مزایای گیاهخواری

مزایای گیاهخواری

چرا گیاهخواری؟ مزایای گیاهخواری چیست؟ جمعیت جهان روز به روز در حال افزایش است و در نتیجه منابع طبیعی موجود بر روی زمین هم به سرعت در حال كاهش. برای اینكه تعادل لازم بین این دو برقرار شود، انسان‌ها باید به سمت تغییر رفتار تغذیه‌ای خودشان و استفاده از رژیم‌های غذایی كه به حفظ محیط زیست و بیشتر شدن منابع طبیعی كمك می‌كند، حركت كنند.


جالب است بدانید در حال حاضر پرورش حیوانات برای تغذیه انسان، تغییرات نامطلوب زیادی در محیط زیست از نظر تغییر آب و هوا و آلوده شدن محیط زیست ایجاد كرده است. این در حالی است كه بیشتر كشورها فقط دنبال پیدا كردن راه حل برای كاهش تاثیر فعالیت‌های صنعتی بر محیط زیست هستند و به عواقب و نتایج پرورش دام توجهی ندارند. در این میان هست كه تغییر رژیم غذایی به سمت گیاهخواری به قول معروف خودنمایی می‌كند.

اما واقعا چطور گیاهخواری می‌تواند اینقدر در ابعاد بزرگ به كره زمین كمك كند تا جایی كه به عنوان یك ضرورت در آینده جهان خودش را نشان دهد. در این مقاله پنج دلیل اصلی را اشاره می‌كنیم تا شاید تلنگری باشد برای آنها كه هنوز در این مسیر قدم نگذاشته‌اند.

مزایای گیاهخواری

گیاهخواری و كاهش تغییرات آب و هوایی


یك موضوع جالب توجه در این موضوع بحث خطرناك تر بودن گازهای گلخانه‌های تولید شده پرورش دام به نسبت دی اكسید كربن تولیدی سوخت‌های فسیلی است. حتما تعجب كردید…اما گاوها و گوسفندان مقدار زیادی متان و اكسید نیتروژن تولید می‌كنند كه حتی پایداری بالایی در جو زمین دارد و به راحتی از بین نمی‌روند. معنی این موضوع تاثیر بالای كاهش واحدهای دامداری در میزان كم شدن گازهای گلخانه‌ای تولیدی در سراسر جهان است. تخمین زده شده كه گسترش سبك گیاهخواری در جهان پتانسیل كاهش تا 70 درصد گازهای گلخانه‌ای را دارد. به این عدد بیشتر توجه كنید…رقم بالایی است.

گیاهخواری و جلوگیری از آلودگی آب


مدفوع حیوانات در دامداری‌ها می‌تواند باعث آلوده شدن منابع آب شیرین شود. اما آلودگی دامداری‌ها به اینجا ختم نمی‌شود؛ مواد شیمیایی مورد استفاده دامداران مثل انواع هورمون‌ها و آنتی بیوتیك‌ها پس از مصرف توسط دام و یا هر گونه شستن ظروف، وارد آب شده و با ایجاد جلبك بر اكوسیستم آبی محیط تاثیر منفی می‌گذارد. این موضوع نشان می‌دهد كه یك سبك گیاهخواری سالم تا چه اندازه می‌تواند این اثرات منفی را بر كره زمین كم كند.

مزایای گیاهخواری

دامداری‌ها عامل ظهور باكتری‌های مقاوم به آنتی بیوتیك


دامداران برای رشد و حفظ سلامت حیوانات خود از آنتی بیوتیك‌ها استفاده می‌كنند. این داروها در عین اینكه حیوانات را ایمن می‌كند، استفاده بیش از حدشان باعث ظهور باكتری‌های مقاوم در برابر آنتی بیوتیك می‌شود. این موضوع وقتی مهم می‌شود كه می‌بینیم صنعت دام آنتی بیوتیك را با سرعت هشدار دهنده‌ای استفاده می‌كند. طبق آماری كه ارایه می‌شود اگر تا سال 2030 چیزی تغییر نكند، سالانه بیش از دویست هزار تن آنتی بیوتیك برای پرورش دام در جهان استفاده خواهد شد و این یعنی خطر ابر باكتری‌های مقاوم در برابر آنتی بیوتیك. ترسناك است…

شما چه فكری می‌كنید؟ بله..ساده‌ترین راه برای روبرو نشدن با این خطر حركت به سمت كاهش مصرف گوشت و امتحان كردن سبك های مختلف گیاهخواری است. 

گیاهخواری و كمك به حفظ منابع طبیعی


حیوانات به غذا احتیاج دارند و پرورش دام یعنی مصرف بالای منابع طبیعی. جالب است بدانید كه برای تولید یك كیلوگرم گوشت گاو به نسبت گندم آب بیشتری مصرف می‌شود. این وضعیت در بحران كم آبی كه این روزها خیلی از كشورهای جهان با آن روبرو هستند، ناراحت كننده است. این موضوع هم كه قابل تكرار مجدد نیست كه پرورش دام به مرور باعث جنگل زدایی و كاهش چراگاه‌های طبیعی می‌شود. با این اوصاف به راحتی می‌توان نتیجه گرفت كه چرا یك گیاهخوار صدمه كمتری به محیط زیست وارد می‌كند. موافق نیستید؟!

مزایای گیاهخواری

گیاهخواری و اكوسیستم متعادل‌تر


یكی از بزرگترین مزیت‌های گیاهخواری اكوسیستم متعادل‌تر برای كره زمین است. هر اندازه گوشت كمتری توسط مردم مصرف شود، فضای بیشتری برای رشد گونه‌های موجود در زیستگاه‌های بومی و طبیعی فراهم می‌شود. به عنوان مثال آبزیان بیشتری اجازه زیست پیدا می‌كنند و این یعنی كره زمین سالم‌تر

دلایل كافی نیست؟! همین الان تصمیم بگیرید


بالاخره هر اندازه فكر كنیم زمین ارث پدران ماست و باید فكری برای حفظ و سالم نگاه داشتن آن جهت تحویل به نسل‌های بعدی بكنیم. اگر واقعا انسانی هدفمند هستیم كه دغدغه سالم خوردن و سالم زندگی كردن داریم. اگر به حفظ كره زمینی كه بر روی آن زندگی می‌كنیم ایمان داریم و اگر خود را فردی متعهد و مسئولیت پذیر می‌دانیم، همین الان تصمیمی بزرگ بگیرید و هدفی را انتخاب كنید كه به وسعت دنیای بزرگمان باشد.

تغییر سبك تغذیه‌ای هر چند می‌تواند در ابتدا مشكل باشد، اما اگر اراده كنید و به آن از دید یك ضرورت برای جهانی كه در آن زندگی می‌كنیم نگاه كنید، انگیزه‌ای دو چندان پیدا خواهید كرد. یك تغییر واقعی برای آنها كه بزرگ فكر می‌كنند.

مرجع: greenjournal

زمان مطالعه: 4 دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
preloader