قند قهوه ای برای دیابتی‌ها

بایدها و نبایدهای قند قهوه ای برای دیابتی‌ها

قند قهوه‌ ای یا همان قند نیشكر تصفیه نشده، جایگزین مناسبی برای قند سفید به حساب می‌آید كه به دلیل شیرینی كمتر آن و دیر آب شدن در دهان باعث می‌شود كه افراد هنگام مصرف مقدار كمتری قند را وارد بدن خود كنند. لازم به گفتن نیست كه شیرینی جزء جدایی ناپذیر رژیم روزانه خیلی از افراد است و آنها كه قادر به حذف این طعم در تغذیه خودشان نیستند و در عین حال كسانی كه بدنبال حداقل ضرر مواد غذایی مصرفی هستند، جایگزین‌هایی را همیشه مد نظر قرار می‌دهند.
قند قهوه‌ای یكی از این جایگزین‌هاست كه با طعم مشابه شیره انگور و بافتی درشت‌تر نسبت به قند سفید طرفداران خودش را دارد. این موضوع بخصوص برای افراد دارای دیابت اهمیت دارد و شاید سوال بسیاری از آنها كه آیا مصرف این قند برایشان مضر است یا خیر؟
اما اگر می‌خواهیم در مورد بایدها و نبایدهای قند قهوه ای برای دیابتی‌ها بیشتر بدانیم، بهتر است این مطلب را کامل مطالعه کنیم.

قند قهوه ای چطور تولید می‌شود و اصلا چرا رنگ آن متفاوت است؟
قند قهوه ای از عصاره خالص نیشكر تهیه می‌شود. روش تولید هم تحت فشار قرار دادن كریستال‌های شكر قهوه‌ای در قالب‌های مخصوص است. شكر خام به دلیل وجود ملاس، قهوه‌ای رنگ است و چون در زمان تولید شكر قهوه‌ای ملاس آن با استفاده از مواد شیمیایی جداسازی نمی‌شود بنابراین رنگ شكر قهوه‌ای و در نتیجه قند حاصل از آن سفید نیست. خوب تا اینجای كار عدم استفاده از مواد شیمیایی در تولید قند قهوه‌ای این محصول را به ماده‌ای طبیعی و ارگانیك تبدیل می‌كند. یعنی یك ماده غذایی سالم. اما آیا این قند خاصیت ویژه‌ای دارد كه باید به آن توجه كرد؟

قند قهوه ای برای دیابتی‌ها ، یك گلوله كربوهیدراتی 
در هر صورت قند، قند است به دلیل كربوهیدرات بالای موجود در آن و در قند قهوه‌ای این كربوهیدرات در هر 100 گرم معادل 97/33 گرم  . از آنجا كه حداقل میزان پیشنهادی كربوهیدرات در مصرف روزانه برای بزرگسالان ۱۳۰ گرم  است شما با خوردن 100 گرم قند قهوه‌ای 75 درصد میزان كربوهیدرات مورد نیاز روزانه بدنتان را تامین می‌كنید. 
از طرفی قند قهوه‌ای مثل قند سفید دارای كالری بالایی است اما این میزان كالری در قند قهوه‌ای كمتر است ، عددی معادل 375 كیلو كالری در هر 100 گرم. به همین دلیل توصیه برای جایگزینی قند قهوه‌ای بجای قند سفید پیشنهاد به جایی است. اما توجه كنید كه این انرژی برای مدت كوتاهی می‌تواند سوخت مورد نیاز بدن را تامین كند. دلیل آن هم این است كه در تركیب غذایی قند قهوه‌ای مواد مغذی بالایی وجود ندارد و این تامین انرژی برای مدت كوتاهی است و بعد از آن به دلیل كاهش سطح هورمون سروتونین،  بدن نیاز به مصرف بیشتر قند پیدا می‌كند.  تا اینجا، خوردن بیش از اندازه قند قهوه‌ای برای افراد دیابتی ایده خوبی نیست. اما بهتر است نگاهی به سایر ارزش غذایی این قند بیندازیم.

بایدها و نبایدهای قند قهوه ای برای دیابتی‌ها

اصلا قند قهوه ای برای دیابتی‌ها ارزش غذایی ویژه ای دارد؟
در بالا گفتیم كه قند قهوه‌ای به كربوهیدرات بالای خودش می‌نازد.از مواد با ارزش دیگر هم در آن می‌توانیم به پتاسیم به میزان 133 میلی گرم در هر 100 گرم (معادل 4 درصد نیاز روزانه)، 0/71 میلی گرم آهن (4 درصد نیاز روزانه) و 83 میلی گرم كلسیم (6 درصد نیاز روزانه) اشاره كنیم. همه این موارد بخاطر وجود ملاس در قند قهوه‌ای است. در بقیه موارد می‌توان گفت كه بدون چربی و پروتئین است و ویتامین‌های بسیار اندك و قابل توجهی ندارد. اما هر چه هست عدم استفاده از مواد شیمیایی مثل اسید فسفریك، دی اكسید گوگرد و هیدروكسید كلسیم  در فرآوری قند قهوه‌ای به نسبت قند سفید باعث می‌شود كه یك امتیاز بسیار بزرگ به جهت ارگانیك بودن این ماده بدهیم. یعنی یك ماده غذایی دوستدار محیط زیست. از طرفی هر چه هست قند سفید فاقد مواد با ارزش اشاره شده در بالا مثل پتاسیم، آهن و كلسیم است.

قند قهوه ای برای دیابتی‌ها مضر است یا خیر؟
قند قهوه ای برای دیابتی‌ها به دلیل وجود ملاس، مواد معدنی مثل كلسیم، پتاسیم، آهن و منیزیم دارد كه در قند سفید نمی‌توانید آن‌ها را پیدا كنید. این یعنی سالم‌تر بودن نسبت به قند سفید اما موضوع وقتی جالب می‌شود كه مقدار این مواد در این ماده غذایی آن قدر نیست كه بخواهیم در مورد تاثیر قند قهوه‌ای برای سلامتی قلم فرسایی كنیم.
از طرفی شاخص گلایسمیك قند قهوه‌ای مثل قند سفید از 100 واحد برابر 65 است، یك رقم قابل توجه كه مصرف آن برای افراد دیابتی را با یك علامت احتیاط مواجه می‌كند. در حقیقت هر دو قند قهوه‌ای و سفید به یك اندازه باعث افزایش سطح قند خون می‌شوند. اگر مبتلا به دیابت هستید باید حتما در مصرف آن حد تعادل را رعایت كنید چون در هر حال هر نوع قندی حساسیت بدن نسبت به ترشح انسولین را با اشكال مواجه می‌كند. پس اگر حد و مرز را  در مصرف این قند توجه نكنید دیر یا زود باید مواجه با ناراحتی قلبی و كبد چرب باشید.

قند قهوه ای برای دیابتی‌ها مضر است یا خیر؟

اگر جایگزین می‌خواهید، قند قهوه‌ای مناسب‌ترین است
در هر حال نمی‌توان گفت كه قند قهوه ای برای دیابتی‌ها جزء مواد  با ارزش غذایی بالا محسوب می‌شود، اما به عنوان یك جایگزین مناسب برای قند سفید پیشنهاد اول است. اما این موضوع در حدی نیست كه افراد دارای دیابت از آن بتوانند به میزان زیاد استفاده كنند. با این وجود اگر شعار ما حفاظت از محیط زیست است می‌توانیم با حمایت از مصرف قند قهوه‌ای به عنوان یك ماده غذایی كه در فرآوری آن مواد شیمیایی مصرف نمی‌شود، قدمی در این راه برداریم و البته طعمی متفاوت را نیز تجربه كنیم.

منبع:
health line
زمان مطالعه: 5 دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید