مقوی است. پس امتحان كردن آن و به خصوص استفاده از انواع میوه‌ها در این صبحانه را فراموش نكنید


علاوه بر صبحانه، کره گردو انتخاب خوبی برای ناهار و شام و اضافه كردن آن به سالادهایتان است به خصوص اگر در سالادتان از نودل استفاده می‌كنید. برای انواع ساندویچ‌ها، تورتیلا یا حتی درست كردن هوموس، این كره جایگزین خوبی برای انواع روغن‌هاست.
اگر هم كیك و شیرینی جایگاه ویژه‌ای در رژیم غذایی‌تان دارد حتما كره گردو را در كیك‌ها، كوكی‌ها استفاده كنید.
و نكته آخر اینكه پس از سفارش این كره از فروشگاه آنلاین گیاهخواری كاكوتی، حتما به رسپی‌های سایت كه نحوه استفاده از كره گردو در تغذیه سالم شما را مورد توجه قرار داده سری بزنید.

مرجع: plantbasedfaqs

منبع:
plantbasedfaqs
زمان مطالعه: 6 دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
preloader