دمنوش‌ را از دل طبیعت بنوشید

دمنوش‌ را از دل طبیعت بنوشید

دمنوش‌های گیاهی یكی از سالم‌ترین نوشیدنی‌هایی هستند كه شما می‌توانید آنها را مصرف كنید. تفاوت دمنوش‌ها در ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی اكسیدان‌های موجود در بسیاری از گیاهان و فواید كوتاه مدت و بلند مدتی است كه برای سلامتی بدن  و تغذیه سالم شما دارند. جایگزین‌هایی عالی برای نوشیدنی‌های شیرین و كافئین‌دار روزانه با طعمی فوق‌العاده.

به چه نوشیدنی دمنوش گفته می‌شود؟


شاید سوال جالبی از نظر شما نباشد، اما باید بدانید كه دمنوش‌های گیاهی نوشیدنی‌هایی بر پایه گل یا ریشه گیاهان هستند. ریشه اصلی آن‌ها به مصر و چین باستان بر می‌گردد و از این نوشیدنی‌ها به دلیل طعم و خواص دارویی‌شان بسیار استفاده می‌كردند. در حال حاضر صدها نوع دمنوش متفاوت در سراسر جهان مصرف می‌شود كه هر یك طعم و فایده متفاوت خود را دارند. فوایدی از درمان سرماخوردگی تا كاهش استرس و خواص ضد پیری كه روز شما را سرشار از شادابی و سلامتی می‌كند.

هر چند استفاده دمنوش در فرهنگ ایرانیان بسیار جا افتاده است و كم و بیش بسیاری از شما با خواص آنها آشنا هستید اما شاید بد نباشد كه كمی بیشتر در مورد خواص كلی آنها برای شما بگوییم.


دمنوش‌ است و یك دنیا حرف و سخن در مورد سلامتی

دمنوش‌

حرف اول: مبارزان سرسخت سرماخوردگی


شكی نیست كه برای درمان سرماخوردگی عالی هستند. بعد از زنجبیل یكی از بهترین گیاهان در این مورد سنجد است چون موادی دارد كه مجاری بینی را پاك كرده و سرفه‌های شدید را متوقف می‌كند؛ حتی اگر بگوییم علائم آسم را متوقف می‌كند بیراهه نرفته‌ایم. به نوعی آنتی بیوتیك طبیعی به حساب می‌آید.

حرف دوم: هضم كننده غذا


یكی از فواید بزرگ آن‌ها تجزیه چربی است كه تخلیه معده را سریع می‌كند. با انجام این كار شما می‌توانید علائم سوء هاضمه، نفخ و استفراغ را كاهش دهید. از بهترین دمنوش‌ها در این دسته می‌توانیم به قاصدك، بابونه، دارچین، نعناع فلفلی و دمنوش زنجبیل اشاره كنیم.

حرف سوم: مدافعان و تقویت كنندگان سیستم ایمنی


آنتی اكسیدان‌ها و ویتامین‌ها موجود در دمنوش‌ها برای مبارزه با بیماری و عفونت‌ها عالی هستند. آنها در برابر تنش‌های اكسیداتیو شما را مراقبت كرده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را كاهش می‌دهند. اگر به دنبال استفاده از این خاصیت دمنوش‌ها هستید حتما دمنوش سنجد، اكیناسه، زنجبیل و ریشه شیرین بیان را امتحان كنید.

دمنوش‌

حرف چهارم: كاهش دهنده التهاب


نوشیدن روزانه برخی دمنوشها به كسانی كه از آرتروز رنج می‌برند، می‌تواند كمك زیادی كند. با مصرف آنها شما می‌توانید درد، تورم و خستگی مفاصل را كاهش دهید. زنجبیل به دلیل تركیبات خاص خود یكی از بهترین گیاهان برای تسكین التهاب به حساب می‌آید. چای سبز، كندر، گزنه هم از دسته ضد التهاب‌های گیاهی به حساب می‌آیند.

حرف پنجم: بنوشید و پیری را عقب برانید


جوانی و احساس خوب آن از آرزوهای همیشگی انسان بوده است. شاید اغراق باشد كه بگوییم می‌توان همواره جوان ماند اما با مصرف برخی دمنوش‌های گیاهی می‌توان باعث كند كردن روند پیری شد. آنتی اكسیدان‌های موجود در دمنوش‌ها از آسیب رادیكال‌های آزاد به بدن جلوگیری كرده و پیری سلول‌ها را در بدن كاهش می‌دهند. این حالت باعث می‌شود كه پوست شما جوان‌تر به نظر برسد. انتظار معجزه نداشته باشید اما حس خوش جوانی را با نوشیدن دمنوش تجربه كنید. دمنوش زنجبیل، بابونه، چای ترش، رویبوس (چای قرمز) از دمنوش‌هایی هستند كه آنتی اكسیدان بالایی دارند.

حرف ششم:  به استرس و اضطراب ” نه” بگویید.


این نوشیدنی‌های گیاهی ذهن را آرام و راحت می‌كنند و باعث كاهش استرس و اضطراب می‌شوند؛ آن هم در دنیایی كه حرف از تنش و استرس عادی است. بدلیل خاصیت آرام بخش دمنوش‌ها، نوشیدن آنها قبل از خواب به افرادی كه از بیخوابی رنج می‌برند توصیه می‌شود. اگر دنبال دمنوش خاص برای این موضوع هستید، حتما بابونه را امتحان كنید. نكته جالب اینجاست كه اثر آرامش بخش دمنوش‌ها حتی می‌تواند به عنوان یك ضد افسردگی خفیف برای بعضی افراد هم عمل كند چون به مغز برای كاهش احساسات افسردگی كمك می‌كند.

دمنوش‌ و هضم غذا

حرف هفتم: سلامت پوست خود را به دمنوش‌ها بسپارید


دمنوش‌ها یك درمان مفید برای آكنه هستند كه آنها را می‌توان به صورت یك نوشیدنی معمولی و یا استفاده مستقیم بر روی پوست استفاده كرد. چای بابونه بخاطر خاصیت آنتی اكسیدانی و ضد باكتریایی كه دارد از بهترین دمنوش‌‌ها برای این منظور هست. البته از چای نعناع هم در این مورد نمی‌توان گذشت و برای كاهش آكنه بسیار مفید است.

حرف هشتم: كاهش فشار خون 


دمنوش‌های گیاهی مثل چای ترش به دلیل مواد شیمیایی درون خود می‌توانند فشار خون را بدون هیچ گونه عوارض جانبی كاهش دهند. همان طور كه می‌دانید فشار خون بالا می‌تواند بر قلب و كلیه تاثیر منفی داشته باشد؛ پس امتحان كردن دمنوش‌ها می‌تواند كمك كننده خوبی در این زمینه به حساب بیاید.

همراه دمنوش‌ها باشید اما به اندازه و زیر نظر پزشك


همراه بودن با طبیعت و استفاده از مواد طبیعی همیشه لذت بخش است از طرفی فواید دمنوش‌ها قابل چشم پوشی نیست؛ اما باید توجه كرد كه استفاده از آنها هیچ‌گاه جایگزین درمان پزشكی نیست و در كلیه موارد اگر به عنوان جایگزین درمانی از دمنوش‌ها استفاده می‌كنید لازم است با پزشك خود در این مورد مشورت كنید. حواستان باشد مصرف بیش از اندازه دمنوش‌ها امكان دارد در برخی افراد ایجاد آلرژی و یا اثرات جانبی ناخواسته كند.

به طور كلی اگر شما به یك متخصص مراجعه كنید حتما قبل از تجویز دمنوش‌های خاص به شما عوامل مختلفی مثل سن، طبع گیاه و فصل استفاده از آن را مورد توجه قرار می‌دهد. پس همراه طبیعت باشید اما به اندازه‌ای كه به بدنتان آسیب نرسانید!

مرجع: grosche

زمان مطالعه: 5 دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
preloader