ورزشکاران حرفه‌ ای با رژیم گیاهخواری

ورزشکاران حرفه‌ ای با رژیم گیاهخواری

شاید برای شما هم تصور ورزشکاران حرفه‌ ای با رژیم گیاهخواری که بدون خوردن گوشت به صورت حرفه‌ای ورزش می‌کنند دور از باور باشد. بخصوص وقتی می‌بینیم فعالیت شدید این ورزشكاران، مسابقات و تمرینات منظم آنها ممكن است به 6000 كالری و 200 گرم پروتئین روزانه احتیاج داشته باشد. اما بهتر است كمی این دیدگاه خود را تعدیل كنیم چون ورزشكاران حرفه ای معروفی وجود دارند كه زندگی خود را بر اساس رژیم گیاهخواری تنظیم كرده‌اند و نیاز مصرفی خود را با همین سبك تغذیه ادامه می‌دهند.

متخصصان تغذیه می‌گویند هر چند رسیدن به سطح بالای كالری و پروتئین برای ورزشكاران از طریق خوردن غذاهای حیوانی ساده‌تر است، اما آنها می‌توانند از طریق مصرف موادی مثل كینوا، لوبیا، شاهدانه، آجیل، دانه‌ها، شیك‌های پروتئین گیاهی نیاز روزانه خود را به راحتی تامین كنند. 
حتما برای شما هم آشنایی با معروف‌ترین ورزشكاران این سبك جالب است و حتی خواندن طرز فكر و رژیم غذایی آنها می‌تواند به شما ثابت كند كه در این دنیا هیچ چیز غیر ممكن نیست.

ورزشکاران حرفه‌ای با رژیم گیاهخواری

1-كارل لوئیس؛ گیاهخواری در خدمت سرعت


این دونده مشهور المپیك، زمانی كه تصمیم به ثبت ركوردی دیگر در مسابقات جهانی سال 1991 گرفت، پیرو رژیم وگان بود. او بعد از انجام مسابقه اعلام كرد كه بهترین رقابت دوران ورزشی خود را داشته است. در این سال كارل لوئیس حتی عنوان بهترین ورزشكار سال را نیز به خود اختصاص داد. در یكی از مصاحبه‌های خود اینگونه گفت:”من متوجه شدم كه یك نفر برای اینكه ورزشكار موفقی باشد، نیازی به استفاده از پروتئین حیوانی ندارد. در واقع بهترین مسابقه من اولین سالی است كه رژیم گیاهخواری داشتم. ضمن اینكه با رژیم وگان در حال حاضر وزنم تحت كنترل است؛ ظاهرم را دوست دارم؛ از خوردن بیشتر لذت می‌برم و احساس خوبی دارم.”

2-دیوید كارتر؛ وگان 300 پوندی


ورزشكار NFL آمریكا ، ملقب به «وگان 300 پوندی» یكی دیگر از حرفه‌ای‌های انتخاب كننده لایف استایل وگانیسم است. وبلاگ او پر از نوشته‌های وی در مورد انتخاب این نوع سبك تغذیه‌ای و تصاویری از وعده‌های مصرفی غذایی‌اش است.  او در این وبلاگ عقاید همسرش به عنوان فعال حقوق حیوانات را نیز به اشتراك می‌گذارد. اگر چه او در ابتدای راه در حفظ وزن خودش مشكل داشت و به سرعت وزن زیادی از دست داد اما به مرور به روال قبل بازگشت و سطح انرژی‌اش بهبود یافت. 


بهتر است به یكی از پست‌هایش در این مورد اشاره كنیم:” زمانی كه متعهد به پیرو از رژیم وگان شدم، یاد گرفتم كه برای عضله‌سازی و زنده ماندن نیازی به خوردن پروتئین حیوانی نیست و هر فعالیتی در مسیر مصرف گوشت نوعی ظلم و ستم به حیوانات است.” او روزانه بیش از 0/5 كیلوگرم پروتئین از منابع گیاهی مثل غلات، لوبیا، چغندر، پنیر بادام هندی، آووكادو، فلفل دلمه‌ای، جو دوسر، شاهدانه، توت‌ها، موز و اسفناج دریافت می‌كند. انواع سالاد گیاهی و برنج قهوه‌ای بخش دیگری از رژیمش هستند. كالری مصرفی كارتر در یك روز عادی 1000 واحد است كه شامل 5 وعده غذایی و چند میان وعده می‌شود.

ورزشکاران حرفه‌ ای با رژیم گیاهخواری

3-مایك تایسون؛ مشت‌های آهنین یك گیاهخوار


مایك تایسون یا مایك آهنی، بوكسور معروف با پیروی از سبك وگان توانست اعتیاد خود به كوكائین را ترك كند. از زمانی‌كه او این تغییر را در سبك تغذیه‌ای خود پیاده كرد، كاهش وزن قابل ملاحظه‌ای داشت. به گفته وی، گیاهخوار شدن فرصتی برای زندگی سالم برایش بود. فقط كافی است به این جمله تایسون دقت كنید تا به تاثیر این نوع رژیم تغذیه‌ای در زندگی او پی ببرید:” آنقدر از مواد مخدر و كوكائین لبریز شده بودم كه به سختی می‌توانستم نفس بكشم. فشار خون بالا و آرتریت داشتم و تقریبا داشتم میمردم. اما زمانی كه گیاهخوار شدم، همه چیز از بین رفت”

4-ونوس ویلیامز؛ ملكه گیاهخوار تنیس


تنیس باز مشهور آمریكایی و قهرمان ویمبلدون بعد  از گرفتار شدن با سندروم شوگرن، یك بیماری خود ایمنی كه باعث درد مفاصل و خستگی می‌شود، تصمیم جدیدی گرفت. سفر وی در راه درمان این بیماری، تصمیم به خام گیاهخوار شدن بود. او برای این منظور روزانه مقدار زیادی گندم، آب میوه‌های تازه و اسموتی‌های گیاهی برای متعادل شدن پروتئین بدن خود مصرف می‌كرد. ویلیامز همچنین یوگا و ماساژ را در سبك زندگی خود بعنوان مكمل بكار گرفت. ونوس هم اینك هم غذاهای گیاهی را ترجیح می‌دهد و قبل از مسابقه غلات، پاستا و نان مصرف می‌كند. او تغییر رژیم غذایی خود را عاملی در كسب موفقیت‌های چشمگیر ورزشی و مدیریت موفق علائم بیماری‌اش می‌داند.

ورزشکاران حرفه‌ای با رژیم گیاهخواری

5-مارتینا ناوراتیلووا؛ یك تنیس باز گیاهخوار دیگر


در حالیكه بیشتر تنیس بازان در اوایل تا اواسط 30 سالگی خود را بازنشسته می‌كنند، مارتینا فوق ستاره این رشته علت توانایی خود در رقابت حرفه‌ای تا سن 50 سالگی را رژیم گیاهخواری‌اش می‌داند. او توصیه می‌كند در صورت امكان غذاهای تازه فرآوری نشده خام گیاهی و غذاهای ارگانیك مصرف كنید. مارتینا در مجموع برنده 18 قهرمانی بزرگ بین‌المللی تنیس و نایب قهرمانی در 14 مسابقه دیگر است.

6-تیا بلانكو؛ سوار بر موج آرامش گیاهخواری 


موج سوار حرفه‌ای و برنده مسابقات جهانی موج سواری زنان در سال‌های 2015 و 2016. او در سال 2013  تصمیم به گیاهخوار شدن گرفت. طرز فكر او در این راه متناسب كردن سبك تغذیه‌ایش با توجه به عشق او به محیط زیست، دریا و حیوانات است. او در مصاحبه‌هایش می‌گوید:” من با رژیم گیاهخواری احساس بسیار خوبی از لحاظ جسمی و روحی دارم. بسیاری از ما اثرات رژیم غذایی بر سلامتی خود را می‌دانیم اما دركی از آن نداریم. رژیم غذایی گیاهی نقش مهمی بیشتر از سلامت فیزیكی شما دارد.”

7- جو نامات؛ فوتبالیست گیاهخوار


جو، بازیكن مشهور فوتبال آمریكایی است كه به عنوان یك گیاهخوار برجسته در بین ورزشكاران شناخته می‌شود. او در یك مصاحبه بیان كرد:” من اثبات كردم كه برای حرفه‌ای شدن در بازی فوتبال نیازی به گوشت ندارید.” اطلاعات زیادی از جزئیات رژیم غذایی این ورزشكار در دسترس نیست اما او بعد از ترك فوتبال، سبك زندگی سالم خود را ادامه داد و بعدها هم با موفقیت توانست مصرف الكل را به طور كامل كنار بگذارد.

فقط غیر ممكن، غیر ممكن است!


آشنایی با طرز فكر و مسیری كه ورزشكاران حرفه‌ای برای گیاهخوار شدن در پیش گرفته‌اند فقط یك نكته را یادآوری می‌كند كه تنها غیر ممكن است كه ممكن نیست! حتی اگر فردی باشید كه پروتئین نقش بالایی در زندگی حرفه‌ای شما داشته باشد، بهانه‌ای برای عدم پیروی از رژیم گیاهخواری نخواهید داشت. حركت در مسیر سلامتی، آرامش و صلح تنها یك اراده می‌خواهد و بس. مسیری كه انتخاب اول آن طبیعت است.

مرجع: ohmyveggies

منبع:
ohmyveggies
زمان مطالعه: 6 دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید