اسپیرولینا

اسپیرولینا چیزی بیشتر از یک جلبک

یك ماده غذایی نه چندان شناخته شده در ایران كه بیشتر خاص كشورهای شرق آسیاست. هر چند سابقه استفاده از آن به دوران آزتك‌ها برمی‌گردد اما به عنوان یك غذای مقوی برای فضانوردان بسیار كاربرد دارد. این جلبك سبز آبی كه در آب شیرین و شور رشد می‌كند، مثل گیاهان فتوسنتز می‌كند. بدلیل خاصیت بالای تغذیه‌ای اسپیرولینا گیاهخواران می‌توانند از آن به عنوان یك ماده جایگزین استفاده كنند.

مواد مغذی موجود در جلبك اسپیرولینا


پیشنهاد می‌شود كه روزانه 3-1 گرم از این جلبك استفاده شود؛ البته برخی افراد تا 10 گرم در روز را نیز مصرف می كنند. برای دانستن اهمیت این جلبك بهتر است میزان ارزش غذایی آن را بررسی كنیم. هر 7 گرم پودر خشك اسپیرولینا شامل مواد مغذی زیر است:

پروتئین به میزان 4 گرم؛
ویتامین B1 (تیامین) به میزان 11 درصد نیاز روزانه؛
ویتامین B2 (ریبوفلاوین) به میزان 15 درصد نیاز روزانه؛
ویتامین B3 (نیاسین) به میزان 4 درصد نیاز روزانه؛
مس به میزان 21 درصد نیاز روزانه؛
آهن به میزان 11 درصد نیاز روزانه؛
كلسیم به میزان 8 میلی گرم؛

اسپیرولینا


همچنین میزان مناسبی منیزیم، پتاسیم، منگنز در آن وجود دارد. نقطه قوت این جلبك كالری بسیار پایین (20 كالری) است. از لحاظ كربوهیدرات قابل هضم نیز 1/7 گرم در هر 7 گرم پودر خشك آن وجود دارد.
این موضوع هم برای گیاهخواران باید جالب توجه باشه كه كیفیت پروتئین در جلبك اسپیرولینا بسیار بالاست و به نوعی قابل مقایسه با تخم مرغ. اگر به دنبال ماده غذایی هستید كه تمام اسید آمینه ضروری بدن‌تان را تامین كند، اسپیرولینا انتخاب عالی است. با دانستن این موارد اگر می‌خواهید خواص این  فرا جلبك را بدانید، بقیه این مقاله را دنبال كنید.

خاصیت بالای ضد التهابی و آنتی اكسیدانی


تخریب اكسیداتیو می‌تواند به DNA و سلول‌ها آسیب برساند. این آسیب عامل التهاب مزمن و درگیری با سرطان است. در اینجا هست كه اسپیرولینا به عنوان یك منبع خوب آنتی اكسیدان خودنمایی می‌كند و باعث محافظت بدن در برابر آسیب اكسیداتیو می‌شود. آنتی اكسیدان دوست داشتنی اسپیرولینا، «فیكو سیانین» نام دارد كه علاوه بر اینكه یك مبارز در برابر رادیكال‌های آزاد و مهار كننده مولكول‌های پیام رسان التهابی است  عامل رنگ سبز آبی و منحصر به فرد این جلبك هم به حساب می‌آید.

كمك به كاهش تری گلیسرید و كلسترول بد خون


اسپیرولینا  با اثرگذاری بر دو چربی مضر خون یعنی تری گلیسیرید و LDL،  تاثیر مستقیمی در كاهش ریسك ابتلا به بیماری‌های قلبی دارد. در مطالعه‌ای كه بر افراد مبتلا به كلسترول بالا انجام شد، خوردن یك گرم اسپیرولینا در روز باعث كاهش 16/3 درصدی تری گلیسرید و 10/1 درصدی كلسترول بد خون آنها شد. 

جلوگیری از اكسیداسیون كلسترول بد خون


ساختار چربی در بدن ما مستعد آسیب اكسیداتیو است. این حالت كه به آن پراكسیداسیون چربی می‌گویند محرك بسیاری از بیماری‌هاست. به عنوان مثال یكی از مراحل كلیدی در پیشرفت بیماری‌های قلبی، اكسیداسیون كلسترول LDL است. در مطالعه‌ای كه بر روی 37 فرد دارای دیابت نوع 2 انجام شده، نشان داده كه مصرف 8 گرم اسپیرولینا در روز، آسیب اكسیداتیو را به میزان زیادی كاهش و سطح آنزیم آنتی اكسیدانی را در خون افزایش داده است.

اسپیرولینا

خواص ضد سرطانی  


در مطالعه‌ای كه بر روی سرطان دهان و تاثیر اسپیرولینا مطرح شده، از یك گروه 87 نفره، 45 درصد آنهایی كه روزانه یك گرم اسپیرولینا  به مدت یكسال مصرف كرده‌اند، ضایعات دهانی‌شان برطرف شده است. جالب توجه این موضوع بوده كه با توقف مصرف اسپیرولینا این ضایعات مجددا گسترش پیدا كرده است.

تاثیر بر كاهش فشار خون


همه می‌دانیم فشار خون بالا عامل بسیاری از حملات قلبی و سكته‌های مغزی است؛ اما اسپیرولینا در اینجا چه نقشی دارد؟ تحقیقاتی كه انجام شده نشان می‌دهد كه مصرف 4/5 گرم اسپیرولینا در طول روز فشار خون افراد را كاهش می‌دهد. علت این موضوع هم اثر این جلبك بر افزایش تولید ماده ای به نام اكسید نیتریك است كه به عنوان عامل سیگنال دهنده در گشاد شدن رگ‌های خونی به حساب می‌آید.

كاهش علائم آلرژیك در بدن


جلبك اسپیرولینا یك درمان جایگزین و محبوب برای آلرژی است كه در اثر مواردی مثل گرده‌ها، موی حیوانات یا گرد و غبار در بدن ایجاد می‌شود. مطالعه‌ای كه بر روی 127  نفر دارای آلرژی انجام شده نشان داده مصرف 2 گرم اسپیرولینا در روز به طور قابل ملاحظه‌ای علامت‌هایی مثل آبریزش بینی، عطسه، گرفتگی بینی و خارش را كاهش می‌دهد

كاهش كم خونی


شایع‌ترین نوع كم خونی كاهش هموگلوبین یا گلبول‌های قرمز خون است. كم خونی در افراد مسن به نسبت شایع است و باعث ضعف طولانی مدت و خستگی می‌شود. بررسی كه بر روی 40 نفر با سابقه كم خونی انجام شده نشان داده كه اسپیرولینا تعداد گلبول قرمز خون را افزایش داده و بر روی بهتر شدن سیستم ایمنی بدن هم كمك قابل ملاحظه‌ای می‌كند.

اسپیرولینا

كنترل قند خون


در تحقیقی كه انجام شده مشخص شده كه در برخی موارد اسپیرولینا بهتر از داروهای مرسوم دیابت مانند متفورمین عمل كرده است. در این تحقیق كه 25 نفر فرد دارای دیابت نوع 2 در آن شركت داشتند، مصرف 2 گرم اسپیرولینا در روز كاهش بسیاری در قند خون این افراد ایجاد كرده است. در این افراد شاخص HBA1C یك درصد كاهش یافته یعنی معادل 21 درصد كاهش خطر مرگ.

با این همه خواص اسپیرولینا را چطور بخریم و مصرف كنیم؟


اسپیرولینا در فرم‌های مختلف پودر یا قرص مكمل  در بازار موجود است از آنجا كه مكمل اسپیرولینا بهترین مكمل غذایی در سال 2018 معرفی شده شاید شما بخواهید كه مصرف آن به این شكل را امتحان كنید. اما پودر این جلبك در اسموتی‌ها، سالاد یا سوپ و یا حتی آب میوه‌جات روزانه‌تان قابل استفاده است. پس همین الان دست به كار بشوید و این غذای كامل فراتر از جلبك! را كه به سوپرفود معروف است از داروخانه تهیه كنید. راستی امكان تهیه قرص آن از فروشگاه آنلاین گیاهخواری كاكوتی هم برای شما فراهم است. 

مرجع: healthline

منبع:
healthline
زمان مطالعه: 5 دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
preloader