تاثیر گازهای ضد شورش بر سگ‌ها و گربه‌ها

تاثیر گاز ضد شورش بر سگ‌ها و گربه‌ها

اعتراض خیابانی؛ گازهای ضد شورش، گاز آشك‌آور، مردم،… كلماتی كه این روزها بیشتر از گذشته می‌شنویم. اما نباید از تاثیر گاز ضد شورش بر سگ‌ها و گربه‌ها غافل باشیم. در این بین بجز طبیعت و محیط زیست شهری یك دسته از حیوانات كه بسیاری از آن‌ها چشم امیدشان به انسان‌ها بوده است هم در معرض آسیب و خطر هستند. بله..سگ‌ها و گربه‌های خیابانی… موجودات دوست داشتنی كه در كنار شهرنشینان روزگار می‌گذرانند. جاندارانی كه هر چند پیش از این نیز دستخوش نامهربانی‌هایی بوده‌اند، اما در روزهای بحران همراه با انسان‌ها بیش از گذشته این نامهربانی را به چشم می‌بینند. 


شاید در این مواقع آن‌ها كمتر مورد توجه باشند یا شما شاید از تاثیر گاز ضد شورش بر سگ‌ها و گربه‌ها مطلع نباشید، اما هر چه هست ممكن است در كنار تمام اخبار و اتفاقات ناگوار اعتراضات، شما هم به گربه یا سگ خیابانی برخورد كنید كه در اثر مواجه شدن ناخواسته با این گازها با مشكل مواجه شده باشد. در این زمان در صورت آگاهی با نحوه برخورد و درمان آن‌ها می‌توانید مرهمی بر زخم این بیگناهان باشید.

تاثیر گاز ضد شورش بر سگ‌ها و گربه‌ها

تاثیر گاز ضد شورش بر سگ‌ها و گربه‌ها


گاز اشك‌آور و اسپری فلفل از دسته گازهای ضد شورش هستند كه برای كنترل اعتراضات خیابانی مورد استفاده پلیس قرار می‌گیرند. این گازها از ذرات جامد ریزی تشكیل شده‌اند كه بعد از آزادی در هوا به گاز تبدیل می‌شوند و در اثر استنشاق آن فرد یا حیوان علائم ناخوشایند مختلفی را تجربه می‌كند.


فرق نمی‌كند انسان باشی یا حیوان؛ در هر حالت گازهای ضد شورش اثرات مشابهی می‌گذارند كه دردآور است. بیقراری، گیجی، سرفه، تنگی نفس، خس خس سینه، سوزش در گلو، نفس نفس زدن همگی از عوارض عمومی در معرض قرار گرفتن گازهای ضد شورش است. عوارضی كه تاثیر گاز ضد شورش بر سگ‌ها و گربه‌ها خیابانی دارد بسیار دردآورتر است. البته بگذریم از عوارض شدیدتر آن كه باعث كبودی رنگ پوست به دلیل كمبود اكسیژن رخ می‌دهد و حتی می‌تواند باعث ایست تنفسی حیوان شود.


خوشبختانه اگر مدت زمان تماس سگ و گربه با گاز اشك آور كوتاه باشد، سریع‌تر بهبود پیدا می‌كنند. اما اگر بیشتر از نیم ساعت در معرض این گاز قرار گیرند، می‌تواند در طی 2 تا 3 روز و یا حتی بعد از یك ماه باعث مرگ حیوان شود. بجز واكنش‌های پوستی شدید، عموماً بهبودی سگ و گربه پس از قرار گرفتن در معرض هوای تازه سریع اتفاق می‌افتد. اما اگر حیوان در معرض مقدار زیاد این گاز تحریك‌كننده قرار گیرد، می‌تواند دچار اِدم ریوی و در برخی  اوقات آسیب كلیوی شود.

كمك به سگ‌‌ها و گربه‌های خیابانی در برخورد با گازهای ضد شورش


كم نیستند انسان‌هایی كه همانند قبل به فكر حیوانات خیابانی و كمتر صدمه دیدن آن‌ها در مواقع اعتراضات خیابانی هستند. اگر شما هم در این مواقع سگ یا گربه‌ای را دیدید كه در معرض اثرات گازهای ضد شورش قرار گرفته بود، این كارها می‌تواند به درمان آن‌ها كمك كند.

تاثیر گازها اشک‌آور بر سگ‌ها و گربه‌ها

اگر می‌دانید كه گاز استفاده شده اسپری فلفل بوده است…

  • چون اسپری فلفل بر پایه روغن است، چشم حیوان را با صابون یا شامپوی بچه بشویید و بعد از آن محل را به طور كامل با آب شستشو دهید
  • از آنجا كه اسپری فلفل بر پوست هم تأثیر دارد، به طور غریزی امكان دارد حیوان بخواهد خود را در آب غوطه‌ور كند، این موضوع در كوتاه‌مدت سوزش را تسكین می‌دهد اما بدلیل روغنی بودن اسپری فلفل حالت سوزش كاملاً از بین نمی‌رود. بنابراین حتماً از مواد شوینده برای شستشو استفاده كنید.

اگر حیوان در معرض گاز اشك‌آور بوده است…

  • سگ‌ها و گربه‌ها در اثر تماس با گاز اشك‌آور چشم آن‌ها حالت گر گرفتگی پیدا می‌كند. در این حالت به محض تحریك، سعی می‌كنند بدوند و بیش از حد هیجان زده می‌شوند. بنابراین آن‌ها را از منطقه دور كرده و با استفاده از آب تازه چشم‌شان را شستشو دهید.
  • بسیاری از مواد شیمیایی كه در گاز اشك‌آور وجود دارد از طریق پوست حیوان جذب می‌شوند و می‌توانند عوارض دائمی برای آن‌ها ایجاد كند، بنابراین در صورت امكان حیوان را حمام كنید و تمام بدن او را با آب شستشو دهید. توجه كنید كه آب داغ منافذ پوست را باز كرده و سوزش را بیشتر می‌كند پس حتماً از آب سرد استفاده كنید.
  • از یك حوله آغشته به روغن برای پاك كردن پوست حیوان استفاده كنید و بعد از آن بلافاصله با پارچه الكلی پوست را تمیز كنید. مراقب باشید چشم حیوان را به این شكل پاك نكنید.
تاثیر گاز ضد شورش بر سگ‌ها و گربه‌ها

صلح با حیوانات را همیشه به یاد داشته باشیم


انسان است و زندگی پر از تلاطم. روزی در صلح با خود و طبیعت است و روزی مقابل آن. سگ‌ها، گربه‌ها، پرندگان، درختان  و جاندارانی كه چرخ روزگار همزیستی با انسان‌ها در شهرها را برایشان به ارمغان آورده است، هر روز با انواع نامهربانی‌هایی كه به طور ناخواسته از طرف شهرنشینان برایشان ایجاد می‌شود دست به گریبان‌اند.

روزی حمله با چوب و سنگ، روزی هوا و غذاهای آلوده و سمی، روی تصادف با ماشین و …روزی هم اعتراضات خیابانی. هر چند ممكن است به صورت غریزی از اعتراضات فرار كنند اما گریزی از تاثیر گاز ضد شورش بر سگ‌ها و گربه‌ها و آلوده شدن آن‌ها نیست. صلح، عشق و محبت حق همه ما و جانداران طبیعت است.

اگر ما صلح و محبت را با خشم جایگزین می‌كنیم، روا نیست كه در این میانه حیوانات هم در آتش خشم ما بسوزند. شاید اگر در میانه خشم، صلح با خود و حیوانات بی‌گناه را در اولویت بگذاریم، جهان اطرافمان نیز به مرور زمان صلح و محبت را تجربه كند. تمرین صلح، در نهایت درخت صلح را آبیاری می‌كند. 

مرجع: world an imalprotection

زمان مطالعه: 5 دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
preloader