کمبود ویتامین

نشانه شایع کمبود ویتامین در بدن

همه می‌دانیم كه یك رژیم غذایی و کمبود ویتامین نامتعادل می‌تواند انواع مختلفی از علایم ناخوشایند را در بدن ایجاد كند و توجه به این علامت‌ها می‌تواند راهنمای خوبی برای جبران كمبودهای تغذیه‌ای و از جمله ویتامین‌ها باشد. در این میان گیاهخواران و وگان‌ها بدلیل محدودیت‌های غذایی كه در سبك تغذیه‌ای آنها وجود دارد،  بیشتر از بقیه باید به این علایم و ظاهر شدن آنها در بدنشان توجه كنند تا در صورت نیاز از یك مشاور تغذیه كمك بگیرند. اما از چه طریق می‌توان نشانه‌های كمبود ویتامین را در بدن شناخت و در جهت رفع آن برآمد؟ پس اگر رژیم گیاهخواری دارید حتما به نكاتی كه در ادامه می‌آید توجه كنید.

اگر موها و ناخن‌های شكننده دارید کمبود ویتامین دارید


هر چند عوامل مختلفی در شكننده بودن موها و ناخن‌ها موثر هستند اما كمبود بیوتین یا ویتامین B7 یكی از این عوامل می‌تواند باشد. این ویتامین در تبدیل غذای مصرفی شما به انرژی كمك می‌كند و اگر دارای مو یا ناخن شكننده هستید، به کمبود ویتامین B7 شك كنید. كمبود بیوتین علاوه بر این می‌تواند باعث خستگی مزمن، دردهای عضلانی، گرفتگی و سوزن سوزن شدن دست و پا شود. اگر دنبال رفع كمبود ویتامین B7 در بدن هستید، از مواد غذایی مثل زرده تخم مرغ، آجیل و دانه‌ها، اسفناج، كلم بروكلی، گل كلم، سیب زمینی، غلات كامل و موز بیشتر استفاده كنید.

اگر موها و ناخن‌های شكننده دارید کمبود ویتامین دارید

کمبود ویتامین، ترك یا زخم در گوشه دهان


وجود زخم‌های دهانی تا حد بسیاری مربوط به مصرف ناكافی ویتامین و مواد معدنی است. دلیل آن هم كمبود آهن یا ویتامین B می‌باشد. طبق مطالعاتی كه انجام شده، سطح پایین آهن در بیماران مبتلا به زخم دهان دو برابر بیشتر از دیگران است. از طرفی معمولا یك سوم كسانی كه به زخم دهان مبتلا می‌شوند، دچار کمبود ویتامین هایی مثل B1، B2 و B6 هستند.  
شكاف یا خونریزی گوشه دهان هم می‌تواند در اثر ترشح بزاق زیاد یا كم آبی ایجاد شود اما ممكن است ناشی از دریافت ناكافی آهن و ویتامین‌های گروه B به خصوص B2 باشد. 
برای دچار نشدن به این مشكل از غلات سبوس دار، تخم مرغ، حبوبات، سبزیجات، آجیل و دانه‌ها بیشتر استفاده كنید. 

کمبود ویتامین و مشکلات لثه


حتما مواقعی بوده كه در اثر مسواك زدن خشن، لثه شما خونریزی كرده است؛ اگر از این مورد بگذریم، کمبود ویتامین C در بدن هم می‌تواند دلیلی محكم برای این خونریزی باشد. این ویتامین نقش مهمی در بهبود زخم و ایمنی بدن دارد و حتی به عنوان یك آنتی اكسیدان عمل كرده و از آسیب سلولی جلوگیری می‌كند.
یكی از عواقب جدی كمبود ویتامین C ابتلا به بیماری اسكوربوت است كه در آن سیستم ایمنی بدن، ماهیچه و استخوان‌ها ضعیف شده و باعث می‌شود كه افراد احساس خستگی و بی‌حالی كنند. اما در حالت كلی اگر علامتی مثل كبود شدن آسان بدن، بهبود طولانی مدت زخم و خونریزی مكرر دارید بهتر است به كمبود این ویتامین در بدن توجه كنید. 


اما برای جبران چه باید كرد؟ باید گفت كه تنها راه اینكه سطح ویتامین C بدن شما از طریق رژیم غذایی حفظ شود، مصرف كافی میوه و سبزیجات است. با خوردن حداقل 2 قطعه میوه یا 4-3 سهم سبزیجات در روز می‌توانید نیاز خودتان را تامین كنید.

کمبود ویتامین و مشکلات لثه

اگر دید شما در شب ضعیف است…


مصرف كم ویتامین A اغلب باعث بیماری شب كوری می‌شود كه در آن فرد نمی‌تواند در نور كم یا تاریكی دید خوبی داشته باشد. این ویتامین برای تولید رودوسپین، رنگدانه‌ای كه در شبكیه وجود دارد و به دید در شب كمك می‌كند، ضروری است. اگر به كمبود ویتامین A توجه نكنید حتی ممكن است قرنیه شما آسیب ببیند.


افراد گیاهخوار برای تنظیم این ویتامین در بدنشان می‌توانند از غذاهایی مثل تخم مرغ، لبنیات، سبزیجات برگ تیره و یا سبزیجات با رنگ زرد یا نارنجی استفاده كنند. اما اگر بدنبال مصرف مكمل در این مورد هستید، حتما با پزشك خودتان در ارتباط باشید چون مصرف بیش از اندازه ویتامین A ، به عنوان یك ویتامین محلول در چربی، باعث تجمع بالای آن در ذخایر چربی بدن و سمی شدن آن می‌شود.

اگر سرتان پوسته پوسته می‌شود یا شوره سر دارید…


سبورئیك دراماتیت و شوره سر گروهی از اختلالات پوستی هستند كه باعث خارش و پوسته پوسته شدن سر می‌شوند. احتمال بروز این اختلالات در 3 ماه اول زندگی، دوران بلوغ و اواسط بزرگسالی بیشتر است. طبق مطالعات، 43 درصد از نوزادان و 50 درصد از بزرگسالان ممكن است در مقاطعی از زندگی خود دچار این بیماری شوند. البته دلایل ابتلا به این بیماری بسیار است اما سطح پایین روی و ویتامین های B3، B2، B6 هم می‌تواند باعث بوجود آمدن آن شود. 
حتما در رژیم غذایی خودتان از غلات سبوس دار، تخم مرغ، لبنیات، حبوبات، سبزیجات سبز، سبزیجات نشاسته‌ای، آجیل و دانه‌ها استفاده كنید.

کمبود ویتامین و ریزش مو

کمبود ویتامین و ریزش مو


ریزش مو دردسری است كه بسیاری از افراد با آن درگیر هستند. كمبود آهن، روی، اسیدهای چرب ضروری، ویتامین‌های B3 و B7 از دلایل ریزش مو هستند. برای برطرف كردن ریزش مو از حبوبات، سبزیجات برگ تیره، آجیل، دانه‌ها، غلات كامل، گردو، دانه كتان، دانه چیا و آجیل سویا استفاده كنید.

اگر سندروم پای بی قرار دارید…


سندروم پای بی قرار یك بیماری عصبی است كه باعث ایجاد یك حس ناراحت كننده در پا و تمایل به حركت دادن آن می‌شود. فردی كه دچار این بیماری است، احساس گر گر، مور مور، سوزش و درد در پای خود و تمایل به حركت دادن آن دارد؛ زیرا برای رفع این حس بد ناچار به حركت دادن آن است. هر چند علت دقیق این بیماری به طور كامل شناخته نشده است، اما به نظر می‌رسد با سطح آهن خون بدن ارتباط داشته باشد. استفاده از مواد غذایی مثل سبزیجات برگ تیره، آجیل، دانه‌ها، غلات كامل به همراه میوه و سبزیجات غنی از ویتامین C برای این منظور بسیار مفید است. 

اگر بویژه وجترین، وگن یا خام گیاهخوار هستید!


حتما شما كه پیرو سبك خاص تغذیه‌ای هستید، در مواردی امكان دارد بخاطر عدم تعادل در مصرف متنوع مواد غذایی مورد نیاز بدنتان، میزان كافی ویتامین دریافت نكنید. پس اگر یكی از علایم شایع بالا را مشاهده كردید حتما به فكر متعادل كردن رژیم غذایی خود باشید و در صورت لزوم از یك متخصص تغذیه كمك بگیرید تا راهنمایی لازم را به شما ارائه دهد.

مرجع: health line

منبع:
health line
زمان مطالعه: 6 دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید