خوبی و بدی‌ های آجیل

خوبی و بدی‌ های آجیل

آجیل‌ها به خاطر خوشمزه بودن و راحتی مصرف به عنوان میان وعده بسیار پر طرفدار اند. اما به جز طعم، داشتن اطلاعاتی درباره خوبی و بدی‌ های آجیل نیز مهم است. آجیل مخلوط خام معمولا دسته وسیعی از بادام، پسته، بادام هندی، گردو، فندق و … است. یك غذای غنی از انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی كه باعث می‌شود شما بتوانید به عنوان یك میان وعده سالم آنها را مصرف كنید.

آجیل و ارزش غذایی‌اش..


یك چهارم فنجان آجیل مخلوط خام تشكیل شده از 165 كالری انرژی، 4 گرم پروتئین، 16 گرم چربی، 4 گرم كربوهیدرات و 3 گرم فیبر. علاوه بر آن اگر 28 گرم آجیل بدون نمك مصرف كنید می‌توانید 12 درصد نیاز روزانه‌تان به ویتامین ای، 16 درصد نیاز روزانه به منیزیم، 23 درصد نیاز روزانه به مس، 13 درصد نیاز روزانه به فسفر، 56 درصد نیاز روزانه به سلنیوم و 26 درصد نیاز روزانه به منگنز را تامین نمایید.
البته همه مخلوط‌های آجیل به یك اندازه سالم نیستند. بعضی از آنها مقدار زیادی نمك و یا طعم دهنده‌هایی دارند كه ارزش غذایی آنها را كاهش می‌دهد. پس برای اینكه تغذیه سالم داشته باشید حتما آجیل خام مصرف كنید. 

خوبی و بدی‌ های آجیل

آجیل و كمك‌هایش به پیشگیری از سرطان‌…


به دلیل مقدار بالای چربی‌های سالم در آجیل، این مواد غذایی برای كمك به مبارزه با سرطان می‌توانند مفید باشند. آجیل غنی از منابع اسید‌های چرب امگا 3 از نوع اسید لینولئیك است؛ اسید چربی كه خاصیت ضد التهابی دارد و به كاهش احتمال ابتلا به سرطان سینه، روده بزرگ و پروستات كمك می‌كند. از طرفی محتوای بالای فیبر در آجیل، حركت روده را بهتر می‌كند كه خود عاملی برای كاهش احتمال ابتلا به انواع خاصی از سرطان دستگاه گوارش است.

آجیل و كمك‌هایش به پیشگیری از بیماری‌های قلبی‌…


بیشتر آجیل‌ها سرشار از كلسترول خوب یا HDL برای بدن هستند. این نوع كلسترول سطح كلسترول بد را در خون كم می‌كند. از طرفی از چسبیدن كلسترول بد به دیواره شریان‌ها و رگ‌های خونی جلوگیری كرده و مانع لخته شدن خون و مشكلات جدی قلبی-عروقی می‌شود. این كمك‌ها به اینجا ختم نمی‌شود؛ جالب است بدانید وجود ماده‌ای به نام اِل-آرژنین در آجیل كه یك آمینو اسید مهم برای بدن است، جریان خون را در رگ‌ها ساده كرده و به كاهش فشار خون كمك می‌كند.

آجیل و كمك‌هایش به دستگاه گوارش‌..


آجیل، محتوای فیبر بالایی دارد و همین موضوع كافی است كه در جلوگیری از مشكلات گوارشی بسیار كمك كننده باشد. فیبر بالا حركات روده را نرم‌تر كرده و یبوست را تسكین می‌دهد. بروز بعضی بیماری‌های گوارشی مثل هموروئید هم با مصرف منظم آجیل پیشگیری می‌شود.

خوبی و بدی‌ های آجیل

آجیل و كمك‌هایش به سلامت پوست…


هر جا كه صحبت از ویتامین E باشد، اثر آنتی اكسیدانی آن و فوایدش به سلامت پوست پیش می‌آید. موضوعی كه باعث جلوگیری از چین و چروك و پیری زودرس می‌شود. علاوه بر این فواید، یك راه عالی برای تقویت ایمنی در بدن، بهبود عملكرد متابولیك و افزایش ترمیم سلولی هم به حساب می‌آید.

آجیل و كمك‌هایش به پیشگیری از كم خونی…


آجیل منبع عالی دو ماده معدنی بسیار ضروری یعنی آهن و مس است. هر دو این مواد معدنی برای تولید و عملكرد مناسب گلبول‌های قرمز بسیار مهم هستند و به مهار علائم و اثرات مختلف كم خونی كمك می‌كنند.

آجیل و كمك‌هایش به كنترل اثرات نامطلوب دیابت…


مطالعات قابل توجهی در خصوص مصرف منظم آجیل به عنوان راهی برای مدیریت دیابت انجام شده است. در مهم‌ترین آن افراد مبتلا به دیابت نوع 2 كه بیش از 5 وعده كنترل شده آجیل در هفته مصرف كرده‌اند، خطر ابتلا به بیماری قلبی در آنها 17 درصد كاهش یافته است.

خوبی و بدی‌ های آجیل

و اما…آجیل و بدی‌هایش!


آجیل هم مثل دیگر مواد غذایی در صورت مصرف به اندازه معمولا تاثیر نامناسبی بر بدن شما ندارد مگر اینكه به آن آلرژی داشته باشید. پس توجه كنید كه:

  • آجیل می‌تواند برای بعضی افراد آلرژی‌زا باشد و حالت‌های مختلفی مثل خارش گلو، اسهال، اختلالات تنفسی و یا تحریك پوست را ایجاد كند. پس اگر جزء افراد دارای آلرژی هستید، موقع امتحان كردن آنها به این موضوع توجه كنید.
  • آجیل با وجود اینكه چربی مفید دارد با این حال كالری بالای آن در صورت مصرف بیش از اندازه می‌تواند باعث افزایش وزن شما شود. پس اگر كم تحرك هستید و ورزش نمی‌كنید، در حد زیاد آجیل نخورید.
  • و در نهایت اینكه خوردن مقدار زیادی آجیل می‌تواند باعث نفخ، یبوست و ناراحتی معده شود. این حالت به خاطر وجود فیبر در آجیل است و همینطور تركیبات خاصی مثل فیتات‌ها و تانن‌ها كه هضم را دشوار می‌كند.

چقدر آجیل بخوریم؟


اول اینكه آجیل به راحتی در اكثر خواربار فروشی‌ها و فروشگاه‌ها یافت می‌شود. اگر فرصت خرید كمی در اختیار دارید می‌توانید انواع آجیل را از فروشگاه آنلاین گیاهخواری كاكوتی تهیه كنید. اما از هر مكانی كه تهیه می‌كنید، برای سالم‌ترین گزینه حتما آجیل خام و بدون نمك را انتخاب كنید. آجیل یك میان وعده عالی برای مصرف در هر زمان از روز و بخصوص در اواسط بعد از ظهر كه سطح انرژی بدن پایین می‌آید است. توجه داشته باشید كه هرگز بیش از یك چهارم فنجان آجیل در روز مصرف نكنید و اگر دارای بیماری زمینه‌ای هستید برای گنجاندن متعادل آن در رژیم غذایی خود با پزشك متخصص مشورت كنید.

مرجع: dietzones

زمان مطالعه: 5 دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید