حیوانی

تست حیوانی چیست و چرا گیاهخواران با آن مخالفند

حتما شما هم به كلیپ انیمیشنی “رالف را نجات دهید”، خرگوشی كه برای ساخت لوازم آرایشی انواع آزمایشات روی آن انجام می‌گرفت را تا حالا در شبكه‌های اجتماعی دیده‌اید. كلیپی كه در آن  این خرگوش آسیب‌هایی كه در حین آزمایش محصولات مختلف بر بدنش وارد می‌شد را تعریف می‌كرد. این انیمیشن واقعیتی تلخ برای استفاده حیوانات در تولید محصولات مصرفی انسان‌هاست. شاید تعداد كمی از شما در این خصوص اطلاعات كافی داشته‌اید و با جنبشی كه بسیاری از افراد در جهت تبلیغ استفاده از محصولات آرایشی كه تست حیوانی ندارند، نا آشنا باشید.

اما آنچه مسلم است نقشی است كه حیوانات در تولید این محصولات دارند و درد و رنجی كه آنها در این مراحل می‌بینند. درد و رنجی كه در نهایت سرنوشتی جز مرگ انتظار این حیوانات را می‌كشد. این مقدمه كافیست تا بدانیم گیاهخوارن هم به دلیل انتخاب سبك زندگی صلح آمیز و پیروی از اهداف خود در این مسیر صلح آمیز یكی از حامیان اصلی جنبش مخالفت با تست حیوانی هستند. اما در ابتدا بهتر است كمی دقیق‌تر به موضوع تست حیوانی و انواع آن بپردازیم.

تست حیوانی

تست حیوانی یك آزمایش علمی غم انگیز برای حیوانات


متاسفانه تست حیوانی یك آزمایش علمی در فرایند تولید برخی محصولات است و در طی آن به منظور تعیین اثرات یك محصول جدید بر انسان، حیوانات آزمایشگاهی برای این منظور تحت انواع آزمایشات قرار می‌گیرند. این آزمایش نه تنها در محصولات آرایشی بلكه در پزشكی هم بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و شاید نتوان در برخی موارد پزشكی جایگزینی برای آن پیدا كرد.  حیوانات در تست حیوانی مواجه با درد، رنج یا آسیب دائمی می‌شوند و به نوعی عمدا صدمه می‌بینند و معمولا در پایان آزمایش كشته می‌شوند. تست‌هایی شامل تزریق یا تغذیه حیوان با مواد و محصولات مختلف، برداشتن اندام‌ها و بافت بدن به صورت عمدی، تحریك پوستی و…


غم انگیز است به خصوص اگر به لیست آزمایشات اصلی كه در این خصوص انجام می‌گیرد:

آزمایشات دوز كشنده: برای تعیین دوز كشنده یك سم یا عامل بیماری‌زا یا تابش اشعه استفاده می‌شود. این آزمایش ابتدا با تجویز دوز مشخص انجام می‌شود و اگر همه حیوانات بمیرند، دوز كاهش می‌یابد و این تست آنقدر ادامه می‌یابد تا تنها نیمی از حیوانات باقی بمانند.

آزمایشات تحریك پوست: برای تعیین اینكه محصولات برای استفاده بر روی پوست انسان بی خطر هستند یا خیر. معمولا بدون بیهوشی بر روی خرگوش آلبینو انجام می‌شود و حیوان تا چهارده روز برای بررسی علائم تحریك و تورم پوست نگهداری می‌شود.

تست حیوانی

آزمایشات تحریك چشم:

برای تعیین اینكه آیا محصولات برای چشم انسان قابل استفاده است یا خیر. باز هم یك آزمایش دیگر بدون بیهوشی بر روی خرگوش كه علائم قرمزی، كدر شدن، زخم و تورم چشم مورد مطالعه قرار می‌گیرد.این تنها بخشی از موارد تست حیوانی بود؛ آزمایشاتی با نام علمی كه طبق آمار سالیانه بیش از 100 میلیون حیوان در مسیر نتایج آن برای انسان آسیب دیده و كشته می‌شوند. 


تا به این نقطه حتی آنها كه از رژیم گیاهخواری پیروی نمی‌كنند نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند اما شاید بهتر باشد با توجه به سبك تفكری گیاهخواران با جزییات بیشتری با دو دلیل عمده این موضوع را مورد توجه قرار دهیم. هر چند شاید در برخی موارد مثل تست‌های حیوانی پزشكی انتخابی سخت برای مخالفت با انجام آن وجود دارد.

دلیل اول گیاهخواران: تست حیوانی بدون تردید بی رحمانه است


تنها كافیست كمی رئوف و مهربان باشید و به دنیای تفكرات پر از صلح گیاهخواران در این خصوص وارد شوید. ظلم و ستمی كه در حین تست‌ها بر حیوانات می‌رود كاملا متضاد با منش گیاهخواری و نوعی تجاوز به حقوق حیوانات  است. منش و رفتاری كه خود را در پرهیز از خوردن هر گونه گوشت حیوان خود را نشان داده است. پس فرد گیاهخواری كه از خوردن گوشت به دلیل آزار و اذیت حیوان و از دست رفتن جان ارزشمند یك موجود زنده می‌گذرد، چگونه ممكن است با تست‌های حیوانی بی‌رحمانه‌ای كه در آن حیوان تحت اثر یك شكنجه دائمی تا رسیدن به پایان زندگی خود قرار می‌گیرد موافق باشد. بی شك، نمی‌توان با این موضوع كنار آمد.

دلیل دوم گیاهخواران: تست حیوانی غیر اخلاقی است


در اینجا فقط كافی است به این موضوع بیشتر فكر كنیم: اگر هر یك از آزمایشاتی كه بر روی حیوانات در طی تست حیوانی محصولات مختلف انجام می‌گیرد در خارج از محیط آزمایشگاهی بر روی حیوان تست می‌شد، به طور حتم به عنوان جرم به حساب می‌آمد. دنیای ظالمانه‌ای است…حیوان را در قفس آزمایشگاه بدور از شرایط طبیعی خود نگاهداری می‌كنند و عمدا با آزمایش‌های مختلف برای آنها درد و ترس و اضطراب ایجاد می‌شود. یك كار صد در صد غیر اخلاقی. موضوعی كه در برخی موارد حتی نتیجه مثبت آزمایش نهایی بر روی حیوان نیز نمی‌تواند نشانه موفقیت صد در صدی آن بر روی انسان باشد.


اگر یك نفر سبك گیاهخواری را انتخاب می‌كند، به معنای توجه صرف به تغذیه و سلامت جسمش نیست. یك گیاهخوار سلامت روح خود را هم در این مسیر با عدم آزار به هر موجود زنده‌ای دنبال می‌كند. پس در این سبك و مسیر تست حیوانی جایی ندارد. چون یك گیاهخوار حامی حیوانات است.

تست حیوانی

آیا جایگزینی برای تست حیوانی وجود دارد؟


موضوع تست حیوانی در برخی موارد هم چالش برانگیز است وقتی كه در حوزه پزشكی و داروسازی افراد بیان می‌كنند كه این تست‌ها را برای حفظ جان انسان‌ها انجام می‌دهند؛ پیشرفت‌های پزشكی بسیاری در چند دهه گذشته مدیون همین تست‌های حیوانی بوده است. این موضوع درست است اما می‌توان بسیاری از موارد غیر ضروری مانند تولید محصولات آرایشی را از چرخه تست‌های حیوانی خارج كرد؛ واقعا بی رحمانه نیست كه برای تولید رژلب، شامپو یا كرم، حیوانی آزار ببیند! هم اینك در بازار برندهای مختلف لوازم آرایشی و بهداشتی با درج عبارت Cruelty-free عدم تست حیوانی در تولید محصول خود را به خریدار گوشزد می‌كنند. 


در بخش تولید داروها و واكسن‌ها هم جای امیدی هست و روش‌های پیشرفته‌ای مثل استفاده از تراشه‌ها، مدلسازی‌های كامپیوتری، شبیه‌سازی بیماران وجود دارد كه می‌توانند جایگزین تست حیوانی شوند. پس اگر نمی‌توان صد درصد تست حیوانی را حذف كرد مسلما می‌توان در جهت كاهش آن حركت كرد. 

لطفا این تست غیر اخلاقی بی رحمانه را متوقف كنید!


با این اوصاف غیر اخلاقی نیست كه گیاهخواران همصدا با سایر مخالفان شعار توقف تست حیوانی در آزمایشات تولید محصولات را سر دهند. یك فرد گیاهخوار طالب صلح و آرامش است دوستدار زندگی بدون آزار و رنج سایر موجودات زنده و حافظ حقوق حیوانات و این شعار خود را در جزء جزء فعالیت‌های خود پیاده می‌كند. او مخالف هر فعالیت غیر اخلاقی و بی رحمانه است و طرفدار این موضوع كه مسلما انسانی كه هسته اتم را می‌شكافد و به فضا سفر می‌كند، می‌تواند راه‌حل‌های جایگزین تست حیوانی را نیز به صورت گسترده برای تولید انواع محصولات و حتی آزمایشات پزشكی استفاده كند. پس به امید آن روز…

مرجع: vegan food and living

زمان مطالعه: 6 دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید