خواص فندق

۶ خواص فندق؛ دلایلی که باید فندق بخورید

فندق آجیل محبوب مورد استفاده در بیسكویت، شكلات، كیك و بستنی‌هاست كه شاید برای خیلی از افراد حتی زندگی بدون آن قابل تصور نباشد. هر چند كالری نسبتا بالای این دوست داشتنی كه معادل 647 واحد در هر 100 گرم است، در ابتدا شهرت فندق را زیر سوال ببرد اما خواص فندق برای سلامتی و حتی مفید بودن چربی‌اش همه این اتهامات را به نوعی می‌پوشاند. اگر ویتامین‌ها و مواد مغذی آنرا هم به حساب بیاوریم با آجیلی روبرو می‌شویم كه غیر قابل چشم پوشی است. اما قبل از پرداختن به دلایل خوردن فندق به چند نكته خواندنی در مورد این آجیل اشاره كنیم.

خواص فندق، از محافظت در برابر ارواح تا شكلات Ferrero


درخت فندق بومی بریتانیاست و حداقل 16 گونه مختلف از آن در سراسر جهان وجود دارد، اما جالب است بدانید كه در انگلستان به عنوان یك درخت جادویی و محافظ در برابر ارواح شیطان شناخته می‌شود. فدق سال‌ها بعد از كاشت می‌تواند آجیل تولید كند و تا 80 سال این باردهی ادامه دارد.
و اما جالب انگیز دوم اینكه یك چهارم فندق‌های كشت شده در جهان به شكلات سازی Ferrero اختصاص دارد. این غول ایتالیایی كه نوتلای “اسپرید” و شكلات‌های   Ferrero Rocher آن از پرفروش‌ترین‌ها در جهان به حساب می‌آیند، سالانه 11 میلیون شیشه نوتلا با حداكثر 97 آجیل در هر شیشه و از جمله فندق تولید می‌كند.

این داستان از سال 1946 آغاز شد زمانی كه “پترو فررو” كه با جیره‌بندی زمان جنگ مواجه بود تصمیم گرفت مخلوط فندق با شكلات را برای مصرف كمتر شكلات در محصولات خود امتحان كند و این گونه بود كه این آجیل دوست داشتنی جایگاه ویژه‌ای در بین آجیل‌ها پیدا كرد.
و اما بعد از خواندن داستان‌های جالب فندق، به دلایل سلامتی برای بدن و خواص فندق اشاره كنیم.

خواص فندق

فندق بخورید… اگر كم حافظه هستید، خوردن فندق را فراموش نكنید


آجیل‌ها و به خصوص فندق غذای اعصاب هستند یا به عبارتی “خوراك مغز”! در این میان فندق به دلیل محتوای لسیتین خود تاثیر مثبتی بر حافظه و افزایش تمركز دارد. از طرفی منیزیم، ویتامین E، نیاسین موجود در آن برای اعصاب و مغز بسیار مفید هستند.

فندق بخورید …چون دستیار كاهش كلسترول بد خون است


وجود كلسترول در بدن برای تشكیل سلول‌ها و تولید هورمون‌ها ضروری است؛ اما از آنجا كه بدن به صورت خودكار آنرا تولید می‌كند، در تغذیه خود باید توجه كنیم كه سطح آن از یك مقدار مشخص بالاتر نرود. به عنوان مثال اگر رژیم غذایی نادرستی پر از شیر، تخم مرغ و سرشار از اسیدهای چرب اشباع داشته باشید، كلسترول اضافی به دیواره سرخرگ‌ها می‌چسبد و باعث بیماری می‌شود. 


اما اسیدهای چرب غیر اشباع می‌توانند سطح كلسترول خون را كاهش دهند. این نوع اسیدهای چرب در آجیل‌ها و مهم‌تر از آن فندق در مقدار بالایی وجود دارد به طوری‌كه اگر فندق را به صورت خام و بدون نمك مصرف كنید می‌تواند تامین كننده خوبی برای اسیدهای چرب غیر اشباع و در نتیجه كاهش سطح كلسترول بد خون شوند.

فندق بخورید و لبریز از ویتامین‌های B و E شوید


اگر بخواهیم از دیگر خواص فندق بگوییم… تامین كننده عالی انواع ویتامین B از جمله B1، B2، B3، B7 و B9 است. اگر می‌خواهید این ویتامین‌ها برای بدن شما به طور كامل فراهم شود كافی است 73 گرم فندق را مصرف كنید كه البته مقدار زیادی است. در مورد ویتامین E هم كه حتما با نقش آن به عنوان آنتی اكسیدان و كمك به سیستم ایمنی بدن آشنا هستید اگر 28 گرم فندق (معادل 20 عدد) مصرف كنید، می‌تواند 21 درصد نیاز روزانه بدن شما را تامین كند. 

خواص فندق

فندق بخورید…چون یك منبع گیاهی عالی پروتئین است


در اینجا برای شما كه رژیم گیاهخواری یا وگان دارید، توصیه می‌كنیم به هیچ‌وجه از خواص فندق غافل نشوید. به خصوص اینكه وجود ریز مغذی‌ها و ویتامین‌ها در این آجیل دوست داشتنی، مصرف آن را در اولویت اول قرار می‌دهد. فندق در هر 100 گرم خود 12 گرم پروتئین دارد و جالب اینكه ارزش محتوای پروتئین آن برابر 50 است كه قابل مقایسه با ارزش محتوای پروتئین جوی دوسر كه برابر 64 است، می‌باشد.
لازم به گفتن نیست كه پروتئین برای بسیاری از اجزای بدن مثل ساختار سلولی مو، پوست، ناخن، سیستم ایمنی، تشكیل آنزیم‌ها و هورمون‌ها، انتقال اكسیژن و چربی و تشكیل آنتی بادی‌ها ضروری است. 

فندق بخورید … اگر به سلامت دستگاه گوارش خود اهمیت می‌دهید


بیشتر مواد غذایی سرشار از فیبر منابع گیاهی هستند و وجود این عنصر برای یك رژیم غذایی متعادل و تغذیه سالم ضروری است. فندق با دارا بودن 8/6 گرم فیبر در هر 100 گرم خود میزان نسبتا بالایی از این تركیب غذایی را در خود حمل می‌كند. حتما می‌دانید كه خوردن مقدار مناسب فیبر از طریق مواد غذایی مختلف حس سیری بیشتری برای شما به همراه دارد و می‌تواند باعث كاهش وزن و همچنین محافظت از دستگاه گوارش شما در برابر یبوست شود.

فندق بخورید و…قلب و عروق خود را تقویت كنید


آجیل‌ها و از جمله فندق چربی نسبتا بالایی دارند اما چربی از نوع مفید و غیر اشباع. هر 100 گرم فندق 62 گرم چربی دارد كه تنها 5/4 گرم آن از نوع اشباع است. این میزان اسید چرب غیر اشباع نه تنها بر سطح كلسترول بلكه بر قلب، عروق خونی و گردش خون می‌تواند تاثیر مثبت داشته باشد و به كاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی كمك كند.

خواص فندق

اما…فندق نخورید! اگر…


بسیاری از افراد به آجیل‌ها و از جمله فندق آلرژی دارند. پس قبل از امتحان آن حتما در مورد نداشتن حساسیت نسبت به فندق اطمینان حاصل كنید. از طرفی برای اینكه از فواید سلامتی خوردن فندق بهره‌مند شوید لازم است به میزان كالری كه در روز مصرف می‌كنید توجه كافی داشته باشید. این نكته را از ما به امانت به خاطر بسپارید كه اضافه كردن بیش از میزان نیاز هر تركیبی به رژیم غذایی می‌تواند به راحتی باعث اضافه وزن شما شود. پس دقت كنید كه بیش از اندازه فندق نخورید!

اگر طرفدار پر و پا قرص این آجیل هستید، این طور فندق بخورید


خواص فندق بر هیچکس پوشیده نیست و یك میان وعده مناسب برای همه افراد و به خصوص وجترین‌ها و وگان‌هاست. اما اگر می‌خواهید آنرا به عنوان یك اسنك سالم در رژیم غذایی روزانه خود مصرف كنید، حتما از نوع خام آن استفاده نمایید. اگر بعضی موارد هم فندق با شكلات و نوع شیرین‌اش به شما تعارف شد، خوردن آن در حد متعادل را فراموش نكنید. راستی سبد تنقلات و رسپی‌های متنوع ما در فروشگاه آنلاین گیاهخواری كاكوتی همیشه انتخاب مناسب و سالمی برای شماست.

مرجع: verival

زمان مطالعه: 6 دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
preloader