ماش سیاه

آنچه در مورد خواص ماش سیاه نمی‌دانید

ماش سیاه یكی از حبوبات خاص است كه به دلیل متراكم بودن مواد مغذی در آن ارزش غذایی بسیار بالایی به نسبت هم رده‌های خود دارد. شاید تا به حال فكر نمی‌كردید كه فقط یك تغییر رنگ در دسته حبوبات می‌تواند تا چه اندازه ارزش غذایی آنها را از دیگران متفاوت كند. ماش هم آن دسته از حبوبات است كه كمتر كسی آن را با پسوند رنگی صدا می‌زده است.

بله اكثرا ماش را به همین شكل ساده فقط ماش صدا می‌كردیم! ماش سیاه جز دسته حبوبات بومی كشور هندوستان و دانه‌ای سرشار از پروتئین، مواد معدنی، ویتامین و فیبر كه آن را به یكی از مواد مفید در رژیم گیاهخواری و وگانیسم و همچنین افراد علاقمند به تغذیه سالم تبدیل كرده است. بهتر است در اینجا نگاهی به خاصیت‌های جالب توجه این دانه مقوی بیندازیم. حتما در انتهای این مقاله حداقل نیمه تفكری به تهیه آن خواهید كرد.

ماش سیاه، هضم کننده بهتر غذا


همانند اكثر حبوبات، ماش سیاه دارای فیبر بالا برابر 18/3 گرم و معادل 73/2 درصد نیاز روزانه در هر 100 گرم مصرفی این دانه است. رقمی فوق العاده كه 92 درصد بیشتر از سایر مواد غذایی هم رده این دانه است. این خاصیت بخصوص برای افرادی كه دارای مشكلات گوارشی هستند یك نعمت است. تسهیل كننده حركت روده و رفع مشكل یبوست. وجود فیبر بالا این خوبی را هم دارد كه جذب مواد مغذی در داخل روده را نیز بهتر كرده و در نتیجه شما از ماده غذایی مصرفی خود بیشترین فایده را می‌برید.

ماش سیاه بخورید؛ اگر می‌خواهید سطح انرژی بالایی داشته باشید


مقدار قابل توجه آهن در ماش سیاه كه معادل 95 درصد نیاز روزانه (8 میلی گرم) در هر 100 گرم است، آن را به ماده غذایی ایده‌آلی برای افزایش سطح انرژی بدن و رفع بیحالی تبدیل می‌كند. همه می‌دانیم كه آهن عنصر اصلی تولید گلبول‌های قرمز خون و روان كننده جریان اكسیژن در خون و در نتیجه انتقال آن به اندام‌های بدن است. این موضوع به طور مستقیم به افزایش سطح انرژی و رفع ضعف ناشی از كمبود آهن كمك می‌كند. بجز این موارد هر 100 گرم ماش سیاه 341 كیلوكالری انرژی دارد كه معادل 17 درصد نیاز روزانه یك فرد است.

اگر می‌خواهید تراكم استخوان شما با افزایش سن تقویت شود


كلسیم، فسفر، پتاسیم، آهن و منیزیم؛ كلكسیونی از انواع مواد معدنی در ماش سیاه كه وجود آنها تاثیر مستقیم در حفظ تراكم مواد معدنی مورد نیاز استخوان‌های بدن دارد. نكته‌ای كه باعث كاهش دردهای مفصلی و جلوگیری از پوكی استخوان به مرور زمان و افزایش سن است. نگاهی به میزان درصد این كلكسیون در مواد معدنی بیندازیم:
كلسیم:138 میلی گرم در هر 100 گرم؛ معادل 14 درصد نیاز روزانه
فسفر:379 میلی گرم در هر 100 گرم؛ معادل 54 درصد نیاز روزانه
منیزیم: 267 میلی گرم در هر 100 گرم؛ معادل 64 درصد نیاز روزانه
پتاسیم: 983 میلی گرم در هر 100 گرم؛ معادل 29 درصد نیاز روزانه

ماش سیاه؛ کنترل کننده سطح قند خون


در اینجا باز هم صحبت از فیبر است و نقش آن در كنترل سطح قند خون؛ ماده‌ای كه می‌تواند به تعادل انسولین و گلوكز خون و در نتیجه كاهش ریسك ابتلا به دیابت كمك كند. شاخص گلایسمیك ماش سیاه 43 است و از این لحاظ جزء دسته موادی است كه پس از مصرف سطح قند خون را افزایش چندانی نمی‌دهد. در این نقطه لازم است متفكرانه‌تر به مصرف ماش سیاه توجه كنید.

اگر می‌خواهید یك منبع پروتئین گیاهی داشته باشید


وجود 25 گرم پروتئین در هر 100 گرم معادل 60 درصد نیاز روزانه، ماش سیاه را در دسته منابع مهم پروتئینی برای گیاهخواران و یا وگان‌ها تبدیل كرده است. از طرفی این پروتئین انتخابی عالی برای تقویت بافت عضله‌ای و بدنسازانی است كه بدنبال قوی كردن بدن خود هستند.

اگر می‌خواهید پوستی سالم داشته باشید


در طب آیورودا جوشانده یا خمیر ماش سیاه برای درمان انواع بیماری‌های پوستی استفاده می‌شود. سطح بالای مواد معدنی كلسیم، فسفر و منیزیوم و ویتامین‌های موجود در این دانه نظیر ویتامین ب-6 (22 درصد نیاز روزانه در هر 100 گرم) و ویتامین ب-1(23 درصد نیاز روزانه در 100 گرم)، ویتامین ب-3 (9 درصد نیاز روزانه در 100 گرم)، ویتامین ب-2 (20 درصد نیاز روزانه در 100 گرم) و ….. در رفع التهابات پوستی، لایه برداری و تحریك جریان خون در پوست كمك زیادی می‌كنند. كاهش سوزش ناشی از آفتاب سوختگی و علائم آكنه بر روی پوست از سایر مواردی است كه ماش سیاه در آن نقش بازی می‌كند.

ماش سیاه

اگر می‌خواهید درد و التهاب نقاط مختلف بدنتان كاهش یابد


ماش سیاه در طب آیورودا یك مرهم موثر در تسكین درد و التهاب است. مواد مغذی و ویتامین‌های موجود در جوشانده یا عصاره ماش سیاه بدلیل خواص تسكین دهنده خود می‌توانند مناطق تحریك شده در بدن را تسكین دهند.


اگر می خواهید قلبی سالم داشته باشید


تركیب سه گانه فیبر، پتاسیم و منیزیم در ماش سیاه یك معجون برای سلامت قلب است. فیبری كه به تعادل كلسترول در بدن و جلوگیری از سفت شدن رگ‌ها كمك می‌كند؛ پتاسیمی كه تنش در رگ‌های خونی و عروق را كاهش می‌دهد و منیزیمی كه كمك كننده به بهتر شدن جریان خون در رگ‌ها و در نتیجه كاهش فشار خون است. در اینجا می‌توان گفت كه همه خوبان جمعند.

ایست..اگر مشكلات كلیوی دارید احتیاط كنید


یكی از عوارض گزارش شده در مصرف ماش سیاه، تاثیر قابل توجه آن بر افزایش سطح اسید اوریك خون است. بنابراین افرادی كه مشكلات كلیوی، سنگ كلیه، سنگ كیسه صفرا یا نقرس دارند مصرف ماش سیاه می‌تواند برای آنها مشكل‌زا باشد. بنابراین قبل از افزودن ماش سیاه به رژیم غذایی روزانه خود با پزشك و یا متخصص تغذیه خود در این مورد صحبت كنید.

هر چه هست این “اگرها” نیازمند تفكر هستند


برای همه كسانی كه بدنبال یك تغذیه سالم هستند، گنجاندن مواد غذایی كه ارزش تغذیه ای بالایی دارند، اهمیت زیادی دارد. شاید ماش سیاه یكی از انواع حبوباتی است كه در رژیم گیاهخواری یا وگانیسم مورد استفاده قرار می گیرد با این حال همین یك نمونه مشتی از خروار و تلنگری برای تغییر یك عادت غذایی است. پس بدرستی مطالعه كنید و با فكر باز تصمیم بگیرید. 

منبع:
organic facts
زمان مطالعه: 5 دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
preloader