خواص بادام زمینی

خواص بادام زمینی، دوست داشتنی سالم گیاهخواران

بادام زمینی یكی از حبوبات گیاهی مغذی است كه همگی شما با آن آشنا هستید. این محبوب دل، بومی آمریكای جنوبی است و محصولات متنوع حاصل از آن مثل روغن، آرد، كره در بسیاری از غذاها، دسرها، كیك و شیرینی‌ها استفاده می‌شود. اگر بخواهیم به خواص بادام زمینی و مواد مغذی آن اشاره كنیم در مرحله اول میزان پروتئین و چربی بالای آن است و به همین دلیل یكی از دوست داشتنی‌های سالم افراد گیاهخوار و وگان محسوب می‌شود. 


چربی بادام زمینی به عنوان یك چربی‌ گیاهی سالم دارای كیفیت بالایی است و به عبارتی آن را می‌توان یك دانه روغنی به حساب آورد. محتوای چربی بادام زمینی از 44 تا 56 درصد متغیر است. البته این تمام ارزش غذایی‌اش نیست؛ هر 100 گرم این دانه روغنی دارای 567 كالری انرژی، 25/8 گرم پروتئین، 16/1 گرم كربوهیدرات، 4/7 گرم قند، 8/5 گرم فیبر و 7 درصد آب است. برای آشنایی بیشتر با خواص بادام زمینی در این مقاله همراه ما باشید.

پروتئین بالا، یکی از خواص بادام زمینی و مفید برای گیاهخواران


محتوای پروتئینی بادام زمینی از 22 تا 30 درصد كل وزن آن متغیر است. یك منبع خوب پروتئین گیاهی برای افراد دارای رژیم گیاهخواری. البته بعضی افراد ممكن است به این پروتئین حساس باشند.

خواص بادام زمینی - پروتئین بالا

كربوهیدرات پایین یکی از خواص بادام زمینی


مقدار كربوهیدرات بادام زمینی در حد پایین و تنها 13 تا 16 درصد وزن كل آن است. بدلیل این موضوع و همچنین پروتئین، فیبر و چربی بالا، این دانه روغنی شاخص گلایسمی بسیار پایینی دارد یعنی كربوهیدرات آن پس از مصرف به سرعت وارد جریان خون می‌شود و مشكلی برای افراد دارای دیابت ایجاد نمی‌كند.

دنیایی از ویتامین‌ها و مواد معدنی در بادام زمینی


هر چه از این مورد از خواص بادام زمینی بگوییم كم است؛ شما می‌توانید از طریق این دانه روغنی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی زیر را به بدن خود برسانید.
بیوتین: یك ویتامین موثر در تبدیل مواد غذایی به انرژی كه بویژه در دوران بارداری بانوان اهمیت دارد.
مس: یك ماده معدنی كم مصرف در رژیم غذایی كه كمبود آن اثرات نامطلوب بر سلامت قلب دارد.
نیاسین یا ویتامین B3: عملكرد اصلی در كاهش خطر بیماری‌های قلبی دارد.
فولات: یك عنصر موثر در سلامت مغز و سیستم عصبی، بهبود كنترل قند خون در افراد دیابتی و مورد نیاز اصلی مادران باردار.


منگنز: عنصر كمیاب موثر در حفظ سلامت استخوان‌ها، پوست و مو كه یك آنتی اكسیدان قوی هم به حساب می‌آید.
ویتامین E: یك آنتی اكسیدان قوی كه در دانه‌های روغنی گیاهی به وفور یافت می‌شود  و نقش موثری در سلامت پوست و مو دارد.
تیامین یا ویتامین B1: به سلول‌های بدن در تبدیل كربوهیدرات به انرژی كمك می‌كند و برای عملكرد مناسب قلب، ماهیچه‌ها و سیستم عصبی ضروری است.
فسفر: یك ماده معدنی ضروری در رشد و نگهداری بافت‌های بدن.
منیزیم: ماده ضروری با عملكردهای مختلف كه مصرف كافی آن به محافظت از بیماری‌های قلبی كمك می‌كند.

خواص بادام زمینی

بادام زمینی و مساله‌ای به نام كاهش وزن


چربی بالای بادام زمینی این شك را ایجاد می‌كند كه آیا مصرف آن وزن را افزایش می‌دهد یا خیر. خبر خوب این است كه با وجود چربی و كالری بالای این دانه روغنی، مصرف متعادل آن باعث افزایش وزن نمی‌شود و حتی می‌تواند به كاهش خطر چاقی كمك كند. در مطالعه‌ای كه انجام شده است، اگر منابع چربی در یك رژیم غذایی كم چرب با بادام زمینی جایگزین شود، تا حدود 3 كیلوگرم می‌تواند كاهش وزن را برای فرد بدنبال داشته باشد. برای این موضوع جالب توجه 3 دلیل وجود دارد:


اول اینكه بادام زمینی با ایجاد حالت سیری در فرد به نسبت سایر مواد غذایی، میزان مصرف غذا را كاهش می‌دهد.  به عبارت دیگر به خاطر همین خاصیت سیر كنندگی افزایش مصرف این دانه روغنی برابر است با خوردن غذای كمتر.
دوم اینكه محتوای بالای پروتئین بادام زمینی و چربی‌های غیر اشباع آن كالری سوزی را افزایش می‌دهند.
و سوم اینكه بدلیل وجود فیبر غذایی نامحلول در بادام زمینی مصرف آن می‌تواند وزن را كاهش دهد.

بادام زمینی دوستدار قلب شماست


بیماری‌های قلبی یكی از علت‌های اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است و بادام زمینی دانه محبوبی است كه از قلب شما محافظت می‌كند. در ابتدای این مقاله دیدیم كه چه مواد مغذی در این دانه روغنی وجود دارد؛ مواد معدنی مثل منیزیم، نیاسین، مس، اسید اولئیك و خاصیت آنتی اكسیدانی آن، بادام زمینی را به یك ماده غذایی دوستدار قلب شما تبدیل كرده است.

بادام زمینی و مبارز سرسخت سنگ كیسه صفرا


مصرف مداوم بادام زمینی خطر ابتلا شدن شما به سنگ كیسه صفرا را كاهش می‌دهد. علت اصلی تشكیل سنگ كیسه صفرا افزایش كلسترول در خون است و تاثیر این دانه روغنی بر كاهش كلسترول بد خون به خاطر سطح بالای چربی گیاهی سالم، می‌تواند عامل جلوگیری كننده سنگ كیسه صفرا در بدن باشد.

بادام زمینی

افراد حساس به آلرژی‌زایی این دانه روغنی توجه داشته باشند


هر چند اندك، با این حال بادام زمینی برای گروهی از افراد آلرژی‌زاست. در تحقیقی كه انجام شده تقریبا یك درصد آمریكایی‌ها به این دانه روغنی آلرژی دارند . باید از مصرف آن و محصولات مرتبط خودداری كنند.

گیاهخواران مصرف متعادل بادام زمینی را توجه داشته باشند


اسید فیتیك كه در همه دانه‌های خوراكی، آجیل و غلات و از جمله بادام زمینی وجود دارد، دسترسی به آهن را در بدن كاهش می‌دهد. این موضوع در افرادی كه به طور منظم گوشت می‌خورند نگران كننده نیست اما ممكن است در مورد گیاهخواران كه منبع اصلی غذایی‌شان غلات و حبوبات است مشكل‌زا باشد. بنابراین بهتر است این دسته از افراد مصرف متعادل بادام زمینی را در رژیم خود بگنجانند.

در خرید بادام زمینی دقت كنید


اگر بادام زمینی را از فروشگاه‌های نامعتبر بخرید، امكان آلودگی آن به گونه‌ای كپك كه آفلاتوكسین تولید می‌كند، وجود دارد. مسمومیت با این كپك باعث از دست دادن اشتها، تغییر رنگ چشم‌ها و در نوع شدید نارسایی و سرطان كبد را بدنبال دارد. خطر آلودگی به این كپك به نحوه نگهداری نامطلوب بادام زمینی و شرایط گرم و مرطوب بر می‌گردد. اگر به دنبال استفاده كامل از خواص بادام زمینی، این دانه روغنی محبوب هستید، فروشگاه آنلاین گیاهخواری كاكوتی با تامین این محبوب دوست داشتنی از فروشگاه‌های معتبر طرف قرارداد خود، امكان یك خرید بدون دغدغه را برای شما فراهم كرده است.

مرجع: healthline

زمان مطالعه: 6 دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
preloader