7 نکته مهم در مورد لوبیا عروس که باید بدانید

7 نکته مهم در مورد لوبیا عروس که باید بدانید

شنیدن اسم لوبیا عروس بصورت خاص برای هر آدمی جلب توجه می‌كند. از اینكه چرا اسم این لوبیای خاص در ایران به نام “عروس” نامگذاری شده،  شاید بخاطر رنگ سفید یك نوع از آن باشد، البته این حدس ماست. اما در اصل موضوع این لوبیا بومی مناطق امریكای جنوبی و كشور پرو است و اسم اصلی آن، لوبیا لیما ( لیما: مركز كشور پرو) می‌باشد كه به نام لوبیا كریسمس هم شناخته می‌شود. لوبیا لیما تقریبا از 4000 سال پیش در این منطقه كشت می‌شده  و به مرور در مناطق آمریكای مركزی و سایر نقاط جهان كشت آن گسترش پیدا كرده است. 
لوبیا عروس بزرگتر از انواع معمولی لوبیا است؛ دارای بافتی نرم  و در انواع مختلف به رنگ‌های سفید، طرحدار قرمز، بنفش، قهوه‌ای و سیاه نیز در فروشگاه‌ها و مناطق مختلف وجود دارد. اما به چه علت این لوبیا در رژیم غذایی روزانه و بویژه رژیم گیاهخواری و وگن اهمیت ویژه‌ای دارد؟ در اینجا 7 نكته مهم را اشاره می‌كنیم تا با نگاهی به این فواید و همچنین موانع مصرف كمی بیشتر برای گنجاندن آن در تغذیه سالم زندگی خودمان فكر كنیم. 

لوبیا عروس

با دوستی دیگر از دسته حبوبات برای قلب خود آشنا شوید

این عروس لوبیاها، مثل همنوعان خودش دارای فیبر رژیمی بالا (35 درصد نیاز روزانه) است، همان‌طور كه مشخص شده، فیبر بالا در مواد غذایی روزانه به كاهش كلسترول كمك بسیاری می‌كند. در كنار این، دو موضوع بسیار مهم یعنی وجود منیزیم مناسب ( 20 درصد نیاز روزانه در هر 100 گرم) و پتاسیم بالا (15 درصد نیاز روزانه در 100 گرم) به جریان بهتر خون در داخل رگ‌ها و در نتیجه كاهش فشار بر روی قلب تاثیر دارد. نكته‌ای كه عامل مهمی در پیشگیری از بروز حملات قلبی و بیماری‌های مربوط به عروق كرونر است. 

اگر بدنبال یك حبوبات انرژی دهنده هستید این عروس! را امتحان كنید

به سه دلیل لوبیا عروس یك انرژی دهنده خوب در رژیم غذایی روزانه شماست. زنجیره پروتئین، منگنز و آهن  را بخاطر داشته باشید. پروتئین لوبیا عروس (46/21 گرم در هر 100 گرم) مثل یك مكمل انرژی دهنده در كنار سایر مواد غذایی مصرفی روزانه شما به حساب می‌آید. از طرفی میزان منگنزی كه در 100 گرم این دانه وجود دارد معادل 70 درصد مصرف روزانه شماست یعنی یك ماده مناسب برای تزریق یك جریان مناسب انرژی در بدن شما. آخرین عنصر هم آهن است كه هر 100 گرم لوبیا عروس معادل 25 درصد نیاز روزانه بدن را تامین می‌كند. 
این سه ماده در كنار همدیگر جریان سلول‌های قرمز خون را افزایش داده و باعث می‌شوند كه اكسیژن به سلول‌ها بهتر برسد كه در نتیجه انرژی بدن افزایش پیدا می‌كند. از طرفی نقش آهن  لوبیا عروس در جلوگیری از كم خونی بدن و خستگی ناشی از آن را دست كم نگیرید.

باز هم صحبت از فیبر بالاست و نتایج مثبت آن

در مطالعاتی كه دانشكده پزشكی دانشگاه هاروارد انجام داده، مصرف روزانه یك فنجان لوبیا عروس در روز همراه با یك رژیم كم شیرین تاثیر زیادی بر مدیریت قند خون دارد. این موارد همگی بدلیل فیبر معادل 40 درصد میزان نیاز روزانه در هر 100 گرم این حبوبات است. علاوه بر آن تاثیر فیبر بالا بر هضم غذا و بهتر شدن كاركرد دستگاه گوارشی نكته‌ای است كه همه جا از آن شنیدیم. لوبیا عروس هم مثل سایر هم رده‌های خودش از این موضوع به خودش می‌بالد. 

لوبیا عروس

كمك به رشد و ترمیم سلول‌های بدن را فراموش نكنید

پروتئین موجود در 100 گرم لوبیا عروس، حدود 38 درصد میزان نیاز روزانه است  (46/21 گرم) و به معنای واقعی كلمه یك عنصر سازنده برای بدن و از همه مهم‌تر یك ماده غذایی سالم در رژیم گیاه خواری. این میزان پروتئین برای موارد بسیاری از رشد سلول و بافت گرفته تا تامین انرژی مورد نیاز در بدن كمك كننده بسیار مناسبی است. 

و داستان سایر تركیبات غذایی در عروس لوبیاها

هر ماده غذایی یك سری تركیبات غذایی هم دارد كه كمتر از بقیه و در حاشیه هستند اما توجه به آنها هم برای نكته بینان خالی از لطف نیست. هر 100 گرم لوبیا عروس  38/63 گرم كربوهیدارات (49% نیاز روزانه)، 69/0 گرم چربی (5/3 درصد نیاز روزانه)، 83/2 میلی گرم روی (26 درصد نیاز روزانه)، 507/0میلی گرم ویتامین B1 (42درصد نیاز روزانه)

لوبیا عروس

5 نكته مفید گفتیم، دو نكته احتیاطی در مصرف لوبیا عروس هم بخوانید

لوبیا عروس را بخورید اما بعد از پخت كامل 

این لوبیا هم مثل همه حبوبات ایجاد نفخ می‌كند پس برای مصرف آن حواستان به خیساندن آن از شب قبل و بعد پخت آن توجه لازم را داشته باشید. یك نكته دیگر هم كه باید حواستان در مصرف این حبوبات باشد، این است كه لوبیا عروس خام و كاملا نپخته تركیباتی را تولید می‌كند كه در صورت مصرف آن سیانید آزاد می‌كند. اما نگران نباشید چون جوشاندن و پخت آن به مدت 30 دقیقه كاملا یك غذای گیاهی سالم و مقوی با خواصی كه در بالا برایتان اشاره كردیم فراهم می‌كند.

اگر به سویا آلرژی دارید كمی در مورد لوبیا عروس هم احتیاط كنید

معمولا مصرف لوبیا عروس حساسیتی برای افراد ایجاد نمی‌كند. با این حال طبق مطالعات كلینك كلیولند آمریكا، دیده شده افرادی كه به مصرف سویا حساسیت داشته‌اند، ممكن است موقع مصرف لوبیا عروس هم واكنش آلرژیك نشان دهند. در این مورد خاص متخصصان توصیه می‌كنند كه این افراد در این خصوص با پزشك خود مشورت كنند.

هر آنچه هست توجه به سلامت است و بس

گفتیم و باز هم می‌گوییم كه توجه به یك رژیم غذایی و تغذیه سالم تعهدی است كه همه ما نسبت به بدن خودمان داریم. كافی است خوب بخوانیم و مشورت بگیریم و بهترین انتخاب را داشته باشیم و چه بهتر كه انتخاب ما از دل طبیعت باشد.

منبع:
live strong
زمان مطالعه: 5 دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید