ارتباط بین گروه خونی و گیاهخواری

ارتباط بین گروه خونی و رژیم گیاهخواری

حتما شما هم به تبلیغات و توصیه‌هایی در مورد رژیم غذایی بر حسب گروه خونی برخورد كرده‌اید. اصلا شاید جزء طرفداران آن باشید! این موضوع در مورد رژیم گیاهخواری هم دیده شده است كه ادعا می‌شود تنها افراد دارای یك گروه خونی مشخص می‌توانند از این نوع رژیم استفاده كنند و حتی دلایل بسیاری در مورد ضررهای آن هم ارائه می‌كنند. اما زمان آن رسیده كه این طرز فكر غلط به فراموشی سپرده شود، زیرا مطالعات جدید هیچ ارتباطی بین گروه خونی و رژیم گیاهخواری را پیدا نكرده‌اند و حتی ثابت شده است كه رژیم‌های غذایی گیاهی برای همه افراد و با هر گروه خونی مفید هستند.

رژیم غذایی بر پایه گروه خونی چیست؟

این نوع رژیم بر این تئوری استوار است كه گروه خونی شما تعیین‌كننده غذاهایی است كه باید مصرف كنید تا سلامت بمانید. ایده نهفته در این رژیم این است كه خوردن غذاهای حاوی لكتین، نوعی پروتئین كه با گروه خونی افراد ناسازگار است، می‌تواند باعث چسبندگی و تجمع سلول‌های خونی (آگلوتیناسیون) شود كه در نتیجه آن مشكلات سلامتی مانند بیماری‌های قلبی، كلیوی یا سرطان بوجود می‌آید. بنابراین ضروری است بر حسب گروه خونی الگوهای غذایی با مواد غذایی خاصی برای هر فرد تنظیم شود تا سلامت بدن به حداكثر برسد. 

گروه خونی و رژیم گیاهخواری

در سال 1996 میلادی بحث زیادی در خصوص رژیم‌های غذایی متناسب با گروه خونی بالا گرفت. بر این اساس ادعا شد كه رژیم‌های غذایی شامل میوه‌ها، سبزیجات و غلات برای افراد با گروه خونی A و رژیم گوشت محور برای افراد با گروه خونی O مفیدتر است و سایر افراد نیز به تناسب گروه خونی خود نیاز به برنامه تغذیه‌ای مشخصی دارند. اما آیا شواهد علمی خاصی در خصوص این نوع رژیم و رابطه‌ی گروه خونی و رژیم گیاهخواری وجود دارد؟

ارتباط گروه خونی و رژیم گیاهخواری: یك باور غلط

هر چند پیروی از تغذیه سالم تأثیر مثبت بر سلامت بدن دارد اما مستندات علمی كافی در خصوص تاثیر گروه خونی بر نوع تغذیه وجود ندارد. بررسی انجام شده در سال 2013 در مجله آمریكایی تغذیه بالینی، كه مرجعی معتبر در حوزه سلامت و تغذیه است، نشان داده كه ادعای هر گونه ارتباط بین گروه خونی و رژیم غذایی افراد فاقد شواهد علمی است. بررسی‌ها بر پایه رصد فاكتورهای متابولیك قلبی یا احتمال سكته مغزی، دیابت و بیماری قلبی در افراد مختلف مشخص می‌كند كه رژیم غذایی بر پایه گروه خونی تاثیری در تغییر مثبت این فاكتورها نداشته است.

هر چند نتایج نشان داده افرادی كه از مقادیر زیادی غلات، میوه‌ها و سبزیجات در رژیم غذایی روزانه‌شان استفاده می‌كنند، شاخص توده بدنی، فشار خون و كلسترول پایین‌تری را داشته‌اند اما این كاهش هیچ ارتباطی به گروه خونی ندارد. 

گروه خونی و رژیم گیاهخواری

مطالعات جدید ارتباط گروه خونی و رژیم گیاهخواری

محققان در سال 2020 میلادی مطالعه جالبی برای بررسی بیشتر ارتباط گروه خونی و نوع رژیم غذایی را انجام دادند. در این مطالعه 244 زن و مرد بزرگسال آمریكایی با شاخص توده بدنی (BMI) بین 28 و 40 مورد بررسی قرار گرفتند. هیچ شركت‌كننده‌ای، سابقه دیابت، مصرف مواد مخدر و یا پیروی از رژیم گیاهخواری را نداشتند. اما در طول آزمایش نیمی از شركت كنندگان تحت یك رژیم غذایی سخت و كم‌چرب وگان قرار گرفتند و نیمی دیگر نیز تغییری در رژیم غذایی خود ایجاد نكردند. در طول 16 هفته آزمایش همراه عادات ورزشی روزمره، كلیه افراد آنچه را كه در طول روز مصرف كرده بودند گزارش دادند.

نتایج اولیه تاثیر مثبت رژیم غذایی وگان بر كاهش مقاومت به انسولین و مدیریت وزن را نشان داد. پس از این نتایج تجزیه و تحلیل بیشتر برای بررسی نقش گروه خونی انجام گرفت.هر چند قبل از انجام بررسی، وزن بدن و سطح كلسترول لیپوپروتئین با چگالی كم (LDL) در افراد دارای گروه خونی A بیشتر از سایر گروه‌های خونی بود و همچنین وزن بدن و سطح كلسترول LDL در افراد دارای گروه خونی O كمتر از سایر گروه‌های خونی گزارش شد. با این حال تفاوت معناداری بین گروه خونی و تغییرات ناشی از رژیم غذایی وگان پس از شروع آزمایش وجود نداشت.

به عبارتی تغییرات قابل توجهی بر كاهش كلسترول یا وزن افراد بر حسب گروه خونی آن‌ها مشاهده نشد. این بررسی نشان داد كه تغییر نوع رژیم غذایی و پیروی از رژیم وگان و گیاهخواری به گروه خونی افراد بستگی ندارد و همگی به یك میزان از نتایج مثبت آن بهره می‌برند.

گروه خونی و رژیم گیاهخواری

آنچه تحقیقات جدید در مورد گروه خونی و رژیم گیاهخواری می‌گویند صحیح است!

همان‌طور كه تحقیقات منتشر شده معتبر نشان می‌دهند، تغییرات رژیم غذایی به ویژه افزایش مصرف میوه‌ها، سبزیجات و غلات، نه تنها برای افراد دارای گروه خونی خاص، بلكه برای همه مفید است و محدود كردن این تغییرات به مجموعه خاصی از افراد بر اساس گروه خونی A،B،O پایه علمی محكمی ندارد.  بله… علم رو به پیشرفت است و شاید موضوعاتی كه زمانی بحث روز بوده، به مرور زمان و با انجام تحقیقات جدید، باید به فراموشی سپرده شوند.

دانش و آگاهی بروز آن چیزی است كه همه ما در این دنیای رو به جلو نیاز داریم، پس چه بهتر كه با مطالعه و جستجو، به جمع آگاهی‌دهنده‌ها ملحق شویم و نه آن‌ها كه تاثیرپذیری از اطلاعات را در زندگی‌شان قبول می‌كنند.

مرجع: jandonline

زمان مطالعه: 5 دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
preloader