پرورش سبزیجات در خانه

پرورش سبزیجات در خانه چگونه است؟

افراد زیادی هستند كه به پرورش سبزیجات در خانه علاقه دارند. بخصوص كافیست تا شما پیرو سبك گیاهخواری باشید و به دنبال دسترسی آسان به یك سری از موادی كه برای پخت غذاهای دلخواهتان نیاز دارید. اما در این میان آپارتمان نشینی باعث شده كه خیلی از ما فضای لازم برای باغبانی در سطح وسیع را نداشته باشیم.

اما نگران نباشید حتی در این حالت هم سبزیجات بسیاری وجود دارند كه شما با در دست داشتن یك گلدان و نور كافی می‌توانید در آپارتمان خود پرورش دهید.سبزیجاتی كه فضای كمی نیاز دارند و با در اختیار داشتن گلدان‌ها در اندازه مناسب قابل جابجایی هستند. اما خوب..شاید نه همه سبزیجات اما مهم‌ترینی كه قابل پرورش در بالكن شما هستند را در این مقاله معرفی می‌كنیم.  

1-گوجه فرنگی


این خوشمزه قرمز رنگ از ساده‌ترین سبزیجاتی است كه در داخل گلدان در بالكن رشد می‌كند. فقط كافی است حداقل 5 تا 6 ساعت نور خورشید را دریافت كند. اگر فضای بالكن شما كوچك است انواع بوته‌ای كوتاه گوجه گیلاسی را برای پرورش امتحان كنید.

پرورش گوجه فرنگی در خانه

2-لوبیا سبز


با یك بالكن آفتابی و 6 الی 7 ساعت نور و گلدان حداقل قطر 30 سانتی متر و درست كردن یك داربست كوچك می‌توانید به راحتی لوبیا سبز را در خانه خود داشته باشید. لوبیا در عرض چند هفته به سرعت رشد می‌كند.

3-فلفل سبز


فلفل هم یكی از سبزیجات خوش خوراك و قابل رشد در بالكن است. یك گلدان بزرگ و عمیق حداقل قطر 30 سانتیمتر و آفتاب كافی بخش‌ها یاصلی هستند كه نیاز دارید. وقتی گیاه شروع به گل دادن كرد، به آن كود بدهید تا زمانی كه میوه آن به طور كامل برسد.

4-تربچه


تربچه‌ها به راحتی در گلدان‌های كوچك هم رشد می‌كنند؛ تنها لازم است عمق ظرف كافی باشد. برای این كار حداقل عمق گلدان را 20 سانتیمتر در نظر بگیرید. اگر گلدان شما طول زیادی دارد، حتی می‌توانید چندین بوته را در آن بكارید اما توجه كنید كه بین هر بوته حداقل 5 سانتیمتر فاصله بگذارید تا فضای كافی برای رشد گیاه فراهم باشد. تقریبا بعد از 24 تا 60 روز از زمان كاشت، تربچه‌های نقلی شما آماده خوردن هستند.

پرورش هویج در خانه

5-هویج


با انتخاب نوع مناسب هویج، این سبزی محبوب این روزها! را نیز می‌توانید در خانه داشته باشید. برای این كار از هویج‌های پایه كوتاه استفاده كنید چون هویج‌های معمولی فضای بیشتری برای رشد احتیاج دارند. گلدان انتخابی شما هم باید به اندازه كافی عمیق باشند تا ریشه‌های بلند هویج را در خود جای دهد. فقط حواستان باشد كه هویج احتیاجی به آبیاری بیش از اندازه ندارد چون امكان دارد كپك بزند.

6-نخود فرنگی


همه انواع نخود فرنگی برای باغبانی در بالكن مناسب نیستند اما انواع كوتاه آن بخصوص اگر فضای شما كافی نیست را می‌توانید برای این كار استفاده كنید. نخود فرنگی نیاز به خاك مرطوب، آب و هوای خنك و گلدانی به عمق 15 تا 30 سانتیمتر دارد؛ اگر قطر ظرف شما حداقل 30 سانتیمتر باشد می‌توانید 4 تا 6 بوته را در آن بكارید.

پرورش نخود فرنگی در خانه

7-بادمجان


بادمجان‌ها سبزیجات نسبتا بزرگی هستند اما اگر طرفدار آن هستید، نگران نباشید. برای این كار حداقل یك گلدان بزرگ به حجم تقریبی 20 لیتر تهیه كنید. بادمجان به 6 تا 8 سانتی‌متر نور مستقیم در روز نیاز دارد و وقتی میوه‌های آن شروع به رشد كند برا ی تحمل وزن آنها حتما یك داربست كوچك چوبی در خاك به عنوان تكیه‌گاه قرار دهید.

8-چغندر


چغندر هم یكی از ساده‌ترین  سبزیجات با رشد سریع در بالكن است كه نیاز به گلدان بزرگ ندارد. یك گلدان 20 الی 25 سانتیمتری و خاك با زهكشی مناسب و غنی از كمپوست برای رشد آن مناسب است.

نكات عمومی برای رشد و پرورش سبزیجات در خانه


1-خاك سنگین، حاوی آفات یا بیماری به سبزیجات شما صدمه می‌زند بنابراین برای تهیه خاك با مشورت یك مركز معتبر آن را تهیه كنید. اما معمولا برای پرورش سبزیجات در خانه خاك سبك مناسب‌تر است. در درجه اول بهتر است برای توجه به حفظ محیط زیست، خاك گلدان ارگانیك به همراه كمپوست برای تغذیه مناسب سبزیجات و كمك به بهبود احتباس و تخلیه آب استفاده كنید.


2-اطمینان پیدا كنید كه بالكن شما به اندازه كافی نور خورشید در طول روز دارد. اكثر سبزیجات نیاز به حداقل 6 ساعت نور در طول روز دارند. اگر بالكن شما به این میزان آفتاب نمی‌گیرد، باید متناسب با آفتابی كه دارید سبزیجات خود برای پرورش را انتخاب كنید. بعضی از سبزیجات ریشه‌ای مثل هویج و تربچه و سبزیجات برگدار مثل كاهو، كلم پیچ ، 4 تا 5 ساعت نور هم برایشان كافیست. در هر حال برای رشد گیاهان نقطه‌ای را انتخاب كنید كه سبزیجات نور كافی را دریافت می‌كنند.


3-زمانی كه بذرها را كاشتید، حتما آبیاری را با آبپاش انجام دهید نه شلنگ؛ چون حجم زیاد آب باعث می‌شود كه بذرها جابجا شوند و در این حالت شما ممكن است در یك نقطه با تعداد زیاد بذرها و در نقطه دیگر با نبود و یا كچلی بذر مواجه شوید. در میزان آبیاری هم حواستان باشد كه آبدهی آنقدر نباشد كه سبزیجات بگندند.
4-ظروف مستطیلی كه می‌توانند جعبه‌های چوبی یا پلاستیكی باشند، به خاطر طول زیاد و عمق مناسب‌شان، بهترین گزینه برای كاشت سبزیجات در بالكن هستند. اما توجه كنید كه عمق ظرف‌ها از ده سانتیمتر كمتر نباشد.

لذت عطر و طعم پرورش سبزیجات در خانه را از دست ندهید


اگر بالكن در خانه ندارید واقعا حیف است كه لذت پرورش سبزیجات در خانه را از دست بدهید. هر چه باشد این شما هستید و سبزیجاتی كه می‌توانید به طور ارگانیك بكارید و از خوردن تازه آنها لذت ببرید. مسلما اگر گیاهخوار باشید، علاوه بر دسترس بودن آنچه می‌خواهید، به هدف‌های دیگر پیروی از این سبك یعنی تغذیه سالم بدون كود و سموم شیمیایی و حفظ محیط زیست نزدیك می‌شوید. از طرفی در دنیای پر از عطرهای مصنوعی، عطر سبزیجات تازه در خانه حس و حال دیگری دارد.

مرجع: gardeningchannel

زمان مطالعه: 5 دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید