چیپس پرتقال توسرخ

چیپس پرتقال توسرخ، میوه خشک منحصر به فرد

میوه‌های خشك بی اغراق تنقلاتی غیر قابل گذشت هستند. پرتقال خشك یكی از انواع شناخه شده و البته پر طرفدار است كه البته نوع چیپس پرتقال توسرخ آن كمی منحصر به فرد تر است و اگر در انتخاب بین نوع معمولی و نوع توسرخ شك دارید، بهتر است نظر خود را بر نوع تو سرخ متمركز كنید؛ بخاطر دو موضوع رنگ و طعم خاص‌تر آن. البته در كنار خواصی كه نمی‌توان از آن گذشت. تصور كنید میوه‌ای را كه تمام فصول در دسترس است و شما با تهیه آن می‌توانید بعلاوه بر چشیدن طعم و بویش از ارزش غذایی معادل میوه تازه هم استفاده كنید.

ارزش تغذیه‌ای چیپس پرتقال توسرخ


چیپس پرتقال توسرخ در صورت اینكه از طریق یك فرایند مطمئن خشك شود، تا حد زیادی ویتامین ها و ارزش تغذیه‌ای خود را حفظ می‌كند. طبق جداول معتبر موجود، ارزش غذایی 100 گرم پرتقال تو سرخ خشك به صورت زیر است:


انرژی:250 كیلو كالری؛ كربوهیدرات: 62/5 گرم؛ قند: 41/7 گرم؛ فیبر:4/2 گرم؛ ویتامین آ:28 درصد نیاز روزانه؛ ویتامین سی: 63 درصد نیاز روزانه؛ كلسیم: 25% نیاز روزانه؛ آهن: 38% نیاز روزانه
اما اگر بخواهیم ارزش غذایی 100 گرم چیپس پرتقال تو سرخ را با معادل تازه آن یعنی 100 گرم میوه تازه مقایسه كنیم، به اعداد و ارقام زیر می‌رسیم:


انرژی: 51/8 كیلو كالری؛ كربوهیدرات: 13/5 گرم؛ قند: 9 گرم؛ فیبر: 2/3 گرم؛  ویتامین آ: 5/2 درصد نیاز روزانه؛ ویتامین سی: 90 درصد نیاز روزانه؛ كلسیم: 3/4 درصد نیاز روزانه
باید توجه كنیم كه برای هر كیلو میوه خشك حدود 8 الی 10 كیلو میوه تازه نیاز است. به عبارتی هر كیلو میوه تازه در حدود صد گرم میوه خشك به ما می دهد. پس در مقایسه ارزش غذایی معادل، حتما به این نكته توجه كنید.

چیپس پرتقال توسرخ

چیپس پرتقال توسرخ، ویتامین C، كاهش كلسترول و دیگر هیچ!


مثل همه پرتقال‌ها، نوع تو سرخ و حتی خشك شده آن سرشار از ویتامین C است. ویتامینی مفید برای رشد و ترمیم بافت‌های بدن كه به جذب مواد مغذی مثل آهن هم كمك می‌كند. البته از نقش آن در بهبود زخم‌ها، تقویت لثه دندان و سلامت و زیبایی پوست هم نمی‌شود گذشت. 
طبق مطالعاتی كه انجام شده است، مصرف منظم ویتامین C نه تنها به كاهش قابل توجه كلسترول بد یا LDL می‌شود، بلكه می‌تواند به افزایش سطح كلسترول خوب در بدن نیز كمك كند.


از طرفی تقویت سیستم ایمنی بدن در اثر مصرف این ویتامین هم برای همه مشخص است. البته باید توجه كرد كه این خواص تنها در صورت مصرف منظم ویتامین C بدست می‌آید زیرا ویتامینی محلول در آب است و بدن نمی‌تواند آن را ذخیره كند.

فیبر رژیمی چیپس پرتقال توسرخ و هر آنچه دستگاه گوارش می‌خواهد


فیبر رژیمی در این میوه خشك به دو صورت محلول و نامحلول وجود دارد؛ دو نوعی كه در هر حال حامی سیستم گوارش شما هستند. فیبر محلول در معدل به صورت ژل در می‌آید و قبل از اینكه كلسترول وارد جریان خون شود، آن را جذب كرده و در نتیجه به كاهش سطح كلسترول در بدن كمك می‌كند. از طرف دیگر فیبر نامحلول عملكردی مثل پری بیوتیك دارد؛ یعنی حمایت كننده از باكتری‌های خوب روده و در نتیجه هضم سالم غذا در بدن.

چیپس پرتقال توسرخ

كمك به كاهش خطر سكته و نقش چیپس پرتقال توسرخ


پرتقال توسرخ ماده‌ای به نام فلاونوئید دارد كه به كاهش خطر سكته مغزی و قلبی كمك می‌كند؛ تحقیقات اخیر نشان داده است كه مصرف منظم این ماده به طور قابل توجهی خطر سكته مغزی ایسكمیك در زنان را كاهش می‌دهد. این تركیب واكنش شیمیایی خاصی در بدن انجام می‌دهد كه علاوه بر كاهش خطر انواع سكته‌های قلبی و مغزی باعث كاهش سطح انسولین در بدن هم می‌شود. 

چیپس پرتقال تو سرخ و چند رسپی ساده و در دسترس 


علاوه بر مصرف مستقیم این میوه خشك به عنوان میان وعده روزانه، راه‌های دیگری هم وجود دارد كه می‌توانید از آن استفاده كنید.
اضافه كردن چیپس پرتقال به چای: برای خوشمزه كردن چای سیاه یا سبز خود حتما استفاده از آن برای مزه دار كردن چای خودتان را به خاطر داشته باشید.


استفاده از چیپس پرتقال تو سرخ در سالاد: با كاهو، هویج، گوجه فرنگی و پرتقال خشك تو سرخ و هر نوع میوه دیگر سالاد دلخواه خودتان را درست كرده و از آن لذت ببرید. اضافه كردن آجیل یا دانه‌های كنجد به این سالاد انتخاب مناسبی است كه می‌تواند انرژی شما را افزایش دهد. البته چیپس پرتقال را به عنوان تزیین سالاد هم می‌توانید استفاده كنید.
چیپس پرتقال تو سرخ و اسموتی‌های خوشمزه: اگر آب‌میوه، اسموتی یا هر نوع نوشیدنی سردی را درست كردید، اضافه كردن چیپس پرتقال توسرخ را امتحان كنید. مطمئنا از طعم و مزه آن لذت می‌برید.

چیپس پرتقال توسرخ

چند چیپس پرتقال توسرخ در روز بخوریم؟


چیپس پرتقال به دلیل از دست دادن آب خود نسبت به معادل تازه‌اش قند بالاتری دارد به همین دلیل است كه در تعداد مصرف روزانه آن كمی باید احتیاط كنید تا با مشكل اضافه وزن یا دیابت مواجه نشوید. مصرف روزانه 20 گرم این میوه خشك پیشنهاد متعادلی است اما در صورت مصرف سایر میوه‌های خشك یا آجیل‌ها توصیه می‌شود در مجموع این 20 گرم را بین سایر مواد تقسیم كنید. به عنوان مثال تركیبی از چند برش چیپس پرتقال با یك مشت مغز تا بتوانید از فواید هر دو دسته استفاده كافی را ببرید.

نحوه خرید و مصرف چیپس پرتقال توسرخ


تهیه این میوه خشك به راحتی از فروشگاه آنلاین گیاهخواری كاكوتی و برای شما فراهم است. سبد تنقلات كاكوتی برای شما مجموعه‌ای را فراهم می‌آورد تا از خواص و طعم آن در كنار سایر مواد لذت ببرید. در خصوص نگهداری چیپس پرتقال توسرخ هم نگرانی نداشته باشید، چون با قرار دادن و نگهداری آن در ظروف سربسته و در مكانی خنك، تا یكسال قابل استفاده است. علاوه بر این بهتر است چیپس پرتقال تو سرخ را از هر غذا با بوی بد مانند سیر یا پیاز دور نگاه دارید، بوی این غذاها ممكن است طعم و بوی هر نوع میوه خشكی را تغییر دهد. 

مرجع: webmd

زمان مطالعه: 5 دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید