چیپس انبه

آیا چیپس انبه، میان وعده‌‌ای سالم است؟!

انبه، میوه محبوب مناطق گرمسیری كه در كنار موز، نارگیل و آناناس جایگاه ویژه‌ای برای خودش دارد. اما چیپس انبه، نوع خشك شده آن است كه با از دست دادن آب در طی فرایندهای خاص، ماندگاری بسیار طولانی‌تری پیدا كرده و آماده مصرف در هر زمانی است. این میوه خشك یك خوراكی شیرین، آسان و در دسترس برای رساندن انواع مواد مغذی به بدن شماست. هر زمان كه گرسنه بودید، چیپس انبه بهترین میان وعده‌ای است كه می توانید مصرف كنید. هر چند انبه خشك به دلیل خوش خوراك بودن یكی از محبوب‌ترین انواع میوه خشك محسوب می‌شود اما به دلیل كالری بالای آن به نسبت انواع تازه، مصرف آن باید در حد اعتدال باشد. 

چند كلام بشنوید از ارزش غذایی چیپس انبه


چیپس انبه مواد مغذی فراوانی از جمله ویتامین A دارد كه همراه مواد معدنی دیگر موجود در آن به تنظیم متابولیسم بدن كمك می‌كنند. البته ویتامین C انبه خشك به نسبت نوع تازه كمتر است. از طرفی علیرغم وجود فیبر مناسب در وعده‌های مصرفی این ماده غذایی،  انبه خشك انرژی  و قند بالایی دارد و به صورت ویژه در مصرف آن باید دقت لازم را داشت. 
جدول زیر مقایسه‌ای بین ارزش غذایی انبه تازه و نوع خشك شده آن در هر 100 گرم را دارد كه نكات جالبی را یادآوری می‌كند:

چیپس انبه
چیپس انبهانبه تازه
انرژی314 كیلوكالری60  كیلوكالری
پروتئین2/45 گرم0/8 گرم
چربی1/18 گرم0/4 گرم
كربوهیدرات78/58 گرم15 گرم
فیبر2/4 گرم1/6 گرم
قند66/27 گرم14 گرم
آهن0/23 میلی گرم0/16 میلی گرم
منیزیم20 میلی گرم10 میلی گرم
فسفر50 میلی گرم14 میلی گرم
پتاسیم279 میلی گرم168 میلی گرم

چیپس انبه را به خاطر این خواص مصرف كنید


هر چند مزیت‌هایی كه در این بخش برای شما می‌آوریم، شامل انبه تازه هم می‌شود، اما به خاطر در دسترس بودن چهار فصل چیپس انبه، بیشتر تمركز را بر اساس نوع خشك شده انبه یادآوری می‌كنیم تا تلنگری باشد برای آنها كه تغذیه سالم را همیشه و در هر حال مد نظر دارند. به طور كلی چیپس انبه به خاطر ویتامین B كه در خود جای داده است، به تقویت انرژی و كاهش استرس بدن كمك می‌كند. از طرفی فیبر موجود در آن دوست قلب و دستگاه گوارش شماست. 

همچنین مواردی مثل كمك به شادابی پوست، بهبود بینایی و توانایی كند كردن ریسك ابتلا به آب مروارید به دلیل وجود بتاكاروتن بالا در این میوه خشك نیاز به توجه ویژه دارند. پس اجازه دهید به طور دقیق‌تری  مهمترین خواص چیپس انبه را بررسی كنیم.

چیپس انبه و كمك به مراقبت از پوست: در انبه خشك چندین ماده آنتی اكسیدان وجود دارد كه می‌تواند به تسكین التهاب پوست، ترمیم آن و به حداقل رساندن چین و چروك‌ها و لكه‌ها كمك كند. مصرف چنین ماده غنی از ویتامین و آنتی اكسیدان با افزایش خاصیت ارتجاعی پوست، حتی می‌تواند ظاهر شما را جوان‌تر كند.

چیپس انبه  و كمك به كاهش وزن: شاید این موضوع برایتان كمی غیر قابل باور باشد؛ زیرا به طور منطقی از دست دادن آب میوه انبه در زمان خشك شدن و در نتیجه متراكم شدن آن باعث می‌شود كه چیپس انبه كالری و قند بیشتری داشته باشد. این موضوع درست است، اما به یاد داشته باشید كه انبه خشك منبع غنی از فیبر و كربوهیدرات است كه به كم شدن اشتها كمك می‌كنند. پس اگر چیپس انبه را در حد اعتدال در رژیم غذایی خودتان جای دهید، حتی می‌توانید با حذف میان وعده‌های ناسالم و جایگزین كردن این میوه خشك، كاهش وزن را هم تجربه كنید.

چیپس انبه را به خاطر این خواص مصرف كنید

چیپس انبه دوست دستگاه گوارش شما: به طور كلی هر ماده غذایی كه پر از فیبر باشد، با تحریك حركات روده، به كاهش علائم یبوست كمك كرده و در نتیجه دستگاه گوارش شما سلامتی بیشتری خواهد داشت. نكته جالب، متعادل شدن باكتری‌های روده در اثر خوردن مواد غذایی پر از فیبر و به خصوص چیپس انبه است.

چیپس انبه و كمك به بهتر شدن تراكم استخوان: مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در انبه خشك، عامل مهمی در تقویت تراكم معدنی استخوان و كاهش خطر ابتلا به پوكی استخوان در بدن است. 

زمان مصرف چیپس انبه مراقب این نكات باشید
آلرژی ناشی از مصرف انبه و چیپس انبه بسیار نادر است؛ با این حال بعضی افراد ممكن است به تركیبی به نام پروفیلین  موجود در انبه كه عامل آلرژی‌های خفیف تا شدید می‌تواند باشد، حساس باشند. همچنین ماده دیگری به نام «اوروشیول» هم در انبه یافت می‌شود كه عامل آلرژی‌زای دیگر برای افراد حساس است. البته این نوع آلرژی بیشتر در زمانی اتفاق می‌افتد كه انبه با پوست، خشك شده باشد، زیرا این تركیبات در غلظت‌های بالا در پوست انبه وجود دارند.


اما نكته مهم این است كه بعضی از افراد به خصوص مبتلایان به آسم، در صورت اضافه شدن سولفیت به عنوان نگهدارنده برای حفظ رنگ در زمان خشك كردن انبه، ممكن است نسبت به چیپس انبه واكنش آلرژیك نشان دهند. كه این موضوع به هنگام خرید باید مورد توجه قرار گیرد.
و نكته آخر اینكه، همان‌طور كه گفته شد، چیپس انبه منبعی پر كالری و پر از قند است، پس زمان خرید چیپس انبه از نوع خشك شده بدون شیرین كننده‌های اضافی استفاده كنید.

زمان مصرف چیپس انبه مراقب این نكات باشید

این همه گفتیم و شنیدیم؛ آیا چیپس انبه یك میان وعده سالم است؟!


چیپس انبه یك میان وعده سالم و راحت است؛ برای همه افراد دارای رژیم غذایی مختلف از كاهش وزن گرفته تا گیاهخواران و وگان‌ها، اما به شرط و شروط. هر چند در بخش‌های بالا گفته شد، اما باز هم باید بر مصرف در حد اعتدال آن توجه كرد. به خصوص اینكه در این حالت حتی می‌تواند یك جایگزین مغذی برای جلوگیری از هوس افراد برای مصرف انواع شیرینی باشد. زمانی كه به انواع ویتامین‌ها و آنتی اكسیدان‌های انبه خشك توجه می‌كنیم، بیشتر به این موضوع باید فكر كرد كه مصرف مناسب چیپس انبه غیر قابل چشم‌پوشی است. 


پس با رعایت این نكات از انبه خشك به صورت جداگانه و یا همراه با ماست یا اوتمیل صبحانه خود لذت ببرید. برای خرید آن هم حتما این نكات را در نظر داشته باشید:

  • از انواع چیپس انبه شامل شیرین‌كننده اضافی  و پوشش‌های قندی دوری كنید.
  • انواع چیپس انبه‌ای را انتخاب كنید كه كاملا طبیعی و ارگانیك باشد.
  • چیپس انبه را از فروشگاه‌های معتبر و در بسته‌بندی‌های مناسب تهیه كنید. 

هر چند محل های زیادی برای تهیه این میوه خشك وجود دارد، اما پیشنهاد ما به عنوان كسی كه این مقاله را تا انتها خوانده‌اید، فروشگاه آنلاین گیاهخواری كاكوتی و سبد تنقلات آن و یا مراجعه به ترب و پیدا کردن بهترین نوع چیپس انبه در بازار است. انتخاب بهترین‌ها، حق شماست.

زمان مطالعه: 6 دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
preloader