کاهش مصرف پلاستیک

کاهش مصرف پلاستیک با 9 ترفند

چرا کاهش مصرف پلاستیک اهمیت زیادی دارد؟ پلاستیك و میزان مصرف پلاستیک یك مشكل جهانی است. این جمله را بارها شنیدید. واقعیتی تلخ كه اگر با آمار به مصرف آن نگاه كنیم بیشتر متوجه خطری كه پلاستیك با محیط زیست دارد می‌شویم. سالانه 500 میلیون تن پلاستیك در سراسر جهان تولید می‌شود..بله عدد قابل توجهی است. اگر بخواهیم به تغییرات مصرف آن در طی 40 ساله اخیر نگاه كنیم ما، به عنوان جزیی از این كره خاكی 900 درصد بیشتر از سال 1980 میلادی پلاستیك مصرف كردیم و اگر همین روند ادامه پیدا كند، تا سال 2050 اقیانوس‌ها به جای ماهی، پلاستیك را در خودشان جای می‌دهند.


همه این آمار می‌گوید كه پلاستیك یك دردسر برای كره زمین است. جزیی كه به یك پای ثابت در زندگی ما تبدیل شده است. پلاستیك و محصولات آن كه در جای جای زندگی‌مان می‌بینیم به حدی مصرف‌شان گسترده شده كه مدیریت آنها را دشوار كرده است. گستردگی كه تنها راه كاهش آن تغییر طرز فكر در كنار تغییر عادات مصرف است.به همین خاطر است كه  باعث شده كه دولت‌ها در كشورهای مختلف فعالیت‌های بسیاری را برای كم كردن اثرات آنها انجام بدهند. اما ما به عنوان یك فرد مسئول چه كارهایی برای کاهش مصرف پلاستیک می‌توانیم انجام دهیم. 

کاهش مصرف پلاستیک

1-از پلاستیك یكبار مصرف استفاده نكنیم


مهمترین دسته كه بیش از نیمی از پلاستیك مورد استفاده زندگی ما را تشكیل می‌دهند. به طور متوسط 12 تا 15 دقیقه عمر مفید دارند اما 500 سال طول می‌كشد تا از بین بروند، یعنی عمر آنها بیشتر از عمر ما و فرزندانمان است. كیسه‌های مواد غذایی، نی، كارد و چنگال، درب نوشیدنی‌ها و قهوه، همه پلاستیك‌هایی كه ما وابستگی زیادی به آنها داریم. یك راه کاهش مصرف پلاستیک این دسته، استفاده از وسایل جایگزینی است كه قابلیت چند بار استفاده را دارند.

  كافیست كیسه‌های پارچه‌ای را همراه خود به فروشگاه ببرید یا از كارد و چنگال فلزی و لیوان‌های مسافرتی شخصی خود استفاده كنید.  در این بین كارد و چنگال و ظروف سبز سازگار با محیط زیستی هم تولید شده‌اند كه استفاده آنها یك تغییر عادت بسیار مفید است.

2- برای کاهش مصرف پلاستیک، خرید آب در بطری پلاستیكی را متوقف كنید 


سالانه نزدیك به 20 میلیارد بطری پلاستیكی در جهان در سطل زباله انداخته می‌شوند. برای حفظ محیط زیست در این حالت كافیست یك بطری چند بار مصرف آب در كیف خود داشته باشید. اگر كیفیت آب در منطقه شما مناسب نیست و مجبور به استفاده از بطری‌های آب معدنی هستید بهتر است بجای خرید آب  در بطری، از دستگاه‌های تصفیه آب استفاده كنید.

کاهش مصرف پلاستیک

3-کاهش مصرف پلاستیک با استفاده از غذاهای خانگی بیشتر


شاید بپرسید این موضوع چه ربطی به کاهش مصرف پلاستیک دارد. برای پاسخ، به این شكل فكر كنید. پخت و پز در خانه بجای استفاده از غذاهای بیرون، در كنار كمك به تغذیه سالم در خانواده، باعث می‌شود كه شما بصورت غیر مستقیم از اقلام پلاستیكی كه معمولا در كنار این غذاها ارسال می‌شود (مثل كارد و چنگال، نی،…) استفاده نكنید. اما اگر هوس غذای بیرون كرده‌اید هنگام تماس با رستوران درخواست كنید كه كارد و چنگال و نی را ارسال نكنند. 
یك راه دیگر هم در صورتی‌كه به رستوران می‌روید و می‌خواهید غذای اضافی خود را به خانه ببرید از ظروف مخصوص خود در خانه برای این كار استفاده كنید تا نیازی به ظروف یكبار مصرف رستوران داشته باشید.

4-خرید عمده را جایگزین خریدهای جزیی كنید.


بسیاری از نیازهای روزانه شما هستند كه می‌توانند بصورت عمده و در بسته بندی‌های بزرگتر خریداری شوند. بعنوان مثال بجای خرید مواد غذایی تك نفره به تعداد زیاد كه در بسته بندی‌های پلاستیكی هستند، از بسته بندی‌های بزرگتر آنها استفاده كنید و خرید عمده به این شكل را در سبد مصرفی خودتان قرار دهید.

5-كیسه لباس مخصوص خودتان را به خشكشویی بیاورید


اگر لباس‌هایتان را به خشكشویی داده‌اید حتما به این موضوع توجه كرده‌اید كه لباس‌ها در روی یك كاور پلاستیكی به شما تحویل داده می‌شوند. برای كمك به كاهش مصرف پلاستیك در این حالت بهتر است از یك كیسه پارچه‌ای زیپ دار مخصوص این كار استفاده كنید و كاور پلاستیكی را تحویل دهید. 

کاهش مصرف پلاستیک

6-برای کاهش مصرف پلاستیک، اگر به خرید می‌روید یك كیف پارچه‌ای همراه داشته باشید


همه ما حداقل هفته‌ای یكبار به سوپر ماركت می‌رویم. اگر بجای استفاده از كیسه‌های پلاستیكی فروشندگان، از كیسه‌های پارچه‌ای استفاده كنیم، سهم زیادی در کاهش مصرف پلاستیک خواهیم داشت.

7-از گیره‌های چوبی به جای گیره‌های پلاستیكی استفاده كنید


حتی كوچكترین قدم ما در جهت کاهش مصرف پلاستیک تاثیر بسیاری در حفظ محیط زیست دارد. یك كار معمولی مثل آویزان كردن لباس‌ها در كمد با استفاده از گیره‌های چوبی توسط تك تك ما می تواند در نهایت به یك كار خارق العاده و تاثیرگذار تبدیل شود.

کاهش مصرف پلاستیک

8-زباله‌های پلاستیكی خود را برای بازیافت دسته بندی كنید


شیوه زندگی غلط بسیاری ما معمولا مانع از توجه به جزئیات می‌شود. شما با كار ساده تفكیك زباله‌های پلاستیكی، مسئولان شهرداری را در بازیافت زباله‌هایی كه مجبور به استفاده‌شان بودید، كمك می‌كنید.

9-به اطرافیان خود در مورد اهمیت کاهش مصرف پلاستیک آگاهی بدهید


همه ما در برابر حفظ محیط زیست مسئول هستیم. اگر به عنوان یك فرد مسئول در كنار رعایت كاهش مصرف پلاستیك، دوستان، آشنایان و خانواده‌های دیگر را با راه‌های كاهش مصرف پلاستیك آگاه و آنها را تشویق به این كار كنیم. با این فرهنگسازی نجات كره زمین با سرعت بیشتری اتفاق می‌افتد. 

زنگ خطر مدت‌هاست به صدا درآمده است؛ وظیفه‌تان را فراموش نكنید


مدت‌های زیادی است كه در مورد پلاستیك ها و خطرات آنها برای كره زمین شنیده‌اید. فرصت محدود است و محیط زیست ما در خطر. مسلما هیچ یك از ما نمی‌خواهیم بجای سرسبزی طبیعت و دریاهایی با ماهی‌های رنگارنگ حجم انبوهی از پلاستیك‌ها را ببینیم. بعنوان یك فرد كه دلسوز خود و آیندگان است از همین لحظه تصمیم بگیرید و راه‌های كاهش مصرف پلاستیك را در برنامه روزانه خود قرار دهید. اولین گام آموزش و انتقال فرهنگ این كار به دیگران با توصیف مواردی است كه در این مقاله خواندید. كار سختی نیست؛ وظیفه‌تان برای رسیدن به یك زمین پاك را بخاطر بسپارید.

مرجع: iberdrola

زمان مطالعه: 5 دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید