۹ نکته برای وگن‌ها و گیاه خواران در سفر

۹ نکته برای وگن‌ها و گیاه خواران در سفر

غذا بخش مهمی از فرهنگ هر كشور است و گوشت تقریباً همیشه نقش زیادی در غذاهای كشورهای‌ مختلف ایفا می‌كند. به همین خاطر برای گیاه خواران در سفر كه به این رستوران‌ها می‌روند وجود غذاهای گیاهی محدود می‌تواند مشكل‌ساز باشد. حتی ممكن است با تماشای همسفرانتان كه مشغول خوردن غذاهای مختلف‌اند احساس سرخوردگی هم به شما دست دهد، در حالی كه خودتان باید با سبزیجات بخارپزشده‌ای كه از خانه آورده‌اید سرگرم شوید.

گیاه‌خوار بودن اصلاً به این معنی نیست كه نتوانید در سفر غذاهای مختلف و خوشمزه را امتحان كنید، بلكه خوردن غذا باید یكی از مفرح‌ترین بخش‌های سفرتان باشد. شاید نتوانید غذاهای معمولی كه بقیه می‌خورند را امتحان كنید، اما این فرصت را دارید كه عادات و زوایای پنهان غذاهای محلی كه به چشم دیگران نمی‌آیند را پیدا كنید.

در اینجا ۹ نكته را برای گیاه‌خوارانی كه می‌خواهند در سفر به اندازه‌ی دیگران از چشیدن غذاهای مختلف لذت ببرند و در عین حال به رژیم خودشان هم وفادار بمانند آورده‌ایم.

۱.‌ با اصطلاحات مربوط به غذاهای محلی آشنا شوید

اگر قصد سفر به كشورهای خارجی را دارید، یكی از مهم‌ترین نكات این است كه پیش از رسیدن به آنجا با چند اصطلاح و لغتی كه مرتبط با غذاهای محلی آنجاست آشنا شوید. گیاه‌خواران علاوه بر یاد گرفتن جملاتی كه به آن‌ها در پیدا كردن نشانی كمك می‌كند، باید چیزهای دیگری را هم در خاطر داشته باشند. بهتر است تنها به یاد گرفتن جمله‌‌ی «من گیاه‌خوار هستم» هم بسنده نكنید، چون این جمله ممكن است در كشورهای مختلف، معانی متفاوتی داشته باشد. در بعضی كشورها ماهی جزو گوشت‌ها حساب نمی‌شود، حتی در جاهایی مرغ هم در این دسته قرار نمی‌گیرد. به جای این جملات ابتدایی، سعی كنید اصطلاحاتی را یاد بگیرید كه منظور شما را به طور كامل می‌رساند. مانند «من گوشت نمی‌خورم» یا «من گوشت گاو، خوك، مرغ و پرندگان را نمی‌خورم». حتی می‌توانید یاد بگیرید كه چطور از پیشخدمت بپرسید «آیا غذای گیاهی در منو دارید؟».
در محل‌های توریستی و معروف كشورهای خارجی، معمولاً كاركنان رستوران‌ها به زبان انگلیسی صحبت می‌كنند پس بهتر است این جملات را به زبان انگلیسی یاد بگیرید. 

۲. گیاه خواران در سفر باید در مورد رستوران‌ها تحقیق كنید

در سرتاسر دنیا رستوران‌های زیادی با منوهای گیاهی متنوع وجود دارد، به خصوص در شهرهای بزرگ و توریستی. اگر قبل از سفر در مورد این رستوران‌ها تحقیق كنید، كمك بزرگی به شما می‌كند. این كار را می‌توانید با جستجو در اینترنت، پرسیدن از افرادی كه قبلاً به آ‌نجا سفر كرده‌اند یا از طریق دفترچه‌های راهنمای توریستی انجام دهید. 
معمولاً پیدا كردن رستوران‌هایی كه كاملاً گیاهی باشند در اكثر كشورها كار دشواری است. اما شهرهایی هم وجود دارند كه رژیم گیاه‌خواری در آن‌ها، رژیم غالب یا حتی تنها رژیم غذایی موجود است. به دنبال رستوران‌ها و مغازه‌هایی بگردید كه محصولات و غذاهای گیاهی متنوعی دارند و دست شما برای انتخاب در آن‌ها باز است.

۳. اپلیكیشن‌های مخصوص خورد و خوراك در سفر را امتحان كنید

دو اپلیكیشن رایگان برای موبایل وجود دارد كه به شما كمك می‌كند رستوران‌های كاملاً گیاهی یا رستوران‌هایی كه غذاهای گیاهی هم سرو می‌كنند را در سرتاسر دنیا پیدا كنید. اپلیكیشن VegOut كه مخصوص سیستم‌های iOS است و اپلیكیشن HappyCow كه برای هر دو سیستم iOS و اندروید عرضه شده. اگر در صحبت كردن هم به مشكل خورده‌اید، اپلیكیشن VeggiePassport كه مخصوص سیستم‌های iOS است به شما كمك می‌كند تا درخواست‌های غذایی‌تان را به ۳۳ زبان مختلف بیان كنید.

۴. میان‌وعده (یا حتی وعده‌ی كامل غذایی) همراهتان داشته باشید

همراه داشتن میان‌وعده در سفر برای همه ضروری است، و برای گیاه خواران در سفر كه گزینه‌های انتخاب‌شان در رستوران‌ها، هواپیما یا غذاخوری‌های كوچك ممكن است محدودتر باشد، ضروری‌تر هم است. داشتن میان‌وعده‌های آماده كه حمل كردنشان هم راحت باشد در بسیاری مواقع می‌تواند شما را از گشنگی نجات دهد. پیش از سفر دستورهای غذایی ساده و قابل حمل پیدا و آن‌ها را آماده كنید. می‌توانید پنیر‌، بیسكویت، ماست، گرانولا یا میوه‌های خشك را به عنوان تنقلات استفاده كنید. اگر با ماشین سفر می‌كنید ساندویچ‌های سالم یا حمس هم می‌تواند گزینه‌های مناسبی باشد. برای سفرهای هوایی آجیل، تخمه، میوه‌های خشك و گرانولا بهترند.

۵. فروشگاه‌های مواد غذایی را روی نقشه پیدا كنید

قبل از سفر، از روی نقشه‌ی شهری كه قصد رفتن به آن‌جا را دارید، فروشگاه‌های بزرگ مواد غذایی طبیعی را پیدا كنید تا در طول سفرتان راحت‌تر بتوانید خریدتان را انجام دهید. حتی اگر فروشگاه‌های بزرگ هم پیدا نكردید، مغازه‌های محلی و كوچك‌تر هم احتمالاً مواد غذایی گیاهی و طبیعی خواهند داشت اما با تنوع كمتر. اگر در هتل‌آپارتمان یا خانه‌های اجاره‌ای اقامت دارید، می‌توانید با درست كردن غذاهای گیاهی از موادی كه در مغازه‌های محلی پیدا كرده‌اید هم خودتان را سرگرم كنید.

۶. لیستی از غذاهای گیاهی همراهتان داشته باشید

گیاه خواران در سفر خارجی باید قبل از سفر در مورد غذاهای محلی آنجا خوب تحقیق كنند و لیستی از غذاهای گیاهی آن‌جا را برای خودشان آماده كنند. می‌توانید لیست‌تان را با غذاهایی كه بیش از همه مشتاق به امتحان كردنشان هستید شروع كنید و تا پایان همه‌ی گزینه‌هایتان را به آن اضافه كنید. حتی یكی از اهدافتان در سفر می‌تواند این باشد كه تا جایی كه می‌توانید غذاهای گیاهی آنجا را امتحان كنید. خود این كار می‌تواند ماجراجویی جالب و خوشمزه‌ای باشد. در پایان حتی ممكن است با چند دستور غذایی جدید و هیجان‌انگیز برای اضافه كردن به رژیم معمولتان، سفر را به پایان برسانید.

۷. گیاه خواران در سفر باید حسابی در بازارهای محلی بگردید

كشورهایی مثل اسپانیا و اكثر كشورهای آسیایی به بازارهای ماهی و گوشت‌شان معروف‌اند، اما در همین كشورها می‌توانید میوه‌های تازه، پنیر و نان‌های بسیار متنوعی را هم پیدا كنید كه برای گیاه‌خواران شبیه به بهشت است. می‌توانید با گشتن در بازارهای محلی و پیدا كردن مواد اولیه‌ی گیاهی و طبیعی، غذاهای متنوعی برای خودتان درست كنید و پولی كه قرار بود در رستوران‌ها هزینه شود را هم ذخیره می‌كنید.

۸. هتل‌هایی كه غذاهای گیاهی دارند را انتخاب كنید

اگر قصد اقامت در هتل را دارید، سعی كنید هتل‌هایی را انتخاب كنید كه در منوی آن‌ها غذاهای گیاهی وجود دارد یا این كه در اتا‌ق‌ها یخچال كوچك دارند. چون می‌توانید میان وعده‌ها و مانده‌ی غذا از رستوران‌ها را در یخچال و تازه نگه دارید. اگر هم نتوانستید در اطراف محل اقامتتان رستورانی پیدا كنید كه غذای مورد نظرتان را داشته باشد، می‌توانید غذاهایی از منوی هتل كه مصرف دوباره‌شان راحت است را در اتاق نگه دارید.

۹. از چالش استقبال كنید

گیاه خواران در سفر با چالش‌های بیشتری همراه می‌شوند و بهتر است این چالش‌ها را به چشم ماجراجویی و تفریح نگاه كنند. از این فرصت برای اكتشاف و ماجراجویی بیشتر در سفرها استفاده كنید، بازارهای محلی را بگردید، چیزهای جدیدی را امتحان كنید كه در حالت معمول به آن‌ها فكر نمی‌كنید. سعی كنید از لحظه‌ لحظه‌ی سفرتان لذت ببرید. در بهترین حالت، با چند دستورغذای جدید كه پیش از این امتحان نكرده بودید به خانه برمی‌گردید و در بدترین حالت داستان‌ها و خاطرات شنیدنی زیادی خواهید داشت كه بعد از بازگشت برای دوستان و خانواده‌تان تعریف كنید.

زمان مطالعه: 6 دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
preloader