جایگزین تخم مرغ در رژیم وگان

جایگزین تخم مرغ در رژیم وگان و گیاهخواری

جایگزین تخم مرغ در رژیم وگان موضوع مهمی‌ست که باید به آن پرداخته شود. اگر سبك غذایی وگان جزء روتین تغذیه‌ای شماست و در پخت و پز روزانه‌تان دنبال جایگزینی برای تخم مرغ می‌گردید، خواندن این مقاله را به شما توصیه می‌كنیم. در هر حال تخم مرغ محبوب دلی است كه نبودش در خیلی از غذاها به چشم می‌آید و شما بعنوان یك وگان و یا حتی فردی كه به تخم مرغ آلرژی دارید نیاز دارید كه راه حلی برای آن پیدا كنید.

آنچه مسلم است به راحتی نمی شود از خوردن كیك و كلوچه كه تخم مرغ جزیی از آن است گذشت؛ اما به شما مژده می‌دهیم كه جایگزین‌های گیاهی مناسبی برای سفیده، زرده و یا حتی خود تخم مرغ كامل وجود دارد كه شما می‌توانید از آنها استفاده كنید و بافت و طعمی مشابه تخم مرغ را بدست بیاورید. ما 6 تا از بهترین‌ها را در اینجا به شما معرفی می‌كنیم.

1-تخم كتان و دانه چیا، جایگزین تخم مرغ در رژیم وگان

خوب..یك نفس راحت بكشید؛ بعد یك قاشق غذاخوری دانه كتان یا دانه چیا آسیاب شده را با 2/5 قاشق غذاخوری آب تركیب كنید. بعد از چند دقیقه اولین جایگزین تخم مرغ در رژیم وگان آماده است. البته این تركیب مثل تخم مرغ سفت نخواهد شد اما شما می‌توانید در پخت انواع كوكی‌ها، مافین‌ها، براونی و پنكیك‌ها استفاده كنید. 

جایگزین تخم مرغ در رژیم وگان

2-پوره میوه‌جات، جایگزین تخم مرغ در رژیم وگان

پوره سیب یک گزینه عالی و بدون چربی به عنوان جایگزین تخم مرغ در رژیم وگان است كه رطوبت و لطافت مناسبی به بافت كوكی، كیك، كلوچه و نان هنگام پخت می‌دهد. یك دوم فنجان پوره سیب بدون افزودن شیرینی جایگزین یك تخم مرغ كامل است. شما با پوره‌ میوه‌های دیگر مثل پوره موز، كدوتنبل، سیب زمینی شیرین با همین نسبت هم می‌توانید شیرینی‌جات بدون تخم مرغ خود را تهیه كنید.

جایگزین تخم مرغ در رژیم وگان

3-توفو، جایگزین تخم مرغ در رژیم وگان

این ماده غذایی سرشار از پروتئین كه همه جا سر و كله‌اش پیدا می‌شود، یك جایگزین فوق‌العاده برای تخم مرغ كامل است. اگر دنبال یك بافت صاف و خامه‌ای برای كیك‌، پنكیك، پودینگ، بستنی و دسرهای خود هستید، از توفوی نرم شده یا ابریشمی برای این كار استفاده كنید. یك چهارم فنجان توفوی هم زده برابر یك عدد تخم مرغ است. در پخت كیك اگر دنبال درست كردن كیك‌های سبك و بافت پفكی هستید از مقدار بیشتری توفو استفاده كنید. اما اگر  پخت كوكی مورد نظرتان است چون توفو بافت را نرم می‌كند، یك قاشق چایخوری نشاسته هم به دستور پخت خود اضافه كنید. 
برای استفاده از توفو در غذاهای دارای تخم مرغ، از توفوی سفت استفاده كنید. 

4-پودرهای جایگزین تخم مرغ در رژیم وگان

اگر دنبال تركیبی دقیقا مشابه تخم مرغ هستید، پودرهای تجاری در بازار وجود دارند كه می‌توانید از آنها استفاده كنید. بیشتر این پودرها از نشاسته، آرد و خمیر مایه تشكیل شده‌اند و در صورتی كه حجم دادن و پفی كردن غذاها هدف‌تان است، این پودرها انتخابی بسیار مناسب هستند. برندهای مختلفی در بازار وجود دارد كه از فروشگاه آنلاین گیاهخواری قابل تهیه هستند.  بسته به نوع دستورالعمل هر برند، نحوه تركیب این پودرها ممكن است با هم فرق داشته باشد اما معمولا هر 1/5 قاشق چایخوری پودر با 2 تا 3 قاشق غذاخوری آب گرم مخلوط و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

5-آكوآفابا، جایگزین تخم مرغ در رژیم وگان

بله..اسمش عجیب غریب است اما در واقع ماده‌ای بسیار آشناست. آكوآفابا آب نخود غلیظ است كه از آب موجود در قوطی كنسرو نخود یا پختن نخود تحت فشار بدست می‌آید. این ماده به خاطر خاصیت نگاه داشتن هوا در خود، فرم گرفتن و كرمی شدن پس از هم زدن، یك مایع جایگزین سفیده تخم مرغ است.  

برای درست كردن آكوآفابا یك فنجان نخود خشك را به مدت 24 ساعت در آب خیس كنید و بعد از دور ریختن آب آن، در داخل زودپز همراه چند پیمانه آب تحت فشار بپزید. بعد از زمان لازم، نخودها را جدا كرده و آب آن را استفاده كنید. حتی اگر آب نخود قهوه‌ای باشد، نگران نباشید، موقع زدن آن با همزن كاملا سفید رنگ می‌شود.
دو قاشق غذاخوری آكوآفابا بجای یك سفیده تخم مرغ و سه قاشق غذاخوری آن بجای یك تخم مرغ كامل قابل استفاده است.

جایگزین تخم مرغ در رژیم وگان

6-آرد نخودچی، جایگزین تخم مرغ در رژیم وگان

طعم و بافت آرد نخودچی به همراه آب گرم، شبیه تخم مرغ است و می‌تواند به عنوان جایگزین زرده تخم مرغ استفاده شود. برای این كار هر مخلوط هر 3 قاشق غذاخوری با همان مقدار آب آن چیزی است كه انتظار دارید.

از این به بعد نگران نبود تخم مرغ نباشید!

در دنیای امروز آنقدر دانش و آگاهی نسبت به تركیبات گیاهی و خواص‌شان بالا رفته است كه تقریبا هر ماده غذایی یك معادل و جایگزین دارد و  شما با آن می‌توانید دستورات غذایی متنوعی را تهیه كنید؛ درست همان‌طور كه در بخش رسپی‌های سایت كاكوتی ما به آنها اشاره كرده‌ایم. اما شاید به عنوان كسی كه به تازگی رژیم وگن را شروع كرده‌اید تا به حال فكر نمی‌كردید كه تخم مرغ هم می‌تواند جایگزین داشته باشد.

دنیای گیاهخواری آنقدر بزرگ و پر از رمز و راز است كه جای هیچ ماده غذایی در آن خالی نیست. تنها كافیست بدانید چه چیزی و چگونه باید مورد استفاده قرار گیرد؛ بقیه آن تركیب مواد با یكدیگر و تجربه یك طعم جدید است كه البته در مسیر اهداف بزرگی مثل دوستی با محیط زیست، حمایت از حیوانات و تغذیه‌ای سالم حركت می‌كند.

منبع:
vegetarian.org.nz
زمان مطالعه: 5 دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
preloader