وگان‌ و لبنیات

چرا وگان‌ها لبنیات مصرف نمی‌کنند؟

تا حالا به این موضوع فكر كردید كه چرا وگان‌ها لبنیات نمی‌خورند؟در کل ارتباط وگان و لبنیات غیر ممکن است. مگر جز این است كه در تولید لبنیات، حیوانی كشته نمی‌شود و به نظر مسیری صلح آمیز می‌آید. اما اگر به شما بگوییم كه برای همان یك تكه پنیری كه از شیر بدست می‌آید، گاوهای شیری زیادی آزار می‌بینند و كشته می‌شوند شاید كمی به فكر فرو بروید. بله … این موضوع به ظاهر به این شكل است و در پشت این پوشش‌های صلح آمیز تولید لبنیات، ماجراهای آزار دهنده و نامهربانه‌ای پیش می‌آید كه باعث می‌شود وگان‌ها لبنیات را از سفره غذایی‌شان حذف كنند. در اینجا نگاهی می‌اندازیم به این تصویر نامهربانانه، داستانی ناخوشایند در 6 پرده.

چرا وگان‌ها لبنیات مصرف نمی‌کنند؟

پرده اول:  بارداری اجباری و گوساله‌ای كه پس از تولد از مادرش جدا می‌افتد
هر قدر كه صنعت تولید گوشت، آزار دهنده است، تولید شیر و لبنیات چند پله آزار دهنده‌تر است اما بصورت پنهانی. احتمالا یك علامت سوال بزرگ دارید، اینكه اگر شیر حیوانات دوشیده نشود، حیوان تلف می‌شود و دامداران با این كار به گاو شیرده لطف می‌كنند؛ اما نه..موضوع به این سادگی نیست و تولید صنعتی شیر داستانی نامهربانانه دارد.
در دامداری‌ها، گاوهای ماده برای تولید شیر باید باردار شوند و سیكلی مشابه بارداری و تولید شیر در بدن انسان‌ها، برای آنها نیز اتفاق می‌افتد. اما نكته دردآور اینجاست كه گاو ماده نه به شكل طبیعی بلكه از طریق تلقیح مصنوعی و به اجبار باردار می‌شود. حتی در این مرحله از گاو نر نیز تحت شوك الكتریكی اسپرم گرفته می‌شود و درست مثل یك سیستم برده‌داری اجباری، گاو ماده باردار می‌شود؛ مراحلی كه بارها تكرار می‌شوند.
اما این تازه اول ماجرای غم انگیز این حیوان است. بعد از تلقیح مصنوعی گاو ماده پس از حدود 283 روز زایمان می‌كند. در اینجا گوساله كه نیاز به خوردن شیر مادر دارد، از مادرش جدا می‌شود چون هیچ دامداری نمی‌خواهد شیرش به هدر رود. این جدا كردن اجباری استرس زیادی هم به گاو هم به گوساله وارد می‌كند. تصور این ماجرا بسیار دردآور است.

بارداری اجباری و گوساله‌ای كه پس از تولد از مادرش جدا می‌افتد

پرده دوم: سیكل زجرآور شیردهی با مقصد مرگ دلیل تضاد وگان و لبنیات
بعد از جدا كردن گوساله از مادر، گاو ماده به مدت 10 ماه دوشیده می‌شود و برای فروش به مغازه‌ها می‌رود و ما خوشحال از مصرف یك ماده غذایی مقوی.  دریغ از اینكه درد و رنج گاو ماده ادامه دارد. او بعد از 60 روز كه شیرش دوشیده نشد، دوباره تحت تلقیح مصنوعی قرار می‌گیرد و یك سیكل دردآور دیگر آغاز می‌شود. درد، رنج و مادری كه فرصتی برای لذت بردن از بچه‌اش ندارد.

پرده سوم: زندگی كوتاه و غمگین گاوهای مادر
متاسفانه گاوهای ماده در كنار تحمل رنج‌هایی كه در مرحله شیردهی دیدند، عمر كوتاهی هم دارند. در حالی كه اگر به طور طبیعی زندگی كنند تا 20 سال هم عمر می‌كنند، گاوهای شیرده در حدود 3 تا 4 سالگی برای استفاده از گوشت‌شان كشته می‌شوند، چون بیشتر از این مدت نمی توانند  شیر بدهند و دامدار هم دنبال سود خود است. این هم یکی از دلایل تضاد وگان و لبنیات است.
پس تا اینجا تصویر گاوهای خوشحال در مرتع‌ها فقط در زندگی‌های روستایی دیده می‌شود نه صنعت تولید شیر. بخصوص اینكه گاوهای شیری صنعتی كمتر از طبیعت لذت می‌برند و مجبور به زندگی در اصطبل‌هایی با محفظه‌های آهنی، كف‌های بتونی هستند. جاهایی كه هم محل استراحت آنهاست و هم دفع ادرار و مدفوعشان و عفونت‌هایی كه در صورت عدم رعایت بهداشت دستگاه‌های شیردوشی با آن روبرو می‌شوند.

پرده چهارم: سرنوشت غم‌انگیز دیگری برای گوساله‌ها
گوساله‌های تازه متولد شده بدون لذت از بودن با مادر خود، بسته به اینكه نر یا ماده باشند، هر كدام سرنوشت غم‌انگیز خود را دارند. گوساله‌های ماده محكوم به ادامه سرنوشتی مثل مادر خود هستند و در سن 12 تا 14 ماهگی تجربه تلخ آنان یعنی بارداری اجباری از راه تلقیح مصنوعی، تولید شیر و همان داستان‌ها را دارند.
گوساله‌های نر هم وقتی به سن 16 تا 18 هفتگی برسند، به كشتارگاه رفته و گوشت آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته باز هم نه به این راحتی..چون برای داشتن گوشتی نرم و لطیف باید عضلاتی ضعیف داشته باشند با كمترین تحرك. این یعنی نگهداری گوساله‌های نر در اصطبل‌های كوچك همراه زنجیر. به طوری‌كه چرخ زدن، راه رفتن، ایستادن و خوابیدن راحت برای گوساله مشكل باشد تا عضلاتش رشد نكند. غذای آنها نیز یك فرمول تقویتی شیمیایی است تا رشدی مطابق میل دامدار داشته باشند.
و چه غم انگیز است سرنوشت گوساله‌هایی كه در زندگی كوتاه خود حس دوست داشتن، مراقبت و پرورش یافتن بوسیله مادر خود را تجربه نمی‌كنند. این هم یک دلیل مهم دیگر از تضاد وگان و لبنیات

سرنوشت غم‌انگیز دیگری برای گوساله‌ها

پرده پنجم: مسائل زیست محیطی تولید شیر
در مورد گازهای گلخانه‌ای بخصوص دی اكسید كربن و متان و تاثیرشان در آلودگی محیط زیست و گرم شدن زمین را زیاد شنیده‌اید و خوانده‌اید. اما تا حالا می‌دانستید كه تولید شیر صنعتی چه تاثیری در محیط زیست دارد. جالب اینجاست كه گاوهای شیری خودشان عامل آلودگی هستند. گاز معده این حیوان سالانه 70 تا 120 كیلوگرم متان از خود دفع می‌كند. این موضوع را ضرب كنید در صدها میلیون گاو شیری كه در جهان است.  یك رقم بسیار بزرگ متان و در نتیجه آلودگی محیط زیست. البته در این بین آب و انرژی كه در دامداری های صنعتی مصرف می‌شود هم نمی‌شود نادیده گرفت.

پرده ششم: مسائل بهداشتی و مشكلات ناشی از مصرف لبنیات
در كنار فایده‌های زیادی كه از مصرف لبنیات حیوانی گفته می‌شود، این مواد غذایی چربی اشباع دارند كه به افزایش كلسترول بد خون كمك می‌كند یعنی یك عامل ابتلا به بیماری‌های قلبی. پزشكان به استفاده از 10 درصد كالری مورد نیاز روزانه از چربی‌های اشباع توصیه می‌كنند كه همه این مقدار از منابع گیاهی و پیروی از یك رژیم گیاهخواری و یا وگان هم قابل دسترسی است.
نكته دیگر در مصرف لبنیات بحث‌هایی است كه بر سر هورمون‌های اضافی كه دامداران برای سودآوری بیشتر به غذای گاو و یا خود آن تزریق می‌كنند، وجود دارد. هورمون‌های استروییدی كه عامل خطر برای ریسك ابتلا به سرطان‌ها و اختلال عملكرد شیمیایی بدن. 
قند لاكتوز دیر هضم شیر هم كه یك مشكل آشنا برای بسیاری از افراد است و دلیل دیگری كه وگان‌ها را به سمت استفاده از شیرهای جایگزین و محصولات گیاهی  هدایت می‌كند.

آنچه خواندید واقعیتی تلخ بود نه بزرگ كردن مسائل كوچك
تا اینجا داستانی دیگر از تولید لبنیات برای شما گفته شد كه كمتر به آن توجه كرده بودید. نكته‌ای كه برای وگان‌ها كه هدفی متفاوت در زندگی خودشان انتخاب كرده‌اند، بسیار اهمیت دارد. در هر حال هر فرد مسئول زندگی خود است و نمی‌توان افراد را به اجبار وادار به پیروی از یك سبك تغذیه‌ای خاص كرد، اما این مقاله پاسخی است برای آن دسته كه خوردن لبنیات را مخالف با اصول دوستی با حیوانات و محیط زیست نمی‌دانند. هر آنچه هست ما به عنوان فردی از این كره خاكی بهتر است برای هدیه حسی بهتر به زندگی خود، روشی را انتخاب كنیم كه كمترین آزار و اذیت به محیط زنده پیرامون‌مان وارد شود. در این مقاله واقعیت‌هایی را خواندید كه لازم بود بدانید، انتخاب با خودتان.

منبع:
i am going vegan
زمان مطالعه: 6 دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
preloader