خواص جو

خواص جو

یكی از متداولترین غلاتی كه هر نفر چه آنها كه رژیم گیاه خواری دارند و چه آنها كه دنبال یك تغذیه سالم هستند، باید در نظر داشته باشند، جو است . با داشتن یك رژیم غذایی سرشار از غلات كامل می توانید به كاهش خطر چاقی، دیابت، بیماری‌های قلبی، انواع خاصی از سرطان و سایر نگرانی‌های مزمن مربوط به سلامتی خودتان كمك كنید. در این بین شاید اگر می‌خواهید بدانید كه چرا جو را نباید فراموش كرد، این مقاله را بخوانید. البته شاید هم جزء آن دسته هستید كه در كنار مزایای یك ماده غذایی دنبال موارد احتیاطی مصرف آن هم هستید. در هر حال در حدود 3 دقیقه از وقت خودتان را به ما اختصاص دهید.

خواص جو و انواع آن


جو از اولین غلاتی است كه برای مصرف انسان و حیوان كشت شد.  این غله بعد از برنج، گندم و ذرت چهارمین غله با بیشترین میزان كشت در جهان است. به همین دلیل خواص جو هم بسیار پر اهمیت است.  جو بخش مهمی از غذاهای تبتی است و از آن در بسیاری از غذاها و نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود. از جمله آشناترین آنها  نان جو  است كه در بسیاری از كشورها جزئی از غذای روزمره است.  جو در چهار نوع در بازار پیدا می‌شود و اگر شما گیاهخوار هستید در انواع فروشگاه آنلاین گیاهخواری می‌توانید آنها را پیدا كنید:


– جو كامل یا پوست نكنده كه سبوس آن جدا نشده است
– جو پوست كنده 
– جوی سفید كه پوست و سبوس آن گرفته شده و به جوی مرواریدی معروف است
– جوی پرك كه تحت فشار بخار فرآوری شده و  به صورت پرك  درآمده است

خواص جو و انواع آن

ارزش غذایی در کنار خواص جو


اگر بخواهیم در مورد ارزش غذایی در کنار خواص جو صحبت كنیم بهتر است در یك جدول خلاصه‌ای از مواد مغذی موجود در 100 گرم آن را بررسی كنیم. البته لازم به یادآوری است كه انواع جو تفاوت زیادی از لحاظ مواد مغذی ندارند و با اختلاف كمی می‌توان این موارد را در مورد همه آنها ذكر كرد.

انرژی354 كیلو كالری
كربوهیدرات73/5 گرم
فیبر17/3 گرم
چربی2/3 گرم
پروتئین12/5 گرم
ویتامین ب 143 درصد نیاز روزانه
ویتامین ب 323 درصد نیاز روزانه
ویتامین ب 616 درصد نیاز روزانه
فولات5 درصد نیاز روزانه
آهن20 درصد نیاز روزانه
منیزیم33 درصد نیاز روزانه
فسفر26 درصد نیاز روزانه
پتاسیم16 درصد نیاز روزانه
روی 18 درصد نیاز روزانه
مس25 درصد نیاز روزانه
منگنز97 درصد نیاز روزانه
سلنیوم54 درصد نیاز روزانه

همانطور كه مشخص است جو به عنوان یك غله، دارای فیبر بسیار مناسب و همچنین منبع خوبی از انواع ویتامین B است. اما این مجموعه از مواد معدنی و ویتامین چه نقشی در بدن ما بازی می‌كند و ما با مصرف جو می‌توانیم چطور بدن خود را سالم نگاه داریم. برای پاسخ سوالات خودتان ادامه این مقاله را بخوانید.

جو ؛ سلامت قلب و كاهش فشار خون


مواد مغذی بسیاری در جو وجود دارند كه نقش مهمی در سلامت سیستم قلبی، عروقی بازی می‌كنند. مواد معدنی مثل پتاسیم، فولات، آهن و وجود ویتامین ب6، سطح پایین كلسترول و عملكرد مناسب قلب و عروق را پشتیبانی می‌كند. طبق تحقیقاتی كه انجام شده است، در صورت داشتن یك رژیم غذایی سرشار از ویتامین ب 6 و فلات، سطح هموسیستئین خون به عنوان یك عامل ریسك در بیماری‌های قلبی كاهش پیدا می‌كند. از طرفی فولات و آهن دو ماده مغذی هستند كه برای تشكیل گلبول‌های قرمز خون و اكسیژن رسانی و در نتیجه سلامت قلب اهمیت دارند.


ماده مغذی قابل توجه دیگر در جو پتاسیم است كه وجود آن در مواد غذایی به حفظ فشار خون و كمك به عملكرد مناسب قلب نقش دارد. 
جو به عنوان یك غله دارای فیبر بالا، نقش مهم دیگر خود را در سلامت قلب با كاهش كلسترول بد خون بازی می‌كند.  فیبر موجود در جو نوعی خاص به نام بتاگلوكان است كه با چسبیدن به اسیدهای صفراوی و دفع آنها از بدن این كلسترول را در بدن كاهش می‌دهد. طبق تحقیقات، مصرف 3 گرم فیبر بتاگلوكان در روز، سطح كلی كلسترول را بین 5 تا 8 درصد كم می كند.

خواص جو و سلامت دندان و استخوان

خواص جو و سلامت دندان و استخوان


فسفر، كلسیم، مس، منیزیم و روی موجود در جو به حفظ سلامت استخوان كمك می‌كند. هر كدام از این مواد برای حفظ یك سیستم اسكلتی قوی در بدن ضروری هستند و شما با مصرف جو تا حد زیادی به این هدف خود می‌رسید.

خواص جو و كاهش ریسك ابتلا به سرطان


سلنیوم به عنوان یك آنتی اكسیدان از جمله مواد مغذی است كه در جو به میزان زیادی وجود دارد. این آنتی اكسیدان از سلول‌ها در برابر آسیب ناشی از رادیكال‌های آزاد به عنوان عامل سرطان زا محافظت می‌كند. ثابت شده كه فیبر بتاگلوكان موجود در جو در كاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ موثر است.

خواص جو، بهبود گوارش و كنترل وزن


فیبر موجود در جو مانع اصلی در جلوگیری از یبوست است و به بهبود عملكرد دستگاه گوارش كمك می‌كند. به طور كلی خوردن غذاهای حاوی فیبر به عنوان یك عامل حجیم كننده در دستگاه گوارش احساس سیری طولانی مدتی را ایجاد می‌كنند كه در نتیجه آن مصرف كالری و وزن فرد كاهش پیدا می‌كند. كاهش وزن یك عامل اصلی در كم شدن عوارض مربوط به چاقی مثل دیابت نوع 2 و بیماری‌های قلبی عروقی است.

جو و كاهش التهاب مفاصل


در مقاله‌های منتشر شده، گفته شده كه مصرف مواد غذایی حاوی فیبر بالا، باعث كاهش التهاب می‌شود. فیبر محلول موجود در جو به بدن این كمك را می‌كند كه مواد مغذی در بدن بهتر جذب شوند و در نتیجه این فعالیت دردهای مربوط با تورم و التهاب مفاصل (آرتریت) كاهش پیدا كند.

خواص جو و جلوگیری از عفونت‌های ادراری


آب جو به عنوان یك ادرار آور بسیار مناسب عمل می‌كند. نتایج مطالعاتی كه بر روی افراد مختلف انجام شده، نشان می‌دهد كه خوردن آب حاصل از جو پخته شده در یك درمان خانگی، علائم عفونت ادراری را كاهش داده است.

خواص جو و جلوگیری از عفونت‌های ادراری

اما بشنوید از مضرات مصرف جو برای برخی افراد


در كنار مزایا، همیشه یك سری موارد احتیاطی است كه افراد در خوردن مواد غذایی باید به آن توجه كنند. در مورد جو اولین نكته این است كه افراد حساس به گلوتن و مبتلا به بیماری سلیاك به دلیل گلوتن موجود در جو منع مصرف خوردن آن را دارند. از طرفی افرادی كه دنبال افزایش فیبر در رژیم غذایی‌شان هستند، بهتر است برای استفاده از جو به تدریج این افزایش فیبر را انجام دهند؛ چون اضافه كردن یكباره فیبر در رژیم غذایی باعث مشكلات گوارشی مثل نفخ می‌شود. اما با مصرف تدریجی می‌توان بدن را كم كم به این تغییر عادت داد.

و …. نمی‌توان از جو گذشت!


اما نكته‌هایی كه اشاره شد، بخشی از مهم‌ترین فواید جو بود و در مقالات دیگر شاید به مواردی دیگر مثل تاثیر جو در آبرسانی به پوست و خاصیت ارتجاعی آن و یا اهمیت آن در جلوگیری از كم خونی اشاره كرد. در هر حال مواد مغذی این ماده غذایی آنقدر مناسب است كه گنجاندن آن در برنامه غذایی روزانه شما حتما توصیه می‌شود. ما بویژه این ماده غذایی را برای گیاهخواران و وگن ها توصیه می‌كنیم. لطفا به راحتی از جو نگذرید!

مرجع: medical news today

زمان مطالعه: 6 دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید