صنعت دامداری

صنعت دامداری چطور روی محیط‌زیست تأثیر می‌گذارد؟

بسیاری از منابع زیستی توسط صنعت دامداری درحال از بین رفتن است و این اتفاق خسارات خیلی زیادی به محیط‌زیست و منابع طبیعی مانند هوا، آب و جنگل‌ها وارد می‌كند. آیا می‌دانستید كه تا سال ۲۰۵۰، جمعیت انسان‌ها روی زمین به ۹.۶ میلیارد نفر خواهد رسید؟ به این فكر كرده‌اید كه آیا كره‌ی زمین توانایی میزبانی این جمعیت را خواهد داشت یا نه؟ و آیا امكان‌پذیر است كه برای چنین جمعیتی غذا تولید شود؟ كه در نهایت باعث می‌شود عواقب بدی برای اكوسیستم‌ها و تنوع زیستی زمین پیش بیاید.

تبدیل شدن جنگل‌ها به زمین‌های كشاورزی و مزارع دامداری، اصلی‌ترین دلیل جنگل‌زدایی در جهان است. دلیل انجام این كار هم تقاضای بسیار زیاد برای غذا و مواد غذایی است. جالب است بدانید در هر ثانیه، یك تا دو هكتار از جنگل‌های بارانی برای چرای دام و كشاورزی از بین می‌رود.

تاثیر صنعت دامداری بر محیط زیست

جنگل‌ها، زیستگاه طبیعی بیش از ۷۰ درصد از گونه‌های جانوری و گیاهی كره‌ی زمین هستند. به خاطر جنگل‌زدایی‌ها، بسیاری از گونه‌های حیوانی و گیاهی در حال انقراض‌اند یا در خطر انقراض قرار دارند. قطع درختان با سرعت بالایی كه در حال رخ دادن است، باعث می‌شود جوامعی كه زندگی‌شان متكی به جنگل‌هاست هم در معرض خطر قرار بگیرد. جنگل‌ها همچنین خطرات ناشی از تغییرات اقلیمی را كاهش می‌دهند و تأثیر بلایای طبیعی را كم می‌كنند.

نگرانی مهم دیگری كه وجود دارد آلایندگی گازهای گلخانه‌ای است. دامداری گسترده مسئول تولید ۱۴.۵ درصد از گازهای گلخانه‌ای در جهان است كه ضرر بسیار زیادی برای محیط‌زیست دارد و باعث گرمایش زمین می‌شود.

آب از دیگر منابع طبیعی‌ است كه با سرعت زیادی در حال مصرف شدن است. ۷۰ درصد از كره‌ی زمین از آب تشكیل شده اما تنها ۲.۵ درصد از آن آب شیرین است. تقریباً ۹۲ درصد از این آب شیرین صرف مقاصد كشاورزی می‌شود و یك سوم آن برای دامداری و تولید محصولات حیوانی استفاده می‌شود. 

كاری كه ما می‌توانیم در مقابل این مشكلات انجام دهیم چیست؟ قدم اول می‌تواند بازگرداندن جنگل‌ها و كم كردن اثرات مخرب جنگل‌زدایی باشد. این كار شامل فعالیت‌های مختلفی مانند كنترل روند فرسایش جنگل‌های زراعی و همین‌طور كاشت جنگل‌ از راه‌های طبیعی می‌شود. 

كار دیگری كه می‌توان انجام داد، كم كردن میزان مصرف گوشت، لبنیات، تخم‌مرغ و در واقع پیش گرفتن رژیم وگن است. این كار هم به كم شدن تولید گازهای گلخانه‌ای كمك می‌كند و هم تأثیر مخرب رژیم غذایی‌مان روی محیط‌زیست را كاهش می‌دهد. رژیم وگن حتی به بهتر شدن سلامت هم كمك می‌كند؛ مصرف كمتر چربی‌ به معنی كم شدن خطر انواع بیماری‌ها مانند ایست قلبی، سكته، دیابت و انواع سرطان‌هاست. 

زمان مطالعه: 3 دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
preloader