بادام درختی

در مورد بادام درختی بیشتر بدانیم

شاید كمتر كسی از ما بعد از خوردن آجیل و مغزها به خواص آنها فكر كند. بادام درختی (یا همان بادام خودمان) یكی از خوش خوراك‌ترین مغزهاست كه طرفداران فراوانی دارد. جالب است بدانید بیش از 30 نوع بادام وجود دارد و این مغز  بومی ایران و كشورهای اطراف است كه هم اكنون در بسیاری از نقاط جهان بویژه كالیفرنیا در آمریكا و اسپانیا كشت می‌شود. به طور معمول بادامی كه به عنوان آجیل استفاده می‌شود از نوع بادام شیرین است. نوع تلخ بادام در صنایع غذایی و كشاورزی برای مصرف روغن استفاده می‌شود.


هر چه هست این مغز یك غذای مغذی است كه در بازار به صورت بدون نمك، خام و بو داده وجود دارد ضمن اینكه شیر بادام، آرد بادام هم از محصولات پر طرفدار آن به حساب می‌آیند. اما در یك تغذیه سالم مهم آن است كه از ارزش  غذایی آنچه مصرف می‌كنیم اطلاع كافی داشته باشیم تا با گنجاندن متعادل آن در برنامه غذایی روزانه بتوانیم نیازهای بدن را به انواع مواد مغذی برطرف كنیم. این موضوع بویژه اگر رژیم غذایی خاصی مثل گیاهخواری یا وگان داریم اهمیت بالایی دارد.

در مورد بادام درختی بیشتر بدانیم

از ارزش غذایی بادام درختی به راحتی نگذرید


به طور كلی خوردن آجیل به صورت منظم نقش مهمی در سلامت بدن دارد. بادام درختی انتخابی عالی در بین انواع آجیل است كه بدلیل وجود پروتئین، فیبر، ویتامین E و آهن مناسب جایگاه بالایی را به خود اختصاص می‌دهد. ابتدا یك نگاه به میزان ارزش غذایی بادام درختی می‌اندازیم و بعد از آن به صورت خاص در هر مورد بحث می‌كنیم. طبق استانداردها هر 28 گرم بادام درختی (یك اونس) شامل ارزش غذایی زیر است:

میزان ارزش غذایی در 28 گرم
انرژی164 كالری
پروتئین6 گرم
چربی14/2گرم
كربوهیدرات6/1 گرم
فیبر3/5 گرم
قند1/2 گرم
سدیم0/3 میلی گرم

میزان فیبر در بادام درختی: بادام درختی منبع مناسبی از فیبر است و شاخص گلایسمی پایین‌تری نسبت به انواع دیگر آجیل دارد. انتخاب خوبی برای افرادی كه رژیم كم كربوهیدرات دارند.


چربی: بادام درختی دانه نسبتا پر چربی است كه هر 28 گرم آن 22 درصد نیاز روزانه بدن را تامین می‌كند. اما نكته اینجاست كه بیشتر این چربی از نوع غیر اشباع و محافظ سلامت قلب است. 


پروتئین در بادام درختی: یك منبع خوب گیاهی برای تامین پروتئین كه به صورت خاص در رژیم گیاهخواری و وگان باید مصرف آن را مورد توجه قرار داد. نكته مهم اینكه پروتئین بادام درختی شامل تركیب مناسبی از اسید آمینه‌های ضروری و غیر ضروری است.


ویتامین و مواد معدنی:هر 28 گرم بادام درختی 37 درصد نیاز روزانه بدن شما به ویتامین E، 8 درصد نیاز روزانه به كلسیم و 6 درصد نیاز روزانه به آهن را تامین می‌كند. البته از منگنز و منیزیم مناسب موجود در این مغز هم نمی‌توان گذشت. عناصری كه در متابولیسم كربوهیدرات‌ها، اسیدهای آمینه و كلسترول نقش مهمی دارند. 


انرژی: میزان انرژی بادام درختی آن را در دسته مواد پر كالری قرار می‌دهد كه البته بیشتر كالری كه شما از این طریق دریافت می‌كنید، چربی‌های سالم است و اگر در حد متعادل مصرف شود منبع خوبی برای تامین انرژی شماست.

ارزش غذایی بادام درختی

بادام درختی و چهار تاثیر مهم آن بر سلامت بدن

اول: كمك به كاهش ریسك بیماری‌های قلبی مثل تمام مغزهای دیگر


مطالعات نشان می‌دهد كه مصرف 28 گرم آجیل در روز به عنوان بخشی از رژیم غذایی شما می‌تواند باعث كاهش كلسترول و كاهش خطر مبتلا شدن به بیماری‌های قلبی شود. علت آن هم این است كه بادام درختی شامل چربی غیر اشباع، فیبر و ویتامین E است كه زمینه كاهش مصرف چربی‌های غیر مفید را فراهم می‌كند. از طرفی این مغز ماده مغذی به نام استرول‌های گیاهی و فلاونوئید دارد كه برای سلامت قلب بسیار مفید هستند. اما حواستان باشد كه مصرف 28 گرم بادام درختی چیزی نیست كه همراه آن هر چه خواستید مصرف كنید! این توصیه‌ها صرفا زمانی مفید است كه شما تعادل در استفاده از این مغز را به خاطر داشته باشید.

دوم: كمك به كاهش كلسترول و همزمان تاثیر بر سلامت قلب


توجه به این خاصیت بادام درختی بخاطر وجود چربی‌های مفید در آن و كاهش كلسترول بد LDL در بدن بسیار مورد توجه است. بنابراین در اینجا به صورت مكرر به آن تاكید می‌شود. جالب است بدانید در برخی مطالعات بادام درختی را برای درمان مكمل افراد مبتلا به كلسترول بالا كه مایل به مصرف دوز بالای دارو نیستند یا نمی‌توانند دارو را تحمل كنند توصیه شده است.

سوم: بادام درختی باعث كمك به مدیریت دیابت نوع 2 می‌شود


مطالعه‌ای كه بر روی نوجوانان و بزرگسالان جوانی كه در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار داشته‌اند نشان داده است افرادی كه روزانه 56 گرم بادام درختی در یك رژیم غذایی كنترل شده مصرف داشته‌اند، سطح HBA1C، كلسترول بد و كلسترول كل آنها در عرض 12 هفته كاهش داشته است.

بادام درختی و چهار تاثیر مهم آن بر سلامت بدن

چهارم: باعث كمك به متابولیسم مواد در بدن می‌شود


در آزمایشات انجام گرفته بر روی افراد مختلف رژیم‌های غذایی حاوی بادام درختی به افراد كمك می‌كند تا احساس سیری بیشتری داشته باشند و در نتیجه مصرف انرژی در زمان استراحت افزایش یابد. در مقایسه با سایر مغزها، بادام درختی به كاهش وزن بدن و توده چربی كمك می‌كند. پس اگر دنبال كاهش وزن هستید خوردن بادام درختی در رژیم خود را فراموش نكنید.

اما اگر به مصرف انواع آجیل حساسیت دارید احتیاط كنید


بادام درختی طبق دسته بندی آكادمی آلرژی و ایمونولوژی آمریكا یكی از هشت مواد غذایی آلرژی زا در ایالات متحده آمریكاست كه تقریبا 0/5 تا 1 درصد از جمعیت افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. پس اگر زمان خوردن این ماده غذایی علائمی مثل درد شكمی، گرفتگی عضلات، حالت تهوع، استفراغ، اسهال، اشكال در بلع، خارش، گرفتگی بینی، حالت تهوع و تنگی نفس داشتید حتما به حساسیت و آلرژی خود در این خصوص مشكوك شوید. معمولا افرادی كه به خوردن بادام درختی حساسیت دارند، ممكن است به سایر آجیل‌ها و مغزها نیز حساسیت داشته باشند. 

در خرید خود بادام درختی را با وسواس انتخاب كنید


در مرحله اول اگر فشار خون بالا دارید و خوردن نمك برای شما ضرر دارد، انتخاب عاقلانه هنگام خرید بادام درختی نوع خام آن است. از طرفی این مغز نیز مثل همه انواع آجیل‌ها نیاز به شرایط نگهداری مناسب دارد پس حتما آنرا از فروشگاه‌های معتبر خریداری كنید تا از عواقب كپك و آلودگی بادام درختی به سم آفلاتوكسین خیالتان راحت باشد. سبد تنقلات موجود در فروشگاه آنلاین گیاهخواری كاكوتی خرید مطمئن و با آرامش خیال را برای شما فراهم آورده است. پس با ما همراه باشید.

مرجع: verywellfit

منبع:
verywellfit
زمان مطالعه: 6 دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید