خواص چاودار

6 خواص چاودار

در مورد خواص چاودار چیزی می‌دانید؟ یكی از پنج غلات پر مصرف دنیا كه تقریبا شبیه گندم و جو بوده و به همین دلیل كاربردهایی مشابه آنها هم دارد، چاودار است. این غله در نقاط بسیاری مثل اروپای شرقی، تركیه، روسیه شمالی و مركزی، آمریكای شمالی و جنوبی و چین كشت می‌شود و از این لحاظ نقاط بسیاری در دنیا از آن استفاده می‌كنند. اما اگر بخواهیم زادگاه اصلی آن را بدانیم، این غله بومی كشور تركیه است و از حدود 400 سال پیش از میلاد مسیح مردم از آن برای تهیه نان استفاده می‌كردند. اگر با نان روگن آشنا باشید، آردی كه برای تهیه آن استفاده می‌شود مخلوطی از آرد چاودار و آرد گندم است.


ارزش تغذیه‌ای این غله پر مصرف به وجود مواد معدنی، ویتامین و تركیبات آلی مفید بسیار در آن بر می‌گردد. مواردی مثل منگنز، مس، منیزیم، فسفر، ویتامین‌های ب،  فیبر غذایی و تركیبات آنتی اكسیدان فنلی كه كلكسیونی از آنچه بدن به آن نیاز دارد را در خود جای داده است. تركیباتی كه هر كدام باعث ایجاد یك اثر مفید در بدن می‌شوند. 

ارزش تغذیه‌ای چاودار در یك نگاه


برای گفتگوی بیشتر در مورد خواص چاودار بهتر است اول یك نگاه كلی به خواص آن بیندازیم و بعد بحث‌مان را در این خصوص بازتر كنیم. این جدول تغذیه‌ای بر اساس خواص در 100 گرم چاودار است.

عنوانمقداردرصد نیاز روزانه
كالری338 كیلوكالری
چربی1/6 گرم2 درصد
كربوهیدرات كل76 گرم28 درصد
فیبر15 گرم54 درصد
قند1 گرم
پروتئین10 گرم20 درصد
كلسیم24 میلی گرم2 درصد
آهن2/63 میلی گرم15 درصد
پتاسیم510 میلی گرم11 درصد

كاهش وزن، از خواص چاودار


چاودار از نظر تاثیرگذاری بر كاهش وزن بالاتر از گندم و جو است. فیبر موجود در این غله تا حدود زیادی منحصر به فرد است چون زمان مصرف به شدت با مولكول‌‌های آب متصل شده و در نتیجه شما خیلی سریع احساس سیری می‌كنید. اگر بخواهیم به شكل دیگری تاثیر كاهش وزن چاودار را توضیح دهیم، باید از چالش گرسنگی در افرادی كه رژیم تغذیه می‌گیرند صحبت كنیم.

وقتی رژیم می‌گیریم ممكن است در برابر گرسنگی تسلیم بشویم؛ اگر در برنامه تغدیه‌ای‌تان از محصولات چاودار استفاده كنید، به دلیل فیبر خاص این غله، پیروز شدن بر حس گرسنگی و احساس سیری راحت‌تر است. به نوعی از پرخوری در حین رژیم غذایی جلوگیری می‌كند. در هر حال 15 گرم فیبر در 100 گرم از این غله كه معادل 54 درصد نیاز روزانه تغذیه شماست را دست كم نگیرید.

خواص چاودار

كنترل دیابت نوع 2، از خواص چاودار


وقتی صحبت از قند خون می‌شود، آنها كه دیابت دارند همیشه نگران خورد و خوراك خود می‌شوند. بالا و پایین رفتن بیش از اندازه قند خون می‌تواند برای هر كسی خطرناك باشد. در بین غلات متداول، گندم به میزان بیشتری باعث افزایش ناگهانی قند خون می‌شود؛ اما چاودار بخاطر داشتن مولكول‌های بزرگتر، به سرعت تجزیه نمی‌شود و قند خون را ناگهانی بالا نمی‌برد.

اگر بخواهیم علمی‌تر نگاه كنیم، شاخص گلایسمیك چاودار كمتر است كه همه آن مربوط به فیبرهای محلول معجزه‌گر این غله است. در مطالعه‌ای كه در آمریكا بر روی 41.000 نفر انجام شده، افرادی كه از چاودار در رژیم غذایی‌شون استفاده كردند، 31 درصد كمتر از سایرین به دیابت نوع 2 مبتلا شده‌اند.

سلامت دستگاه گوارش، از خواص چاودار


تركیب قابل توجه فیبر در چاودار، سومین اثر قابل توجه خودش را در كمك به بهبود هضم غذا و سلامت دستگاه گوارش بدن می‌گذارد. افرادی كه دچار یبوست یا انسداد روده هستند، فیبر چاودار كمك كننده خوبی است كه درد و گرفتگی معده را هم كاهش می‌دهد. حتی در شرایط وخیم‌تر دیده شده كه از سنگ صفرا و یا سرطان روده بزرگ جلوگیری می‌كند.  طبق مطالعات مصرف محصولات چاودار خطر ابتلا به سنگ صفرا را تا 13 درصد كاهش می‌دهد. علت آن هم فیبرهای موجود در چاودار است كه با اتصال به سموم، آنها را از بدن بیرون می‌كشد.

خواص چاودار

كمك به سیستم قلب و عروق خود، از خواص چاودار


چاودار مثل اكثر غلات دوست قلب است. اگر از فشار خون یا تنگی عروق رنج می‌برید، اضافه كردن چاودار به رژیم غذایی‌تان بسیار كمك كننده است. چون باعث كاهش كلسترول بد خون شما می‌شود. اگر به طور مرتب نان چاودار مصرف كنید، در مقایسه با افرادی كه نان سفید مصرف می‌كنند، 30 درصد كمتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی قرار می‌گیرید.

رساندن یك كلكسیون ویتامین و مواد معدنی به بدن‌تان، از خواص چاودار


گفته می‌شود كه آرد چاودار، دارای 30 درصد آهن، دو برابر پتاسیم بیشتر از نان گندم معمولی است. یك ركورد فوق‌العاده برای چاودار كه می‌تواند منبع خوبی برای تامین آهن بدن باشد. از طرفی چاودار مثل گندم مجموعه خوبی از انواع ویتامین‌ها بخصوص ویتامین‌های گروه ب، است. تیامین یا ویتامین ب1 (26 درصد نیاز روزانه)، ریبوفلاوین یا ویتامین ب2 (19 درصد نیاز روزانه)، نیاسین یا ویتامین ب3 (27 درصد نیاز روزانه) و اسید پانتوتنیك یا ویتامین ب5 ( 29 درصد نیاز روزانه) مهمترین  دسته كلكسیون ویتامین ب  قابل اشاره در مصرف 100 گرم از چاودار است.

چند كلام از پتانسیل ضد سرطانی چاودار


یك مطالعه آزمایشی در سال 2016 در دانمارك نشان داد كه تركیبی به نام بنزوكسازین در چاودار وجود دارد كه عامل پیشگیری كننده سرطان پروستات است. مطالعه‌ای كه البته نیاز به شواهد بیشتری دارد. موسسه پزشكی تغذیه‌ای در فنلاند هم با آزمایشاتی كه انجام داده است، به خواص آنتی اكسیدانی چاودار و اثر پیشگیری كننده‌اش بر سرطان پستان اشاره كرده است.  همین‌طور وجود ماده‌ای به نام لوناسین كه در كاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و پروستات كمك كننده است.

خواص چاودار

اما چاودار اثرات جانبی هم دارد


هر ماده‌ غذایی در كنار اثرات مفید خود ممكن است برای بعضی افراد حساس، مشكلاتی را هم ایجاد كند. چاودار به دلیل گلوتن موجود در خود برای افرادی كه حساس به این ماده هستند و از بیماری سلیاك رنج می‌برند، توصیه نمی‌شود. از طرفی فروكتان بالا در چاودار كه نوعی فیبر محلول در آب است، برای افرادی كه سندروم روده تحریك پذیر دارند، باعث ایجاد دردهای گوارشی می‌شود.

از خواص چاودار گفتیم تا به این نقطه برسیم..


مجموعه مقالاتی كه در كاكوتی می‌خوانید همگی برای آگاهی دادن برای تغذیه سالم و معرفی محصولاتی است كه شما را برای یك سبك مناسب زندگی كمك می‌كند. بخصوص افرادی كه رژیم گیاهخواری یا وگان را دنبال می‌كنند و دانستن اطلاعات تغذیه‌ای بدلیل محدودیت‌هایی كه آنها در تغذیه خود دارند یك ضرورت است. حتما نظرات‌تان را با ما در میان بگذارید. 

مرجع: chicago internal cleansing

زمان مطالعه: 6 دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
preloader